CAD tekening omzetten naar tiled bestand

• Topicstarter Topicstarter ultim@te
  • Startdatum Startdatum
U

ultim@te

Guest
ik heb een tekening van een parkjet getekend in CAD en nu wil ik de tekening zo hebben dat ik hem op A4 tjes kan afdrukken en aan elkaar plakken .
kan iemand mij helpen dit te realiseren .
alvast erg bedankt .

mvg eric

ben jij in bezit van dit programma ?
en zou je evt mijn tekening willen omzetten ??
hoor graag van je .
mvg eric

Met de meeste CAD-programma's is het mogelijk een deel van de tekening te printen (print window of iets dergelijks).

dat weet ik maar dan moet je de tekening steeds in de kaders gaan zetten en de lijnen markeren om zo de twee punten van de lijnen te kunnen verbinden .
is heel veel werk en als het anders kan dan is dat niet nodig .
ik heb reeds iemand die mij even wil helpen om dit te regelen .
bedankt

Je kan toch heel eenvoudig een lijnenraster, dat iets kleiner is dan een A4 op de tekening plaatsen. Vervolgens het raster één voor één uitprinten.

Nu heb je een andere oplossing, maar misschien voor de volgende keer...

bedankt voor de tip , ik ben echter niet echt een autocad kundige .
ik heb in een paar weken tijd leren tekenen met het programma ( cad 2009 ) en ik weet precies genoeg om voor mijn bouwprojectjes te gebruiken .
ik werk er niet mee voor mijn werk of iets dergelijks :D.
toch bedankt weer .
mvg

ps prop-er : had je mijn mail ontvangen ?

heb net je mail ontvangen , vriendelijk bedankt hiervoor .
wordt weer knippen en plakken ( knutselvreugde :D )
mvg eric

Bij een copyshop draaien ze hem zo 1:1 voor je uit hoor.
Of iemand in je kennissenkring zoeken die ergens een plotter heeft staan.
scheelt een hoop knippen en plakken ;).

Een tekening in A4 kadertjes verdelen in autocad is ook binnen een minuut gepiept btw..

A4 raamwerkje tekenen:
Command: _rectang
Specify other corner point or [Area/Dimensions/Rotation]: @297,210
Dan een array opdracht over dat rechthoekje met de benodigde aantallen rijen en kolommen, en een sprong van 297 bij 210.

Grt,
Eric

Laatst bewerkt:
bedankt voor de info .
ik ben echter niet zo thuis in alle functies in cad , ik heb 1,5 jaar terug autocad 2009 gekregen en ben met een kennis van onze club een avondje ervoor gaan zitten .
ik weet dus de basis van het tekenen en hoe ik een tekening zo kan maken dat hij evt gelijk te fresen is zonder extra werk .
mijn tekening kan dus rechtstreeks overgezet worden naar een freesprogramma en gelijk gefreest.
verder heb ik mij niet zo verdiept in specifieke dingen maar gaandeweg leer je steeds meer functies te gebruiken .
ik heb er geen hekel aan hoor om te plakken en knippen :D het gaat om parkjetjes van depron in dit geval , als ik een houtbouw kist zou gaan maken dan laat ik alle delen gelijk fresen .
bedankt in ieder geval voor je input ;)

mvg eric

Wat EricW zegt, zijn gewoon autocad commands.. kan je direct intypen.. hoef je geen CAD wonder voor te zijn;)

wat zijn die commands dan ?.

ik zou graag een gebruiksaanwijzing willen van cad 2009 zodat ik het 1 en ander kon uitvogelen .

ik ben al blij dat ik een beetje uit de voeten kan ermee :D

Ik had ze zelfs vetgedrukt geschreven :D
Als je een Array wil toepassen op dat A4 rechthoekje, dan opent er een dialoogvenster waar je alles kan instellen.
(array = een object kopiëren in rijen en kolommen, Reuze handig)
Gewoon eens proberen.
AutoCAD bijt niet gelukkig ;).

Ik zou je .dwg op een USB zetten, en naar een reprocentrum gaan. Voor enkele centje heb je een mooi 1:1 tekening. Kun je niet tegen knippen en plakken haha.

normaal gezien kan je een tekening in autocad opslaan als een jpg afbeelding en daarna wijst het zig zelf uit toch zo werkt het op autocad 2002

Back