butget haakarm systeem

HOI.
ik zie hier nu al diverse malen allerlei vragen langskomen over haakarm systemen.
nu voel ik me wel een kleinbeetje uitgedaagd om een systeem te gaan ontwikkelen dat geen duizenden euro's moet gaan kosten. of erg speciaal gereedschap voor nodig zou moeten zijn.

alleen er is een ding. ik zelf ga deze voorlopig nog niet bouwen.

het doel

het doel is een werkend systeem te kunnen bouwen. met materialen uit de bouwmarkt. hobbywinkel of conrad
met eenvoudige gereedschappen.
schroevendraaiers, vijlen, boren, ijzer en of figuurzaag. misschien zal een dremel met slijpschijfje nog het spannendste gereedschap zijn.

uitvoering

de uitvoering zal zijn op een 60mm breed chassis. welke dan door de bouwer zelf van een tamiya of wedico assen pakket en cabine kan worden voorzien.

eindproduct

een set tekeningen waarmee men als een "lego achtige" beschrijving mee aan de slag kan.
en waarschijnlijk een kartonnen fotomodel.

kosten.

het tekeningen pakket zal ik hier of ergens anders als pdf.bestand kostenloos aanbieden.
De kosten van de onderdelen is mij op dit moment nog niet bekend.

ik hoop dat dit een stimulans wordt om meer mensen in de techniek geïnteresseerd te krijgen.

mvg Peter

Mooi initiatief Peter.
er zijn hier genoeg RC Truckers die niet een groot buget hebben om de bekende systemen aan te schaffen en/of de dure middelen om het zelf te maken (lees draai-en frees-bank)
ik weet zeker dat er heel veel truckies dit met argusogen zullen gaan volgen.
ik zeker

:bye:

He peter Zoals je weet loop ik hier ook al langer mee!

Ik heb me ondertussen al aardig in gelezen en de plannen zijn der al maar eerst de huidige projecten afronden.

Ik wil je graag helpen met ideeen op papier te zetten en mee te denken(heb immers ook geen frees en draai apparaatuur)

Hoor het wel!

@ piet

nee dit wordt een "how to"

@ arjan.
ik weet dat je er al langer mee loopt. daarom ga ik ook niet via pb's hier een oplossing voor geven maar op via een methode dat er meer mensen wat mee kunnen.
ik heb ook al een redelijk uitgewerkt cad-model op de pc. maar dat was specifiek voor de 2800 nat. waarvoor ik uiteindelijk voor het kettingsysteem gekozen heb. omdat er daar minder van zijn. ik ken slechts 1 andere op de site van de minitruckers.
dat haakarmsysteem heeft de volle lengte van het chassis nodig.
dit nieuwe systeem wil ik compacter maken.

groete Peter

de eerste tekening.
als basis heb ik een daf xf 8x4 1:15 genomen. uiteraard maakt dan helemaal niet uit voor het eindproduct. ik kan toch niet voor elk merk dat achterwielophanging maakt de gaten opnemen.
mogelijk komen er een paar chassislengtes op tekening.
eerst maar het systeem tekenen, assen zijn een latere zorg

tek1d.jpg

groete Peter

Mooi initiatief Peter.
er zijn hier genoeg RC Truckers die niet een groot buget hebben om de bekende systemen aan te schaffen en/of de dure middelen om het zelf te maken (lees draai-en frees-bank)
ik weet zeker dat er heel veel truckies dit met argusogen zullen gaan volgen.
ik zeker

:bye:

Dat ga ik ook zeker doen ben erg benieuwd.
Er goed project.:cool:

HOI.
even een volgende update.
haakuidaging2.jpg

dehaakuitdagingpl2.jpg

dehaakuitdagingpl3.jpg

de container die getekend is heeft de afmetingen van de leimbach bakken. zelf dacht ik eraan dat het handigste was om die maat maar aan te houden.
en ik ontkom waarschijnlijk niet aan minimaal 3 onderdelen van de draaibank.
de spindel aanpassen dat de lagers en motor eraan kunnen. en de 2 rollen aan het einde van het chassis.
maar daar wordt vast een oplossing voor gevonden.

groete Peter

Laatst bewerkt:
ik heb het chassis voor deze tekening op 555mm gehouden dat is kort genoeg om toch de techniek kwijt te kunnen. en ook netjes voor de "standaard" laadbak.
een kieper kan je zo lang of kort maken als je zelf wil van 2 tot 6 assen.

groete Peter

kleine update
dehaakuitdagingp3.jpg

de vorderingen zijn niet heel zichtbaar. maar met een keuze voor een bepaalde motor in de arm is een grote stap gemaakt. of het de juiste keuze is weet ik alleen nog niet. dat zal de praktijk moeten uitwijzen.
hierna komen vooral de kleine dingen die gemaakt moeten worden. en zal de vordering nog lastiger te zien zijn.
aankleding van het chassis laat ik helemaal achterwege.
ik zal nog wel een plaatsje zoeken voor het accupakket.
omdanks dat er een tamiya cabine en tamiya assen onder gaan passen. zal het een 12V systeem gaan worden. dit in verband met de keuze van de motoren.
de aandrijfmotor zal ook een volledig afwijkende zijn van tamiya of wedico

groete Peter

HOI weet iemand de overbrenging van de tamiya achteras.
dan kan ik de uiteindelijke snelheid in combinatie met de gekozen motor controleren.
ik verwacht 3:1.

groete Peter

weer een klein stapje verder
dehaakuitdaging5.jpg

uit de keuze om het kiepen/afzetten te maken. waren er mechaniche mogelijkheden of een ingebouwd servootje
de keuze is geworden het ingebouwde servootje.
deze gaat 2 haken bedienen. één om het onderste deel bij afzetten op het chassis te houden. en één om bij het kiepen de delen in lijn te houden.

groete Peter

een klein motortje met transmissie van conrad.
nr 234252-89. het idee is om deze te gaan regelen met een CTi thor 15
en aan deze motor is de bedoeling dat een M6 spindel komt.

groete Peter

dit is gaaf!

als je klaar bent ik ben er zeker een die het gaat uitproberen! zeer goed plan, ook heel sociaal om de bouwtekeningen kosteloos aan te bieden:p
Ik vind zo iets echt gaaf!! ga dit zeker volgen!
zeer goed plan!

Mvg Lex

Back