C&C Models L39 Breitling jet team

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door PH-MEL, 7 jun 2013.

  1. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Getver! Zit je vanmiddag op je werk effe lekker te kijken naar je foto's in je laatste post, zie je ineens dat het voorste spant gewoon vet scheef staat! De foto had ik gemaakt door mijn telefoon door de openingen van het gear te steken.
    Nu kijk je ineens vanaf een andere hoek ernaar en nu met referentie t.o.v. de door mij (uiteraard 100% recht :) ) geplaatste spanten.

    Balen. Zeker omdat hierdoor mn neuspoot scheef onder mn kist komt te zitten want die zit nl aan dit spant vast....
    Met een paar ringen krijg ik hem nog wel uit geshimt maar baal dat zo een simpel klusje wordt opgekloot door de fabriek. Gaat zeker een mailtje over uit naar ze, nieteens zozeer om te zeuren maar hopelijk voorkomt dit het probleem voor een volgende klant.
     
  2. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.358
    Locatie:
    Rutten
    Getver ja nu zie ik het ook en flink scheef ook!
    Heel erg balen Melvin heb je zo'n prachtige kist die met alle secuur in elkaar gestoken word moet je het gaan doen met zoiets...........

    Zelf kan ik daar altijd wat slecht tegen en zou ik geen genoegen hebben met een paar ringen ertussen, maar ja het is er lastig uit te krijgen denk ik?

    Vragen om nieuwe spanten?
     
  3. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    zoiets is inderdaad kl****te! zou me mateloos storen zoiets.........je kan't inderdaad wel oplossen met shims, maar toch........
    spant is er niet meer uit te halen??
     
  4. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Hey Gents, heb even radiostilte gehouden om de reactie van C&C models af te wachten.

    Het is natuurlijk erg jammer dat zo'n spant er scheef in zit maar een fout kan gemaakt worden en iemand moet de kans krijgen om het op te lossen.

    Heb C&C dus een mail gestuurd met de uitleg plus foto's en ze vriendelijk uitgelegd dat ik het toch wel erg jammer vindt. Zeker ook omdat het nu al het tweede "dingetje" was. (1e was verkeerde registratie gespoten op mn vleugel)

    Ik kreeg keurig een mail terug, met excuus en dat ze de voorraad hadden gecontroleerd & goed bevonden.
    Ook kwam de vraag wat ik graag voor oplossing zou willen zien/hebben.

    Geld terug? Tja, wat moet je dan vragen? Lastig.

    Uiteindelijk maar om een nieuw setje spanten gevraagd, niet dat ik ze ga vervangen want het zit ram vast en het is weer hoopjes werk en veel risico op beschadigen van de romp zelf.
    Een paar shims maken is vlotter en afdoende. Een setje spanten leek mij een redelijke compensatie en is nooit weg als "spare" voor een eventuele reparatie in de toekomst.

    Kreeg ik een mail terug waarin C&C mij alsnog ook een nieuwe vleugel levert als goodwill voor beide foutjes.
    Ondanks dat daar kort na aankoop al over gesproken was en ik besloten had dit niet te doen ivm mogelijke passings problemen op de romp.
    Destijds moest ik nl de verkeerde inleveren, en nu mag ik m houden als spare.

    Ik zeg niets dan lof voor dit stukje after sales service!!!

    De vleugel en formers moeten nog gemaakt worden en worden verwacht in juni/juli met de container in italie.
    Die zal waarschijnlijk pas tijdens de winter worden afgebouwd. Komend seizoen vliegt ie dan maar effe met een verkeerde registratie.

    Dus, hup, verder met de bouw! Vertical stab is klaar, op het afstellen na:

    [​IMG]

    @wimblommaert:

    Zie hier de constuctie van de spanten, zit aardig verlijmt dus...

    [​IMG]

    Volgende klus: horizontal stab!
     
  5. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    Mel,

    die zitten er inderdaad stevig in.... jammer toch wel, maar niks dat een setje shims niet kan oplossen... ;-)

    Wim
     
  6. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Weer een stukje verder, het hoogteroer voorzien van servo's.
    De servo deksels zijn zo klein dat hierbij de servo's in het gat geplakt moeten worden.
    Hiervoor heb ik wat andere servoramen mee laten komen bij de bestelling van mn extra twee servo's voor de flaps.
    Scheelde weer verzendkosten!

    Prima spul, beide oppervlaktes goed opgeruwd en met epoxy in het gat geplakt. Was wel even goed uitmeten maar het is prima gelukt. Ook de servo hevels heb ik erin gefreesd en geplakt, rest nog even de hevels zwart maken en de bekabeling solderen/maken en dan is ook het hoogteroer klaar!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Ik zat vanavond met een heerlijk bord spaghetti voor me neus en ik kreeg ineens toch een partij zin om met kabeltjes aan de gang te gaan! Heeeeel vreemd! :D

    Dus de zolder maar weer op en aan t solderen, hoogteroer servo's solderen en een start gemaakt met de bekabeling in de romp.
    Morgen nog wat afronden en dan de ligt de kabelboom van alle staartvlakken er in!

    Goed voorbereiden; strippen, vertinnen, krimpkous erom, solderen en kous erom krimpen:

    [​IMG]

    Hoogteroeren klaar, moet nog definitief vast en afgesteld worden;

    [​IMG]
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Goed bezig buurman :thumbsup:
     
  9. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Pfff ken je dat? Zon hobbyavond dat niks lukt?

    Gisteravond had ik er zo een, honderd keer gemeten waar mn wieldeur scharnieren moeten komen, zaag dr in en nog verkeer bleek na t zagen. :hammer:
    Resultaat, twee gaten in mn wieldeur binnenbekleding...

    Dat wordt dus weer plakken, plamuren en spuiten:

    [​IMG]

    Vanavond wederom een poging gedaan en ik heb echt effe geen clou meer hoe t op te lossen, dus de hulptroepen maar eens ingeschakeld, Vrijdag komt Berto ff kijken.

    Tijdens t wieldeur geklooi moest ik natuurlijk ook passen met t main gear erin en dus als voorbereiding ook maar vast het nosegear erin gezet:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Om te kijken hoeveel ruimte ik heb voor de deur servo's ook t torretje voor t eerst eens erin:

    [​IMG]
     
  10. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Gisteren na een avond passen en meten zijn we erachter dat echte deurscharnieren geen optie zijn.

    De ruimte tussen de deuren is zo klein en aan de binnenzijde van de romp hol gevormd dat de scharnieren niet vlak geplaatst kunnen worden, wat er voor zorgt dat de deuren niet volledig open kunnen.
    Dit is weg te dremelen maar dat zou veel te veel sterkte weg nemen van de romp.

    Ook het wiel komt erg dichtbij de scharnier rand te liggen zodat er heel weinig plek over blijft om vier deurscharnieren over de lengte kwijt te kunnen.

    Er komen dus gewone scharnieren in, wordt nog een hele klus!
     
  11. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hey, ja soms is het puzzelen welke scharnieren de beste optie zijn. Alleen beetje raar dat de kit daar weinig info over verschaft, hoe hebben zij het gedaan dan?

    Dat valt best mee hoor, deze scharnieren worden in schaal wereld vaak gebruikt. Ik heb ze op de achterste wieldeuren van mijn F15, mijn pa heeft ze zelfs gebruikt op een volledige aileron lengte op zijn Beechcraft C45. Idee is als volgt;
    Je zoekt de juiste scharnieren bij hobby-in en neemt een paar zakjes mee. Dat kunnen de normale zijn maar ze hebben ook kleinere die mooie schaal zijn...:

    [​IMG]

    Tevens neem je een paar dunne verenstaal draden mee van 0,5mm.

    thuis, knip je alle scharnier pennen aan het einde los en vervolgens rijg je alle losse scharnieren er op tot de juiste lengte en buig je de pen weer 90 graden om. Nu komt het lastige, het lijmen. Ik heb voor diverse RC smeer klusjes een kleine medische spuit met 0.8mm naald met olie er in. Daarmee smeer ik voorzichtig de hele scharnier lijn. Vervolgens moet je alleen dikke secondenlijm gebruiken (cyano) en druk je heel voorzichtig, mogelijk met behulp van een naaldje, één helft nat. Kleine beetjes is genoeg en als er tóch wat in de scharnier terecht komt dan hecht dat niet. Deze lijn plak je vervolgens op een balsa strip van 1-1,5mm dik en duw daar een metalen lineaal oid op voor een minuutje. Dat ook met de andere kant en klaar is de scharnier. Tis wat vogelen maar niet echt ingewikkeld hoor. Wel een mooie scharnier voor dergelijke klussen, ik vind die standaard deur scharnieren ook altijd zo lomp.

    Succes! :D

    Groetjes,

    Hier het achterste scharnier zoals ik dat bedoel, gewone scharnieren paste daar ook niet:
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2014
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Ha Melvin, zoiets:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Je L-39 wordt een prachtige kist!

    Groeten, Ramses
     
  13. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Dank heren voor de tips!

    Ik heb de afgelopen tijd het internet zitten afstruinen maar nergens foto's/videos te vinden hoe anderen het gedaan hebben.
    Er is niks te vinden...
    Wel van de FeiBao versie, maar die heeft een bredere brug tussen de deuren in en zo het lijkt ook iets andere deuren. Hierdoor passen de scharnieren daar wel.

    Maargoed; we zijn begonnen, eerst een uitsparing in de deur gevijld en de deur dunner gevijld zodat nu de scharnierlijn zo dicht mogelijk aan de buitenzjde van het deurtje komt.
    Eea straks vastplakken en afwerken/spuiten.

    [​IMG]

    Ook aan de rompzijde een kleine uitsparing gemaakt.
    De deur kan nu zo goed als haaks openstaan tov de romp.

    Op de "brug" tussen de twee scharnieren komt straks een houtconstructie waar de scharnieren aan vast geschroefd worden, zo kunnen ze indien nodig nog verwijderd worden.
    Bijkomend voordeel is dat ik de houten brug ook straks kan gebruiken om bekabeling aan op te binden.


    [​IMG]


    Edit: oh ja, t scharnier wordt nog geschilderd!
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Goed bezig buurman :thumbsup:
     
  15. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Thx Berto, al zit t soms niet mee...

    Vandaag deur twee pas gemaakt. Naja pas, heb net effe wat te veel weg gedremeld naar mn zin.
    Net effe een te grote kier tussen scharnier en romp.
    Het zal allemaal wel meevallen als eea straks is verlijmd en geschilderd maar toch... Balen.

    Anyway, de deuren passen nu wel en ze gaan volledig open en dicht.

    Volgende stap is een houten constructie in de romp maken waar de deuren aan geschroefd worden. Daarna ga ik de scharnieren pas verlijmen in de deuren.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat begint er op te lijken :thumbsup:
     
  17. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Omdat het zulk mooi weer was, ik wat "bouw-motivatie" nodig heb en alle pootjes er al een tijdje onder zaten was het vandaag tijd voor een "first"

    Oftewel; de eerste keer op zn wielen!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
  19. Danny-P47

    Danny-P47

    Lid geworden:
    6 feb 2008
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Hengelo
    Dat ziet er heel mooi uit Melvin!
     
  20. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Nu de temperaturen op de zolder weer wat gedaald zijn kan ik eindelijk weer eens lekker wat doen aan de L-39!

    Vanavond begonnen met de houten constructie om de wieldeuren aan te bevestigen.
    Het idee is om een "balk" van 15x15 mm tussen de deuren door te laten lopen en hierop de scharnieren vast te schroeven. Aan de deuren worden ze verlijmt.
    Op deze manier zitten ze deugdelijk vast en kunnen de deuren er ook nog uit mocht het nodig zijn.

    Om het te passen heb ik een balsa lat gebruikt.

    Zo moet het straks er uit zien;

    [​IMG]

    [​IMG]

    En vanavond een hoop plaatjes gezaagd van 15 breed en nu een 15 mm dikke sandwich gemaakt van balsa en triplex zodat er straks in geschroefd kan worden.
    Om eea lichter te maken komen er nog gaten in op de gedeeltes waar geen scharnieren op komen.


    [​IMG]

    Terwijl dit lag te drogen een start gemaakt met het bedenken van een bakje voor de LiPo's die boven de neuspoot moeten komen.

    Snel meer!
     

Deel Deze Pagina