Byron Mig 15

Hihi, eerste z`n brevet maar eens halen die knul ;)

Klopt ja, ken ze ook van filmpjes, veel gejank maar weinig snelheid. Ben wel eens een filmpje tegen gekomen van zo`n impellor die ook maar niet los kwam van het gras.
Toen boven op het dak van een auto, snelheid maken, volgas en ja, het vloog :confused:

Tijd? Waar kan ik er daar meer van vinden :rolleyes:
 
Berto je bent al goed bezig als ik dat zo zie.
Ook erg leuk dat je zoon dezelfde passie heeft.
De mijne is nog net te jong maar de interesse zit er ook in.
Je hebt zelf al aangegeven dat je een turbine motor prima op het toerental kunt begrenzen.
Dus dan is een motor die je in meerdere toestellen kunt gebruiken de juiste keuze zijn.
 
Was wat op zoek naar info over MiG 15 kom ik ineens wat oude foto`s tegen.
Kompleet vergeten dat ik in 2009 ook al in het bezit was geweest van een Byron Mig 15 :rolleyes:
Byron%20MiG%20%31%35%20first%20%31%2Ejpg

Byron%20MiG%20%31%35%20first%20%32%2Ejpg

Byron%20MiG%20%31%35%20first%20%33%2Ejpg

Byron%20MiG%20%31%35%20first%20%34%2Ejpg

Byron%20MiG%20%31%35%20first%20%35%2Ejpg

Byron%20MiG%20%31%35%20first%20%36%2Ejpg

Byron%20MiG%20%31%35%20first%20%37%2Ejpg

Byron%20MiG%20%31%35%20first%20%38%2Ejpg

Byron%20MiG%20%31%35%20first%20%39%2Ejpg

Byron%20MiG%20%31%35%20first%20%310%2Ejpg
 
Vroegáh :-)

Klopt, ik hoor oook dat het goede vliegers zijn, we zullen het gaan meemaken.
 
Deze gaan we namaken, de vleugel uithouders hoeven er nu niet meer aan:
MiG-15-21.jpg


Het nieuwe spant zal voorzien worden van vleugel houders die ik ooit eens uit een Jet Legend F-15 heb getrokken, wie wat bewaard heeft wat, dat gaat precies passen in de romp:
MiG-15-22.jpg


Maar dan moet er een pijp komen in de vleugel, heb dus eerste de oude bevestiging (wat plastic in de vleugel) maar verwijderd:
MiG-15-23.jpg


Zo word de flap ongeveer:
MiG-15-24.jpg


Ivm met een ander opkomend (gezamenlijk) project wordt er alvast een Kingtech K85G aangeschaft.
Deze is 175 gram zwaarder dan de K70G echter de Byron impellor weegt 1275 totaal dus dat zal hem niet in de weg gaan zitten (en natuurlijk ook vanwege de twin uitvoering in mijn FeiBao F/A-18A ;-) ).

De K85G gaat dan in degene die als eerste klaar is, en zodra de ander klaar is komt er nog wel 1 bij.
 
Laatst bewerkt:
Mooi, je pakt het rigoreus aan, jouw kennende wordt het weer een technisch, constructief en optisch perfecte kist.
Leuk starters kissie voor Joey :yes: en dan samen met Frank vleugel aan vleugel door het blauwe zwerk t.z.t.
PS lekker bouw weertje overigens.

Bouw ze. Ger.
 
Hee Ger,
tja, wel weer wat werk maar het moet wel goed zitten, dus uiteindelijk gaat dat zeker wel goed komen.

@ Ray,
Ger voorop en 2 aan elke vleugel :yes:
 
Neem de ouwe F86 kaasjager wel mee de 10e, was toen ' 60' t/m66' een 'all wheather' kist.
Maar ben benieuwd naar de F86 van Ray.
 
Ik zal vanavond even een fotootje maken hoe het origineel zat, dat was zeker niet turbine proof geweest (bij impeller heb ik al mijn bedenkingen).
Maar geloof dat het zo wel goed gaat komen, als ik ervoor klan zorgen dat er een stevige box met vleugelbuis de vleugel in gaat.

Waar ik wel op moet letten is het zwaartepunt, vrijwel echt alles komt nu achter het zwaartepunt en ik wil natuurlijk niet met lood gaan werken.
Dus het kan wel eens zijn dat de turbine best ver naar voren moet om dit te compenseren, misschien ook wel were niet heel erg want dan kan ik de tanks mooi in het zwaartpunt plaatsen.

Naja, dat is voor latere zorg.
 
Hier nog het originele spant:


Bestaande uit een 3mm triplex spant, met daarop aan beide zijdes 1,5mm triplex erop gelijmd wat de vleugel in gaat.
En dit spant zat met kit vastgelijmd in de romp, en hier hing dus ook de impellor aan.
 
Laatst bewerkt:
De staart moet ook wat verstevigd worden.
Het kielvlak is nu wat te bewegelijk en dat is zeker met een kruisstaart niet echt wenselijk, en ik moet ook iets hebben om straks de uitlaat in op te hangen.

Dus begonnen met een mal te maken:
MiG-15-27.jpg


Deze op het het hout gespiegeld en rondom 1,5 a 2mm kleiner getekend:
MiG-15-28.jpg


Na het zagen:
MiG-15-29.jpg


Nou dat past prima en de staart is ook direct voelbaar steviger terwijl het nog geen eens verlijmd zit:
MiG-15-30.jpg
 
Laatst bewerkt:
Na wat navraag bij Grumania geeft Ilja aan dat er voor een 8kg turbine toch wel een 94mm (uitwendig, dus 82mm inwendig) pijp gebruikt zou moeten worden.
IK had eerst het idee om een 72mm pijp te plaatsen die voor een Kingtech K70G geschikt is.

Echter ondanks het kleine formaat van de Kingtech K85G was dat nog steeds niet aan te raden.

Daar 8,5Kg eigenlijk teveel is voor de MiG 15 had ik nog het idee om de motor in max. toeren terug te draaien en toch de kleinere pijp te pakken.

Echter na een Mini Avanti S pijp er even in gehangen te hebben ziet dat er niet uit.
Dus er komt gewoon een grote pijp in, alleen voor het zicht.

Dus achterste spant verder bewerkt en vastgelijmd:
MiG-15-31.jpg



Qua zwaartepunt kom ik denk ik aardig weg, deze bak is vrij groot en loopt helemaal door tot in de neus.
Als ik daar nu eens de LiPo`s plaats dan moet het goed komen:
MiG-15-32.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik had een Jetcat 120 in een 78 pijp....... Op 10kg dan maar dat werkte gewoon prima. Die kleinere motoren moeten in een 72mm werken zonder teveel problemen zegt mijn gevoel. Ik zou eens kijken hoe de temperatuur blijft en hoe de pijp verkleurt. Zolang de venturi werking goed blijft zou ik me geen zorgen maken.
 
Ik ben er ook niet zo erg bang voor, maar een 72mm pijp zag er zo iel uit achter in dat grote gat dat ik dan toch maar voor de grotere ga. Staat veel stoerder :-)

In de RSED-RC F-86 zal wel de 72mm pijp komen in combo met de Kingtech K85G.
 
Even wat kleine dingetjes gedaan, bedrading naar achter getrokken, turbine ophanging gemaakt, spant gemonteerd en een vleugelbuis besteld.
MiG-15-31.jpg


Later de turbine plaatjes er tegen en dan kan de turbine gepast worden.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top