Cadeautje voor mezelf, Pilot 122" Bellanca

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door GJVO, 18 jul 2014.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zat al 2 dagen te zoeken naar een leuke sleper.
    Na een Wilga kwam ik op de Piper Pawnee 1:3 van Hangar 9 terecht.
    3,5 meter span en een apart model.
    Horizon in Duitsland gebeld maar helaas, niet meer leverbaar.
    Ook bij winkels, niet meer te vinden..
    Verder zoeken..
    Ik kwam bij een Pilot Super Bellanca uit, 3,5 meter was net even te groot, dus contact gezocht met een Pilot Dealer en wat info gekregen.
    Vanavond kwam ik thuis en zag een mailtje dat hij leverbaar is en een offerte met de prijs.
    Het is de 122 inch geworden, 310 cm span.
    Zaterdag ga ik hem ophalen.

    Nu zit ik te twijfelen...
    Maak ik hem electro?
    Dat komt dan in mijn geval neer op:
    Plettenberg Predator met 300A 15S regelaar.

    Of.. wat me persoonlijk meer trekt..
    Een mooie 4-takt boxer erop van zo'n 100cc.

    Ik heb geen idee wat een 100CC boxer in die kist omhoog kan slepen.
    Volgens de gegevens heeft de motor zo'n 15 kilo static thrust.

    Electro zou veel sterker zijn maar dan loop ik weer met accu's te slepen.

    Wie heeft er ervaring met 4takters van zo'n 100cc (6 pk) en wat sleep je daar mee omhoog?

    Ohh, en ik wil geen 2 takt.

    Bouwverslagje gaat volgen, denk ik.


    GJ
     
  2. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    vcbSvtNxfy8[/media]

    Leuk hoor, zal vast een hele lekkere combinatie (die kist en een 4T twin) zijn :cool:

    (Zelf overigens geen ervaringen met ROTO motoren)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb de kist in de auto staan, hij past even niet in mijn huis.
    Hij is namelijk wat groter dan ik verwachtte.
    Ik heb ook nog de 380 uitvoering en de 450 cm uitvoering gezien.
    Dat is echt niet normaal zo groot als dat is.

    Ik zat inderdaad aan de Roto te denken, die past net in de motorkap.
    Nadeel is dat hij niet heel sterk is.
    En ik heb hier nog 2 Rotomotoren liggen, 2-takt boxers, bij een test op de bok lopen ze lekker.
    Maar ik heb er nog geen 1 gevlogen.

    Valach past niet, de Valach 120 is iets van 31 cm, de motorkap is 27 cm.
    Er komt binnenkort wel een 80CC Valach, maar dan kan ik net zo goed de Roto nemen.
    En een Kolm is ook te breed, ook al naar gekeken.

    De andere optie, electro, blijft natuurlijk ook nog mogelijk.
    Ik ga maandag Plettenberg even bellen wat ze kunnen bouwen voor 12 of 14S.
    En een andere optie waar Gerben mee kwam is een binnenloper met vertraging.

    In alle gevallen levert een electromotor veel meer vermogen en koppel dan de brandstoftorren.
    Nadeel is dat niet elke club een mogelijkheid tot laden heeft.

    Keuzes, keuzes.

    GJ
     
  5. Gert Jan Bastiaans

    Gert Jan Bastiaans

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    430
    Locatie:
    OMMEN
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee Gert-Jan een ster heb ik al gehad en er ligt nog een Moki in bestelling.
    Volgens mij is de Brown Bear ook een gloeiplugmotor, dat zuipt.
    Ik zit meer en meer aan electro te denken.
    Dat is toch een heel stuk sterker en als ik 2 sets accu's heb kan ik de hele dag vliegen.
    4 a 5 sleepjes per setje is ook goed te doen.

    Ik ga nu de kist even uit de auto halen, het begint weer heet te worden.

    GJ
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De eerste foto.

    De enorme romp, stabilo en richtingroer zijn afneembaar dus hij past in mijn auto.
    Ter referentie staat er een colafles van 1,5 liter naast.

    [​IMG]

    GJ
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik denk dat je tot een meter of 7 strak kunt slepen met een 100 cc daarboven wordt en meer van de piloten verwacht.
    Wel een erg mooie bak.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dank je Bert.

    Ik vond dat ik dat ik wel een sleper verdiend had.
    Gerben had al een mooie electro-aandrijving voor me bedacht.
    Incl accu's en regelaar goedkoper en veel sterker dan een brandstoftor.
    Het model zou dan, vliegklaar op zo'n 2200 euro komen,
    Hele hoop geld maar ach.. ik rook en drink niet.

    Ik ga flink overwerken komende maand, dan komt er weer wat geld binnen.

    Vandaag nog even verder met de Nimbus zwever en dan zijn er 3 zwever klaar voor de maiden.
    Als er dan in de tussentijd geen rare dingen gaan gebeuren (ziek worden, vliegtuigen die crashen) dan kan ik eindelijk vliegen.

    GJ
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb voor de geinteresseerden nog even snel gewogen.

    Vleugelset: 2,5 kilo
    Romp: 3,5 Kilo
    Stabilo en alle andere kleindelen met tank, landinggestel, wielen etc: 3,5 kilo
    Totaal gewicht kale kist is dus: 9,5 kilo
    Reken daar dan de servo's, accu en ontvanger bij dan zit je op maximaal 11 kilo, excl de aandrijving.
    Dat is best wel heel erg licht..

    GJ
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Wat voor motor, regelaar en accu raadde Gerben je aan?
    Ik ben namelijk altijd erg geïnteresseerd in zijn adviezen op dit gebied.
     
  12. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    oh, mijn favoriet motormodel ( nou ja, het enige motormodel dat me bevalt) en dan ook nog het kleurschema dat ik het leukst vind... Wel wat groot....)

    Wim
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou Wim, je mag er wel een keer mee vliegen hoor...
    En hij is ook nog een maatje kleiner te koop.
    270 cm.. en dan is ie rond de 750 Euro.

    Ik heb net de prijs van de electromotor binnen.
    Is toch wat duurder dan Gerben zei.
    Komt op 900 euro.
    Regelaar is 100 euro.
    2 sets accu's zijn 200 euro.
    De aandrijving valt zo'n 200 euro duurder uit dan verwacht.
    Hij komt dus vliegklaar op 2400 euro.
    Nu even afwachten of Steve Neu de motor mee kan nemen naar Europa, dat scheelt me inklaringskosten.

    Een tipje van de sluier.
    Dit zou de motor gaan worden.

    Gear Drives


    De 2230 met P62 gearbox
    [​IMG]

    GJ
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Brute power.
    Ben benieuwd wat de limiet straks bij het slepen is.
    Straks brul je alles omhoog bij biggs.
    Zou wel erg leuk zijn.

    verstuurd met mijn smartphone
     
  15. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    lol, 5000W continue 10000W piek....... :shock:

    Als het niet lukt met je sleper kun je hem altijd gebruiken om een snelheidsrecord te vestigen met een elektrische kart of zo :D

    Dat zijn nog eens getallen zeg... :cool:
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb het idee dat Gerben ook al aan dit model zit te denken, hij past nog in zijn auto.
    En aangezien Gerben beter vliegt dan ik zal hij zeker grotere modellen omhoog sleuren dan ik.

    Maar zoals ik Bert al schreef in een PB.
    De motor wordt wat duurder en ik zit nu nog wat voor en nadelen tegen elkaar af te wegen.
    Ga ik voor gewoon leuk rondtuffen en af en toe een slepertje omhoog trekken, tot een meter of 6, dan is een brandstofmotor gunstiger.

    Ga ik hem echt als sleepbeest gebruiken dan moet hij electro worden.
    Met als nadeel dat ik accu's mee moet gaan nemen.
    Alhoewel ik nu een gesloten aanhanger heb van 3 meter lengte, dus daar kan ik heel wat accu's in kwijt..

    GJ
     
  17. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Omdat het rendement een stuk lager ligt dan de binnenloper met gear.
    En de Hobbyking motor weegt 2750 gram, de Neu met gear weegt 1400 gram.
    Dat gewicht kan je dan weer als accu meenemen.

    Ik heb net Steve Neu gevraagt om een mooie prijs te maken.
    Hij neemt hem in ieder geval mee naar het WK F5B, dus dat scheelt weer inklaring.

    Aan de andere kant heb ik Kolm en Moki benaderd, dat is de andere optie.

    GJ
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Een binnenloper met vertraging is inderdaad het beste.
    Rond de 4500 toeren lijkt mij perfect.
    Een pits van 16 a 18 inch.
    Dan kan je met de diameter de trekkracht bepalen.
    Het hangt er ook erg van af wat je wil.
    Wil je 100 sleeps op een dag maken dan heb je echt benzine nodig.
    Als je alleen je eigen zwever wil slepen kan je met twee pakketten 6 sleepjes doen.
    Met een beetje thermiek ben je heel de middag weg.
    Je heb dan geen laders op het veld nodig.
    Het is maar net wat je wil.
    Een benzine sleper heeft ook zijn onderhoud nodig.

    Wat ik een erg leuke bijkomstigheid van een elektro sleper vind is dat ze het bij biggs ook leuk vinden.
    Dat had ik nooit verwacht.
    Met een benzine motor ben je een erg kleine sleper waar er al veel van zijn.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben vanmiddag gebeld door de heer Kolm uit Oostenrijk.
    Zeer aardige man.
    De Kolm BX100 is wel een stukje sterker dan de Rotomotor.
    De kleppendeksels zouden 2cm per kant uitsteken en de rest kan onder de kap.
    Hij kan dan zwevers van 20 kilo makkelijk omhoog sleuren.
    Alleen de prijs he.. dat was even slikken.
    Nu is het wachten op Moki en Steve Neu en dan neem ik een beslissing.
    Ik ga nu de Kappa F5J weer uittesten..

    GJ
     

Deel Deze Pagina