Cadeautje voor mezelf, Pilot 122" Bellanca

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door GJVO, 18 jul 2014.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    al eens gekeken bij valach ? die leveren hele goede 4 takt motoren .
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Natuurlijk, Valach was mijn eerste keuze maar die past echt niet.
    De Kolm is ietsje kleiner, net als de Moki.
    Dat zou nog net aan gaan.

    GJ
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    En een goede tweetaktmotor van 3w
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, tweetakt is uitgesloten.
    Ik moet geen vliegende kettingzaag.
    Niet bij zo'n model.
    En ik heb hier al wat 2 takt boxers liggen dus die zou ik er zo in kunnen lepelen.

    Maar het is of 4 takt, of electro.

    GJ
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Wat zijn de maten wat je max kwijt kunt ond er r de kap.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De breedte is max 25 cm.
    En bij de Kolm komen de kleppendekseltjes er dan uit, bij de Moki ook.
    Bij de Valach komen ook de bougiedoppen eruit en dat wil ik niet.
    Ik heb alle merken al gemaild en gebeld.
    De enige 2 opties zijn de Moki 100 en de Kolm 100.
    De rotomotor heeft te weinig vermogen.

    En anders wordt het gewoon electro, is nog eens een stuk sterker ook.

    GJ
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Gert Jan ik heb na gisteren, een biggs dag, nog eens over je motor nagedacht.
    Je vind de kappa saai.
    Als je nu een grote motor in de bellanca zet is het slepen nog saaier als met de kappa vliegen.
    Je sleurt gewoon alles met 2 vingers in de neus omhoog.
    Geloof me dat ben je na 3 sleepjes zat.
    Als je op de limiet moet vliegen is het veel leuker en de kick erg groot als je een zware jongen boven kan krijgen.
    Oké je zal dan een selectie onder de zweverpiloten moeten houden want er zijn er genoeg die wat minder kunnen sturen.
    Als je limiet van de zwever met een grote motor op 25 kilo ligt heb je maar bij weinig zwevers die kick omdat er simpel weg niet zoveel zwevers zijn van die afmeting.
    Daarnaast zijn er op biggs erg veel sleper tegenwoordig.
    En er mogen maar 2 slepers tegelijk slepen (dat wist ik niet) je staat dus heel de dag te wachten op een sleepje.

    Ik heb voor mezelf besloten om de 22 x 10 prop te houden voor 7 meter plus zwevers.
    Anders steek ik lekker een kleinere prop om het wat moeilijker te maken.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bert,
    Ik heb niks meer van Steve Neu gehoord.
    Ik denk dat ze niks willen verkopen?
    Gisteravond dus maar een mailtje naar mijnheer Kolm gestuurd.
    Ben bang dat het toch een Kolm 4 takt gaat worden.
    Nog even de totaalprijs afwachten maar de levertijd is een maand of 2, dus dan kan ik nog sparen.
    Het is dan wel geen electro, tenminste... niet helemaal.
    Er komt wel een boordstarter op, dat deel is dan wel electro.

    GJ
     
  9. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Dit weekend was ik bij BIGGS Pottes. Er vliegt al even een Pawnee in 1/3 rond en die vliegt op 24S (!!!!). Regelaar 200 Ampere. Wat een power....
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    24S?
    Is het geen 12S 2P?
    24S is een dodelijke spanning, 90 Volt DC.

    GJ
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hij vliegt op 12 s 2p

    verstuurd met mijn smartphone
     
  12. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Nadeel , hij weegt + 21 kilogram !! Persoonlijk vind ik lipo's in parallel plaatsen niet zo een goed idee ... Een ketting is net zo sterk als de zwakste schakel, zegt men .
    De stroom vind ik ook wat overdreven hoog , maar goed het kan allemaal en kost dan wel " extra " €€€€€€€
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2014
  13. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Hoi Knife-edge

    Ik vermoed dat je juist in serie bedoelt.
    Stel dat 1 cel ploft, dan is de ketting verbroken en werkt de motor niet meer.
    Door een 2e set accu's parallel te schakelen voorkom je dit probleem juist.
    Bijkomend voordeel is dat er meer power geleverd kan worden.
    Een nadelig effect blijft het gewicht en € inderdaad.

    Ps. Ik heb hier zelf ook wel eens aan zitten denken voor de toekomst;
    6S 4000mAh 25C via 2S2P bijvoorbeeld voor mijn Porter = 8000Mah :)
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2014
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even een update.
    Het project is niet doodgebloed maar ik zat te wachten op Neumotors.
    Het gaat daar allemaal nogal traag.
    Een boos mailtje helpt wel, de stator is inmiddels gewikkeld.
    Dat mailde de dame bij Neumotors vandaag.
    Misschien neemt Steve Neu de gearbox mee naar Oostenrijk, dan heb ik die ook alvast.

    Het wordt dus de 2217/12/1.5Y met een P62 gearbox en losse propadapter.
    Als regelaar komt er dezelfde op die Bertus in de Piper heeft, de Sunrise 120 HV.
    En als accu's probeer ik nu 8000 of 10000 mAh pakketten uit China te krijgen.
    Transport is wat lastig maar daar wordt een oplossing voor gezocht.

    Ik heb ook al de prijs van de motor doorgekregen.
    Ga even zitten als je Hobbyking prijzen gewend bent:
    The motor is $639 and the gear box is an additional $299, Propadapter $35 , $973 total plus postage.
    Ik verwacht dus zo'n kleine 1000 dollar en dan zal DHL en de nederlandse staat er ook nog wel op willen verdienen.

    Wordt vervolgd.

    GJ
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hey Gert Jan
    Fijn dat er weer wat schot in de zaak zit.
    Hij kost wat maar dan heb je ook wat.

    Ik ben benieuw hou jij je accu's binnen ga krijgen.
    Via Rusland of zo want die kunnen dat ongezien.;)
    Ik denk als je 10.000 mah met je gewicht goed kan dat je daar voor moet gaan.
    Dan kan je een paar sleepjes doen voor je weer aan de lader moet.
    Als je dan 3 setjes heb kan je misschien wel 18 of 21 sleepjes doen (grote zwevers)zonder te laden.
     
  16. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Leuk "speelgoed" Gert Jan!
    Vooral dat motortje is echt een beest.
    Mooi project.
    Ga ik in ieder geval volgen.

    Groetjes,

    Jordy
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hey Jordy, hoe is het in die Schweiz!

    Ik denk dat het een project wordt wat pas volgend jaar vliegt.
    Neumotors is niet heel snel (4 weken levertijd waarvan er nu al 5 voorbij zijn).
    En ik heb het nog veel te druk met werk, gezondheid (ziekenhuis in en uit), afbouwen van zwevers, etc.
    Ik ben nu de laatste echte zwever aan het afmaken, de Nimbus 4 van HKM.
    Dan is het wachten op mooier weer.

    GJ
     
  18. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Zijn er alweer vorderingen op dit gebied?
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Neumotors laat (natuurlijk) helemaal niets van zich laat horen.
    Ik heb dan ook besloten dat ze de motor ergens mogen steken waar het daglicht niet komt.
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2014
  20. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede

    Zielig hoor, 70cm kleiner..
    Dat vind ik niet kunnen eigenlijk ;)

    Alu vind ik mooier, maar da's persoonlijk.
    Met een Valach heb je wel even voldoende vermogen en geen gedoe met laden.

    Edit: je hebt je post aangepast zie ik.. why?
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2014

Deel Deze Pagina