Butterfly instellingen

Onlangs mijn eerste zwever gekocht. Met V-staart.
De uitslagen zijn geen probleem.
Gewoon zoals in de handleiding voorgeschreven.
Enkel bij de butterfly instellingen om te landen stel ik me vragen.
Rolroeren moeten omhoog en hoogteroer omlaag, maar in welke verhouding?
Is dit van afhankelijk van model zwever, of bestaat er hier een standaard regel voor? Vb. Rolroeren 10mm omhoog en hoogteroer 3mm omlaag?
Ik wil niet voor verrassingen komen te staan bij de eerste landing.

Groeten Alamo.

Die instelling van het hoogteroer doe ik nooit bij de eerste vluchten. Op veilige hoogte test ik hoe het toestel op het omhoogzetten van de ailerons reageert. Dat corrigeer ik handmatig met het hoogteroer. Daarna stel ik de compensatie voor het omhoog zetten van de ailerons voor het hoogteroer in aan de hand van de eerste vliegervaringen.

Die instelling van het hoogteroer doe ik nooit bij de eerste vluchten. Op veilige hoogte test ik hoe het toestel op het omhoogzetten van de ailerons reageert. Dat corrigeer ik handmatig met het hoogteroer. Daarna stel ik de compensatie voor het omhoog zetten van de ailerons voor het hoogteroer in aan de hand van de eerste vliegervaringen.

200% correct.
eerst de juiste uitslagen alleen op de vleugel doen...
testen op hoogte.... trekt hij fel omhoog dan stuur je dit er uit...
je onthoud hoeveel hij down nodig heeft en stelt dit ongeveer in...

na een test of 10 staat dit dan perfect juist.
maar zoals je wel zal begrijpen doe je dit op een windzachte dag....
en als de wind feller waait kan het zijn dat je nog bij moet sturen ondanks het goed instellen.
zoiets kan je nooit op voorhand weten.

Dit heeft toch totaal niets met je butterfly te maken? Je hebt het toch enkel over je hoogteroercompensatie bij het gebruik van je flaps? Of wil je weten hoe je je butterfly moet instellen?

Omlaag??

Rolroeren moeten omhoog en hoogteroer omlaag, maar in welke verhouding?
Je hoogteroer moet omhoog!

Rolroeren omhoog drukken de vleugel naar beneden, dat moet je compenseren door 'up' te geven. En dan gaat je hoogteroer omhoog.
Als je rolroeren over de gehele lengte van de vleugel hebt (flaperons) is het effectiever om ze bij het remmen omlaag te zetten (en je hoogteroer... juist, omlaag).

Enne, dit heeft inderdaad niets met butterfly te maken.

Hoogteroercompensatie is in de regel een aantal procent naar beneden.
Ailerons zitten achter het zwaartepunt waardoor de staart wil gaan zakken als je de ailerons naar boven zet.
Bij mijn hellingkist hoef ik geen compensatie te geven.
Bij de elipsoid moet ik wel een aantal procent down compensatie geven.
Dus eerst uitproberen zonder compensatie.

Omhoog - Omlaag...

Hoogteroercompensatie is in de regel een aantal procent naar beneden.
Ailerons zitten achter het zwaartepunt waardoor de staart wil gaan zakken als je de ailerons naar boven zet.
Daar ben ik het niet mee eens.

Ik heb 2 kisten met rem-functie:
- DLG met flaperons. Bij remmen gaan de flaperons omlaag en het hoogteroer omlaag ('Down')
- Vintage F3B kist met rolroeren. Bij remmen gaan de rolroeren omhoog en het hoogteroer omhoog ('Up')

De afstand achter het zwaartepunt is te gering om invloed te hebben.

Daar ben ik het niet mee eens.

Ik weer wel :)

Dat baseer ik op de 5 ful-house zwevers die ik met butterfly veilig op de grond krijg (als er geen dennebomen oversteken)

Al mijn "full house" zwevers hebben down mee gemixt op de butterfly.

Ailerons omhoog, ZONDER flaps, vindt ik geen butterfly. Je speelt een beetje vals, Wubbe ;)

Stelling: Het is de grote neerwaarste uitslag van de flaps die om een down compensatie vraagt.

Berrie,

Je hebt gelijk. Dat is ook geen Butterfly. Ik ging er al van uit dat de vraagsteller het woord Butterfly verkeerd gebruikte, zoals Classicracer ook al opmerkte. Butterfly is alleen te gebruiken als je aparte flaps en rolroeren hebt, en daar had Alamo het niet over.

Mijn verhaal geldt alleen bij gebruik van alleen rolroeren of flaperons.
Van flaps i.c.m. rolroeren heb ik geen kaas gegeten.

@alamo
Hebben we het hier echt over butterfly, dus flaps down en rolroeren omhoog?

Laatst bewerkt:
. Ik ging er al van uit dat de vraagsteller het woord Butterfly verkeerd gebruikte, zoals Classicracer ook al opmerkte.

Ik verwacht dat Alamo met zijn onlangs gekochte eerste zwever op zijn avator staat. Gezien de spanwijdte is die vast full house. En daarmee is dus echt butterfly van toepassing.

Maar laten we verder wachten op de reactie van Alamo.

Butterfly

Het gaat om een 2m Boar van art hobby.
Niet om de F3J kult van de avatar.(deze staat trouwens voor de juiste prijs te koop)
De boar heeft geen flaps.
Moeten de ailerons nu omlaag of omhoog om te remmen ?
En hoe zit het met het hoogteroer.

Alvast bedankt voor de reacties.

Als je vleugelkleppen naar beneden zet, krijg je meer lift omdat het vleugelprofiel holler wordt en kan je langzamer vliegen. Kijk maar naar een 1:1 vliegtuig. Voor de start en landing gaan de kleppen uit. Het vliegtuig kan dan bij een veel lagere snelheid als de kruissnelheid nog (al) vliegen.

Het naar boven zetten van de kleppen zorgt voor verstoring van het vleugelprofiel en voor veel luchtweestand. Dat is precies wat je wilt bij een zwever. Voor de landing moet je lift kwijt, anders krijg je het toestel door de goede glijhoek nooit op het veld.

Voor de landing dus ailerons omhoog en een beetje down ter correctie, maar hoeveel is sterk modelafhankelijk.

Alledrie de elektrozwevers waar ik mee vlieg hebben down correctie nodig als de ailerons naar boven worden gezet.

Laatst bewerkt:
Moeten de ailerons nu omlaag of omhoog om te remmen ?
En hoe zit het met het hoogteroer.
100-0066-med.jpg

Mooie kist hoor! Prachtig die houten vleugels.

OK, dat is dus duidelijk. We hebben het hier dus niet over Butterfly maar over remmen met rolroeren

De ailerons moeten omhoog. Ergens hier op het forum staat een discussie of ze nu omlaag of omhoog moeten (kan effe niet vinden waar). Omhoog geeft een beter tipstall gedrag. De tippen overtrekken nu later dan de rest van de vleugel. En je wilt geen tipstall tijdens de landing natuurlijk :rolleyes:

Dus: om te remmen zet je de rolroeren maximaal omhoog. Als het goed is kun je nu evengoed je kist horizontaal houden doordat de rolroeren wel naar beneden kunnen uitslaan.

Je begint met het hoogteroer gewoon recht en op voldoende hoogte zet je de 'remstand' aan. Waarschijnlijk moet je hoogteroer een beetje omhoog gemixt worden om horizontaal te blijven. Probeer dit op voldoende hoogte en mix steeds een beetje 'up' of 'down' bij totdat de Boar horizontaal blijft doorvliegen.

Succes!

[P.S.: N.P.S. Heeft het ook al over down bijmixen. Dat is dus model-afhankelijk? Bij mijn Sniff moet ik in ieder geval up bijmixen]

Laatst bewerkt:
Thanks mannen. Al heel wat duidelijker.
Nu nog wachten op beter weer.
Eergisteren trouwens op de helling in Henri-Chapelle geweest.
Er stond zeker een windkracht 5, en als beginnende zwever toch maar besloten om eens terug te keren als het iets rustiger is.

Dus: om te remmen zet je de rolroeren maximaal omhoog. Als het goed is kun je nu evengoed je kist horizontaal houden doordat de rolroeren wel naar beneden kunnen uitslaan.

Je begint met het hoogteroer gewoon recht en op voldoende hoogte zet je de 'remstand' aan. Waarschijnlijk moet je hoogteroer een beetje omhoog gemixt worden om horizontaal te blijven. Probeer dit op voldoende hoogte en mix steeds een beetje 'up' of 'down' bij totdat de Boar horizontaal blijft doorvliegen.

Helemaal perfekt die uitleg van Wubbe;)
Nog een kleine toevoeging. Wanneer je op je zender differentieëren ingesteld hebt staan om netjesser je bochten te vliegen (meer uitslag omhoog op je aileron als naar beneden ) is het wel zo verstandig deze functie bij het remmen uit te schaklen. Zo behoud je dan genoeg uitslag om te korrigeren .

succes (en geef maar een seintje wanneer je op HC wilt gaan vliegen)

Thanks mannen. Al heel wat duidelijker.
Nu nog wachten op beter weer.
Eergisteren trouwens op de helling in Henri-Chapelle geweest.
Er stond zeker een windkracht 5, en als beginnende zwever toch maar besloten om eens terug te keren als het iets rustiger is.

haha ken ik dit ergens van? :p kzal is meekomen als het 3-4 is :)

de boar heeft dus geen butterfly functie, maar alleen rolroeren die je als remmen kan zetten ja :) dan is dit al wat anders eh ;)

met butterfly, dus rolroeren en flaps, dan moet het meestal omlaag hoor....

dus de boar heeft nog niet gevlogen? :p

De boar heeft al heel wat gevlogen maar niet door mij.
Heb hem 2de hands gekocht.

Laatst bewerkt:
haha toch niet in geel bij ne pipo met lange haren en zijn vriendin die toen ziek was? :p

Back