C-waarde LiPo's

• Topicstarter Topicstarter Cade
  • Startdatum Startdatum
C

Cade

Guest
Misschien dat dit al een keer aan bod is gekomen, ik kon het echter niet vinden met de zoekfunctie. Ook de FAQ over LiPo batterijen maakte mij niet veel wijzer.

Wat is/betekend nou precies de C-waarde van LiPo batterijen? Ik ben van plan om een 3 cellen LiPo aan te schaffen voor mijn Esky Honey Bee FP heli. De online shop waar ik 'm wil aanschaffen heeft verschillende LiPo's te koop met verschillende voltages en mAH. Dit is mij duidelijk. Maar deze batterijen hebben ook allemaal een verschillende C-waarde, de een is 6C, de ander 12C en weer een ander 20C.

Hoe hoger deze waarde hoe zwaarder en duurder de batterij, maar wat doet deze C-waarde precies? En wat zouden jullie mij aanraden voor een Honey Bee FP/Dragonfly #4.

Ergens heb ik gehoord dat je een hogere C-waarde nodig hebt voor het echte 3D vliegwerk. Aangezien je met een FP niet kan 3D vliegen, zou 6C dan genoeg zijn of raden jullie toch een 12C of hoger aan? Wat zijn jullie bevindingen hierin?

Alvast bedankt voor de hulp!

Hoe meer C waarde, hoe meer Amps die leverd.

Bijv.
Accu is 1800 mAh 10C continu 12C piek
Dus hij levered 18 Ampere continu en 21,6 A piek
Als jij motor meer Amps trekt dan de lipo leverd dan sloop je je lipo. Maar C betekend dus meer kracht voor je motor. Maar die motortje voor je E-sky trekt volgens mij niet meer dan 5 amps. Dus 6C is wel genoeg.

Dus de C waarde is eigenlijk de ontlaatstroom, Zo hard mag hij ontladen worden.

Voor zover ik weet is Coulomb (C) een eenheid van lading. In LiPo-technologie slaat het eigenlijk gewoon op ontlaadstromen die je gaat gebruiken. Bijvoorbeeld een LiPo van 350mAh met 20C kan je ontladen met 350x20=7A
Als je dit weet kan je gewoon in functie van je model gaan zoeken naar de batterij die het beste bij je past.

Je moet ook erg op het gewicht letten van de accu, ik zou gaan voor een 1000 mah, lekker licht en die 6 amp kan hij makkelijk aan !

Duccan en RUFTER, bedankt voor jullie antwoord. Het is me al een stuk duidelijker. Moet nu alleen nog zien uit te vinden hoeveel Ampere mijn motortje trekt. Maar aangezien het een origineel ESky motortje is geloof ik nooit dat dit veel zal zijn, zoals Duccan al zei.

Rhelie, zoiets als onderstaande zou dus prima zijn volgens jou?

http://www.heli-fever.com/product_info.php?cPath=5_21&products_id=214

Een 11,1V - 1050 mAh - 12C Lipo batterij op dezelfde site (merk: XPower) komt op 72g.
http://www.heli-fever.com/product_info.php?cPath=5_21&products_id=451

Bij 1000mAh accu's zou ik tenminste voor minimaal "echte" 12C kiezen .... de eerste die je aangeeft zijn "antieke" 6C accu's ....

*) C staat voor de nominale capaciteit van de accu in mAh .... Het aantal x C waarmee je mag ontladen is iets wat door de marketing afdelingen van de Lipo accu fabrikanten soms schromelijk overdreven wordt, veel lipo's sneuvelen voortijdig als je ze continue met het maximum aantal "C''s belast, ga je 30% onder deze waarde zitten dan leven je accu's 10 x langer ;-) ...

Duccan zei:
Thanks Duccan.

Maar ik bestel er meteen een lader bij die hier zo'n 22 a 25 euro kost en daar maar 9,75 dollar (= 8,65 euro). Zelfs met de verzendkosten erbij is dat een stuk goedkoper. Daarnaast bestel ik hier ook altijd m'n onderdelen en heb ik goede ervaringen met deze toko. ;)

Ben er nog steeds niet uit of ik voor de 6C Lipo of 12C Lipo zal gaan. De een zegt dit, de ander zegt dat. :)

Ik kan ook altijd nog gaan voor de originele batterij van Esky zelf. Deze zit standaard bij de Honey Bee CP geleverd en heeft de volgende specificaties:

11,1 V
1000 mAh
8,5C continue en 10C maximum
66,5 gram

Ik wil wat gewicht betreft onder de 75g blijven. Hoe lichter hoe beter.

Het verschil tussen deze van Esky en die Lipo van 6C is 1000 mAh tegenover 1100 mAh (gewicht is nagenoeg gelijk). Maakt die 100 mAh verschil wat uit met het vliegen of zijn dit maar luttele seconden langer vliegen?

Het verschil tussen deze van Esky en die Lipo van 6C is 1000 mAh tegenover 1100 mAh (gewicht is nagenoeg gelijk). Maakt die 100 mAh verschil wat uit met het vliegen of zijn dit maar luttele seconden langer vliegen?
De opgegeven capaciteiten zijn alleen te halen bij ontladingen van 1C en minder .... hoe hoger een lipo wordt belast (maar dat geld ook voor NiCAD's en NiMH's) des te kleiner deel van zijn capaciteit hij daadwerkelijk afgeeft ... en hier zijn geen vaste regels voor ... alleen dat hoe dichter de belasting tegen het maximum aankomt des te kleiner wordt de effectieve capaciteit.
En het zelfde geld voor de afgegeven spanning, hoe dichter tegen zijn maximum belasting zal de accu een beduidend lagere spanning afgeven (doen NiCAD's en NiMH's ook) ....
Een 1100 mAh vol belast geeft mischien maar 70% terwijl de 1000 mAh bij de zelfde last nog 90% geeft met een hoger voltage ....

Conclusie wat op het doosje/zakje staat zegt eigenlijk niet zoveel .....
Het kan zelf zo zijn dat een 740mAh beter presteert dan een 1200mAh Lipo accu ....
Voorbeeld:
  • "oude" Kokam 1050 mAh 5C cellen geven onder maximale belasting van 5A slechts 450 mAh af !!!!
    De "nieuwe" Kokam 740 mAh 20C cellen geven met 5A belast bijna 100% af dus 740 mAh ......
    alleen wegen de 740 mAh 19 gram per cel en de 1050 mAh cellen 21 gram per stuk ....
    Qua prestatie doen de "nieuwst" Kokam 450 mAh 15C cellen het zelfde als de "oude" 1050 mAh cellen maar wegen slechts 11,5 gram per cel ...
En al deze cellen worden nog steeds geproduceert .....

Ik zou dus gaan voor de nieuwe kokam 740 mah !

Ik had ook een 3s 740 op mijn Piccolo en kon gemakkelijk een kwartier vliegen !

Back