Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik zit nog altijd in de knoop wat betreft de juiste keuze van motor...
Ik heb een sterke voorkeur voor een 24V-motor om volgende redenen:
- Max. stroomsterkte is maar de helft i.v.t. 12V (de elektronische vaarregelaar moet maar half de stroomsterkte verdragen).
- Ik kan twee 12V/xxAh gelaccu's in serie gebruiken i.t.t. twee in parallel (niet aangeraden), en met een 24V gelacculader in serie gezamenlijk opladen.
- De meeste industriële DC-motoren zijn voorzien voor 24VDC.
De motoras dient liefst niet dikker dan 8mm te zijn, anders heb ik problemen om (schokabsorberende) koppelingen te vinden voor verbinding van motoras en schroefas (5mm).
Of heeft iemand links naar dikkere/grotere koppelingen dan deze van Robbe en Raboesch?
De Graupner 900BB valt sowieso af: Te hoog toerental (8000RPM) en geen specs voor het nominaal koppel (noch voor enig andere parameter daarbij).
Ook de Robbe Power 1000 valt af: 2.5A nominaal bij 12V is slechts 30W opgenomen vermogen. Reken het rendement (70%) erbij en je houdt slechts een 20W nuttig vermogen over.
Het opgegeven maximum koppel (65Ncm) is nietszeggend, dit geldt slechts kortstondig bij een stroomopname van 10A. Omgerekend schat ik het nominaal koppel op zo'n een 16-17Ncm maximum. Ook heb ik zware twijfels bij de opgegeven maximum 100mm voor de propellor bij directe aandrijving.
Twee Power 1000's in parallel zouden waarschijnlijk voldoen in de Côte d'Emeraude, ware het niet dat de Power 1000 geen uitstekende motoras heeft aan de andere zijde (zoals bij mijn Maxon F2160's hogerop) voor een simpele mechanische koppeling tussen beide motoren.
Een parallelkoppeling via tandriem/tandriemwielen is m.i. uitgesloten wegens de wrijvingsverliezen en de grote radiale belasting op de motorassen.
Ik heb ondertussen een topic lopen op het elektronicaforum Circuitsonline.net (waar ik, net als modelbouwforumlid Zoef de haas hier, regelmatige stamgast ben) over mogelijke motoren en hun voordelen/nadelen.
Ook heb ik ter vergelijking een Excel sheet opgesteld met specs van verscheidene merken/modellen van mogelijk geschikte 12/24VDC koolborstelmotoren (Maxon, Bühler, Dunker, EBM-Papst, Kag, Crouzet, ...).
Op dit ogenblik komt enkel de Maxon F2260 er min of meer als 'ideale' motor uit (diameter 60x126mm, 24VDC/80W, nominaal koppel 26Ncm, toerental volgens model 2440, 2220 of 1810RPM, asdiameter 8mm).
Enige probleem: Deze motor is bij Maxon enkel op bestelling leverbaar (lees: bij afname van 1000 stuks of zo).
Qua verkrijgbaarheid gaat het dan toch beter met de EBM-Papst BCI serie:
Deze zijn leverbaar via de alombekende (maar zeker niet mijn favoriete) Conrad winkels: Link naar motor
Specs van de BCI 63.55: 24VDC/93W, nominaal koppel 27Ncm, 3300RPM.
Groot voordeel: de opgegeven parameters gelden voor S1 (continu) gebruik, wat zeker niet geldt voor de specs van de meeste andere motorfabrikanten!
Alleen is het nominale toerental wat aan de hoge kant voor direct drive van een 110mm 4-bladspropellor.
Nòg meer twijfels...
Ik heb ondertussen ook mijn zolder verscheidene keer overhoop gehaald, op de bouwplannen van een andere modelboot heb ik de plannen van mijn Côte d'Emeraude niet kunnen terugvinden (tja, na 5 verhuizingen en een 30 jaar...). Ik ben er nochtans 99% zeker van dat ze d'er ergens liggen...
Via de link naar de Brussels Model Boats club van Laurent, en het emailadres in de PDF over de Côte d'Emeraude hoop ik toch ooit een kopie te kunnen (laten) maken/bemachtigen.
Het zou de vooruitgang van de bouw van mijn Côte d'Emeraude zeker vergemakkelijken/ten goede komen!
Ik zit nog altijd in de knoop wat betreft de juiste keuze van motor...
Ik heb een sterke voorkeur voor een 24V-motor om volgende redenen:
- Max. stroomsterkte is maar de helft i.v.t. 12V (de elektronische vaarregelaar moet maar half de stroomsterkte verdragen).
- Ik kan twee 12V/xxAh gelaccu's in serie gebruiken i.t.t. twee in parallel (niet aangeraden), en met een 24V gelacculader in serie gezamenlijk opladen.
- De meeste industriële DC-motoren zijn voorzien voor 24VDC.
De motoras dient liefst niet dikker dan 8mm te zijn, anders heb ik problemen om (schokabsorberende) koppelingen te vinden voor verbinding van motoras en schroefas (5mm).
Of heeft iemand links naar dikkere/grotere koppelingen dan deze van Robbe en Raboesch?
De Graupner 900BB valt sowieso af: Te hoog toerental (8000RPM) en geen specs voor het nominaal koppel (noch voor enig andere parameter daarbij).
Ook de Robbe Power 1000 valt af: 2.5A nominaal bij 12V is slechts 30W opgenomen vermogen. Reken het rendement (70%) erbij en je houdt slechts een 20W nuttig vermogen over.
Het opgegeven maximum koppel (65Ncm) is nietszeggend, dit geldt slechts kortstondig bij een stroomopname van 10A. Omgerekend schat ik het nominaal koppel op zo'n een 16-17Ncm maximum. Ook heb ik zware twijfels bij de opgegeven maximum 100mm voor de propellor bij directe aandrijving.
Twee Power 1000's in parallel zouden waarschijnlijk voldoen in de Côte d'Emeraude, ware het niet dat de Power 1000 geen uitstekende motoras heeft aan de andere zijde (zoals bij mijn Maxon F2160's hogerop) voor een simpele mechanische koppeling tussen beide motoren.
Een parallelkoppeling via tandriem/tandriemwielen is m.i. uitgesloten wegens de wrijvingsverliezen en de grote radiale belasting op de motorassen.
Ik heb ondertussen een topic lopen op het elektronicaforum Circuitsonline.net (waar ik, net als modelbouwforumlid Zoef de haas hier, regelmatige stamgast ben) over mogelijke motoren en hun voordelen/nadelen.
Ook heb ik ter vergelijking een Excel sheet opgesteld met specs van verscheidene merken/modellen van mogelijk geschikte 12/24VDC koolborstelmotoren (Maxon, Bühler, Dunker, EBM-Papst, Kag, Crouzet, ...).
Op dit ogenblik komt enkel de Maxon F2260 er min of meer als 'ideale' motor uit (diameter 60x126mm, 24VDC/80W, nominaal koppel 26Ncm, toerental volgens model 2440, 2220 of 1810RPM, asdiameter 8mm).
Enige probleem: Deze motor is bij Maxon enkel op bestelling leverbaar (lees: bij afname van 1000 stuks of zo).
Qua verkrijgbaarheid gaat het dan toch beter met de EBM-Papst BCI serie:
Deze zijn leverbaar via de alombekende (maar zeker niet mijn favoriete) Conrad winkels: Link naar motor
Specs van de BCI 63.55: 24VDC/93W, nominaal koppel 27Ncm, 3300RPM.
Groot voordeel: de opgegeven parameters gelden voor S1 (continu) gebruik, wat zeker niet geldt voor de specs van de meeste andere motorfabrikanten!
Alleen is het nominale toerental wat aan de hoge kant voor direct drive van een 110mm 4-bladspropellor.
Nòg meer twijfels...
Ik heb ondertussen ook mijn zolder verscheidene keer overhoop gehaald, op de bouwplannen van een andere modelboot heb ik de plannen van mijn Côte d'Emeraude niet kunnen terugvinden (tja, na 5 verhuizingen en een 30 jaar...). Ik ben er nochtans 99% zeker van dat ze d'er ergens liggen...
Via de link naar de Brussels Model Boats club van Laurent, en het emailadres in de PDF over de Côte d'Emeraude hoop ik toch ooit een kopie te kunnen (laten) maken/bemachtigen.
Het zou de vooruitgang van de bouw van mijn Côte d'Emeraude zeker vergemakkelijken/ten goede komen!