CAD teken/bouwverslag HPI Sprint 2 -- Afgewerkt 02-09-2009

Komend schooljaar is m'n laatste als student, en daar hoort een thesis/eindwerk bij. Student auto ingenieur met een voorliefde voor CAD tekenwerk en modelbouwautohobby geeft me als thesisonderwerp (ruwe vorm): Dynamische simulaties (onder andere) op verschillende onderdelen onderhevig aan trillingen (stuurmechanisme en draagarmen/demperbruggen/dempers).

Benodigdheden: een modelbouwauto gemodelleerd in een CAD programma (ik gebruik Inventor Pro 2009, voor sommige dingen zal ik mss overschakelen op NX6.0), om gedurende het schooljaar m'n eigenlijke thesis erop te kunnen maken. Dus dan gaan we ff aan het tekenen in de vakantie. Ik ben ongeveer 5 weken geleden begonnen, maar 't is vakantie, dus we werken op het gemak, en ik ben ondertussen een week weggeweest, andere werkjes,... Dus 'k ben pakweg een goeie week full-time bezig :-)

De bedoeling is eigenlijk om nog wat meer eigen 'input' te geven aan het ontwerp, maar ik teken nu de Sprint gewoon af. Dan heb ik deze zeker toch al klaar voor het schooljaar begint, aan een meer eigen ontwerp kan ik mss tussendoor nog wat werken.

Niet in deze volgorde getekend, maar 'k volg nu maar de handleiding :-)
Stap 1 - Diff's

Diff1.jpg

Diff2.jpg

Diff3.jpg

Stap 2 - 4

Stap2.jpg

Stap3.jpg

Stap4.jpg

Stap 5 - 8

Stap5.jpg

Stap6.jpg

Stap7.jpg

Stap8.jpg

Stap 9 - 10

Stap9.jpg

Stap10.jpg

Stap 11 - 13

Stap11.jpg

Stap12.jpg

Stap13.jpg

Stap 14 - 15

Stap14.jpg

Stap15.jpg

Ik sta momenteel zover:

Toestandop21-08-2009.jpg

Nog te doen:
- Draagarmen
- Dempers
- Demperbruggen
- Wielblokken
- Stuurblokken
- Wielassen
- Dogbones
- Camber Links
- Wielmeenemers
- Wielen
- Bumper voor
(- Bodyposts)

Laatst bewerkt:
He, echt mooi om te zien dat er meer mensen tekenen met Inventor.

Ik ben ook tekenaar van beroep en teken ook het liefst met inventor.

Heel erg jammer is wel dat een aantal foto's het niet doen. ik kan bv niet zien hoe je er momenteel voor staat met je tekening.

Hey,

Mooi werk! Ga je het ook nog bouwen?

Maare... de helft van u foto's werkt niet... Die zou ik ook graag willen zien :D!

Grts, edo...

Zo, normaal gezien zouden ze het nu wel moeten doen... Als picasa moeilijk doet, is er nog altijd photobucket :-)

De Sprint 2 ga ik niet bouwen (we hebben 'm al :-P), maar ooit een eigen ontwerp bouwen en rijden zou ik wel tof vinden. Maar dat zou ik liefst van een off-road doen. Grote droom is om bij een bedrijf als HPI, LRP, Kyosho,... als ontwerper te gaan werken, maar of die ooit uitkomt?

31,4 mm tussen de bulkheads, zelfde als het voorste diff. 't Is niet exact juist, maar soms kan improviseren niet zo heel veel kwaad :-)

Weer een aantal stappen verder:

Stap 16

Stap16.jpg

Draagarmen achter

Stap 17

Stap17.jpg

Shocktower en bodypost houder

Stap 18

Stap18.jpg

Rear Uprights, Wielassen, Meenemers

Stap 19

Stap19.jpg

Camber-links

Stap 20

Stap20.jpg

Draagarmen voor

Huidige stand van zaken

Toestandop27-08-2009.jpg

Laatst bewerkt:
leuk om hem zo te zien groeien!

heb 2 jaar terug ook een auto (Team associated RC10) getekend in inventor, wel met een 'volle' blok als gearbox...

al een idee hoe je de snaren gaat tekenen?

Hey Tamaniac,

Als Zjeraar inventor 2009 heeft is dit erg gemakkelijk.
zit namelijk tegenwoordig standaard erin.

dus dat is tandwiel klikken tandwiel klikken verbinding maken klaar.

en het draait dan ook nog allemaal via inventor studio

Bedankt voor de reacties :-)

Ja, de riemen en de poulies (hoe heet dat in juist Nederlands?) kan je gewoon genereren. Maar de Sprint maakt gebruik van riemen met een spoed van 3mm en in Inventor zit spoed 2,5mm en 5mm. Ik heb de poulies met 2,5mm spoed laten genereren, maar de riemen kwamen dan niet goed uit, een stuk te kort of te lang, en ik had dan de hele boel mogen herontwerpen om ze wel passend te krijgen. Daar had ik geen zin in. Dus alles draait, maar de riemen moet je er maar ff bij fantaseren.

Een auto met riemen ben ik toch al geen fan van (achterriempje van de Sprint is heel kwetsbaar voor steentjes). Als ik zelf een 4WD ontwerp zou maken, is het zowiezo met centrale cardan :). Zoals ik hier op 't forum al eens gelezen heb: 'Riemen zijn voor uw broek op te houden, cardans zijn voor in een aandrijflijn' :mrgreen:

en toch ben ik het niet met je eens dat snaaraandrijving zo slecht zou zijn. het is sowieso efficiënter dan cardanaandrijving. gewoon een zeer simpele mod doen aan je sprint en je hebt nooit meer last van slijtage aan je achterste snaar.

ontopic: erg mooi gemaakt!

Dank je :)

Die mod heb ik al gemaakt, het achterdiff was ongeveer 95% afgeschermd. De laatste 5% kon niet, want door die gaatjes liep het riempje. 't Probleem was dan nog niet opgelost, want als er dan toch nog een steentje binnendrong kon het niet meer weg, en kwam het vroeg of laat toch tussen de riem en het diffhuis met als resultaat weer een gebroken riempje :?

Riemaandrijving is goed voor op op een circuit, outdoor en indoor, maar voor parkeerplaatsrijden en offroad hou ik het lekker bij cardans :yes: :wink:

nou dat afschermen heb ik ook gedaan en dan krijg je inderdaad juist gegarandeerd schade als er een steentje binnen dringt. wat ik juist heb gedaan is de gehele achterkant van het diffhuis eruit gehaald. binnenkomende steentje worden meteen weer eruit geslingerd aan de achterkant mede door de "schoepen" op het differentieel. ook heb ik recht boven de snaar mijn shocktower een paar mm weg gevijld. wanneer nu een steentje tussen de snaar en het diff komt komt je snaar niet meer klem te zitten tegen je shocktower (die vervolgens hele groeven in je snaar trekt). ik rijdt nu ook op echt bevuilde plekken met veel steentjes en hoef echt nog maar zelden een vuiltje ertussenuit te plukken en nooit met schade als gevolg.

Aha, dus eigenlijk ziet het er bij jou nou uit zoals ik het getekend heb? Ik heb dat ook al zitten denken, maar voordat ik de zaag ergens inzet moet ik altijd ff slikken (en dat is nog altijd niet over :-P)

ja zoals je het getekend hebt inderdaad. ik heb niet gezaagd heb het eruit geknipt met een scherpe tang:P haha en het ziet er netjes uit en in dit geval zeeer functioneel

De laatste loodjes :-)

Stap 21

Stap21.jpg

Demperbrug voor

Stap 22

Stap22.jpg

Caster blokken, stuurblokken, dogbones

Stap 23

Stap23.jpg

Camber-links

Stap 24-25-26

Stap24-25-26.jpg

Schokdempers

Stap 27

Stap27a.jpg

Bumper Voor

Stap27b.jpg

Bumper Achter

Stap 28

Stap28.jpg

Spur

Stap 29

Stap29.jpg

Servo

Stap 30

Stap30.jpg

Motor en pinion

Stap 31

Stap31.jpg

Schuimbumper

Stap 32

Stap32.jpg

Wielen

En 't is af!

Afgewerkt1.jpg

Afgewerkt2.jpg

De body teken ik niet, is niet van nut voor mij, en is ferm lastig te tekenen. Bodyposts waren dus ook niet nodig. Zoals te zien is op verschillende foto's zitten er nergens vijzen (schroeven), zou me alleen maar meer assembleerwerk bezorgen, en zo blijft 't ook zitten (in 't programma toch :-))

whaaaaaaaaaaaaaaaa dit is pure p0rn0 voor mij!

1) RC
2) 3D CAD
3) mijn quote van de riemen

gelukkig gaat het 'maar' over een touring :)

Ik heb vroeger nog de Asso RC10B4 gebouwd in CAD (solidworks) samen met Elvo.

zelf kan ik tekenen met Solidworks, inventor en hier op't werk 2D/3D AutoCAD
en sinds kort ook mezelf renderings in AutoCAD aangeleerd (tot grote tevredenheid van onze marketingafdeling).
Die test die je gaat doen lijken me superinteressant, daar heb ik helaas nog nooit iets van geleerd :).

Hou deze bij voor je sollicitaties later!

Vanaf scratch zal nog ff duren. Daar ga ik komend schooljaar echt geen tijd voor hebben... Maar die wil ik ooit toch ook gaan maken en bouwen(?).

Cooper, ik had het liever over een offroad gedaan, maar daarover beschikte ik niet (op z'n minst om de basisafmetingen te kennen). Of jawel, ik heb een Savage, maar die leek me alweer moeilijker, met versnellingsbak enzo... Voorlopig hou ik het nog ff bij elektro :P Het oorspronkelijke idee was om een midmotor 2WD truck te ontwerpen van scratch, maar 'k ben toch maar teruggevallen op iets wat ik kon opmeten. 't Is minder innoverend, maar ja, 't ging een stuk vlotter :lol:. Die truck komt er nog wel eens aan.

Ik moet die dynamische simulaties (voor een groot deel) ook zelf onder de knie krijgen. Inventor heeft daar een paar tutorials van staan. Voor mij zal dat nog niet genoeg zijn, gelukkig heeft mijn promotor nog een hele hoop extra info. Ook zou ik een cursus hebben kunnen volgen bij prodesk/autodesk, specifiek hierover, maar omdat ik naar 't buitenland ga in 't 2e semester kan dat niet volledig doorgaan, mss dat het deels kan, dat moet nog uitgezocht worden...

Laatst bewerkt:
Back