Caliber 30 van kyosho?

Hallo Ernst,

Ik heb het effe opgemeten, de koppeling is 41,6 mm en de frictiering is 42,0 mm, dat zou dus goed moeten zijn. Mijn heli is ook nog redelijk nieuw, pas 8 liter ermee gehoverd. Dus dat is alvast niet het probleem, kon in feite ook niet, want als ik een paar tandjes gas geef dan grijpt de koppeling reeds in. Pas bij 2/3 van het hoovertoerental begint ie door te slippen, hetzelfde geldt wanneer ik dus na het hooveren het toerental terugneem. En na zo'n 1 minuut klooien is het probleem zo goed als verdwenen.

Bedankt voor die tip met thinner, lost dit de lijmlaag (ik denk epoxy) niet op van het frictiemateriaal? En wat denk jij over die vrijloopkoppeling, waar blijkbaar meer mensen problemen mee hebben in de Caliber 30.

Grtz,
Emile :roll:

Hoi, Emile.
Een soortgelijk probleem als bij jouw heli, (Plotseling optoeren van de motor zonder dat ie omhoog gaat.), kan ook het gevolg zijn van een vermoeide pitch servo of een klemmend pitch mechanisme. (Er even van uitgaand dat je niet met governer vliegt.) Vroeger kon je dat direkt onderscheiden van een slippende koppeling doordat de neus van een rechtsdraaier zoals een Caliber naar rechts trok, maar met een heading hold gyro kun je dat verschil niet meer merken.

Ik acht de kans dat het probleem in de koppeling of vrijloop zit veel groter maar ik ben niet vergeten hoe ik ooit iemand voor niks 3x een koppeling heb zien vervangen!

Vermoeide pitch servo was gelukkig niet Bert, als dat het geval zou zijn dan viel dat servo gelukkig toch onder garantie. Nee, de oplossing was heel simpel en goedkoop ...

Het zat hem dus blijkbaar niet in de koppeling, maar in het "One Way" vrijlooplager. Een beetje WD-40 erdoor laten sijpelen deed het hem, precies zoals de Duitser had aangegeven.

Waar waren wij zonder al die forums!

Wat dat wobbeleffekt betreft dat is sinds kort ook verleden tijd, het bleek te worden veroorzaakt doordat de horizontale as die de 2 rotorbladen vasthoudt niet gecentreerd / niet soepel in de rubbers zat.

Ik kan nu gewoon met een lineaire gascurve hooveren opstijgen, hoveren en landen ... zonder gewobbel of op hol slaan! :P

Zo dan moet ik nu maar eens een nieuwe bouwdoos gaan halen, zodat er weer iets nieuws op mijn bouwtafel komt, wat mij betreft is de Caliber 30 terecht een TOP HELI!

Ik moet zeggen dat hoveren met lage toerental een stuk gecontroleerder gaat ... dus die houden we voorlopig erin. :wink:

Grtz,
Emile :P

Ik moet zeggen dat hoveren met lage toerental een stuk gecontroleerder gaat ... dus die houden we voorlopig erin.
idd hoover je met 1500 toeren veel rustiger als met 1900 toeren.
nadeel vind ik alleen dat als je in een situatie komt waar je snel wil klimmen, je klimvermogen ook veel minder is.
hij is veel tammer.

Goed dat het probleem is opgelost. Zelf heb ik nooit dit soort problemen gehad met het vrijloop lager maar dat zegt natuurlijk niets. Ik heb wel eens problemen gehad dat het vrijloop lager vast bleef zitten. De oorzaak bleek het feit dat ik met een viertakt vlieg. De felle tikken van de viertakt waren te veel voor het lager.
Dat jou lager af en toe doorslipte komt waarschijnlijk doordat de naaldjes van het lager te droog waren en bleven "kleven". De WD-40 loste dat op doordat het de zaak smeert.
Overigens bij mij loste de lijm van het frictie materiaal niet op door de thinner.

@Gerard
Voor de brevetfiguren op gelijke hoogte is het een voordeel als je een tamme heli hebt, maar idd als je te laat bent dan moet je VEEL pitch geven om hem niet tegen de grond te laten kwakken.

@Ernst
De bouwdoos van mijn Caliber 30 was 3e hands, beide vorige zagen blijkbaar toch teveel op tegen het helivliegen, zodanig dat ze hem niet eens uit de doos haalden. Misschien dat er daarom het één en ander uitgedroogd is geraakt, niet alleen het vrijlooplager, maar ook de rubbers bovenin. Ik heb hem overigens geruild tegen een vliegklare F16 van JEPE.

Maar goed, goed smeren ook bij een nieuwe heli is dus geen overbodige luxe. Alhoewel smeren door de één juist weer afgeraden wordt, omdat het juist vuil aantrekt.

Vandaag gaan we dan maar eens de eerste ECHTE vluchtjes maken zonder al die problemen. Tenzij zich weer een nieuwe probleem gaat voordoen, maar dan horen jullie daar ongetwijfeld weer van.

Bedankt,
Emile 8)

Is de wobble aanwezig bij jouw vlieg toerental of tijdens de zogenaamde spool-up. Als het tijdens de spool up is kan je ook nog even kijken of je de bladen niet te vast aan de bladhouders hebt geschroefd. De centrifugaalkrachten in de kop proberen de bladen naar buiten te drukken. Als dit niet snel genoeg gebeurd (b.v. te vast aangedraaide bladen) zal er een onbalans tijdens de spoolup ontstaan. De hele heli staat dan te schudden op de grond.

Groet,

Marc

Hallo,

Ik lees in dit forum dat de caliber 30 redelijk wat problemen geeft.
Nu vlieg ik sinds december ook met de caliber 30 en heb nu ongeveer
28 vlieguren met de caliber 30 gemaakt in het begin ging het wat stroefjes
maar dat werd na iedere tank leeggevlogen te hebben beter.
De caliber moest eerst natuurlijk nog inlopen het enigste probleem wat ik heb gehad was de folie om de rotorbladen dat een keer los geweest is maar dat kon er weer makkelijk vast gestreken worden.
Maar voor de rest heb ik nog geen problemen met de caliber gehad en vertoond ook nog geen slijtage verschijnselen.
De rubber in de rotorkop heb ik nog nooit gesmeerd lijkt mij persoonlijk ook niet nodig omdat ze volgens mij alleen voor demping zijn.
Als je de rubbers wel smeert heb je volgens mij kans dat de as in de rubbers gaat draaien inplaats dat de lagers in de bladhouders dat doen.
Het enigste wat ik af en toe een drupje olie geef is de as van de staartrotor zodat de aansturing soepel verloopt.
Sinds twee weken heb ik de GY 401 met de S9253 servo en ik moet
zeggen dat die combinatie perfect werkt.
De caliber kan zelfs met stevige zijwind vliegen .

Met vriendelijke groet,

Christiaan Hof

@Poerqwa
Het Wobble-effect was alleen aanwezig indien ik onder een bepaald toerental kwam, ik schat onder de 1700 toeren of zo. Dit is sinds kort opgelost, en ik kan nu op 1500 toeren hoveren, zonder rare wobble-effecten. Het lag er aan dat de horizontale as niet lekker gecentreerd in de rubbers zat, en mogelijk omdat de rubbers niet soepel genoeg waren.

Zoals ik aangaf is mijn Caliber 30 een 3e hands heli en die heeft dus lange tijd staan uit te drogen (nieuw in de bouwdoos). Mogelijk dat ik vandaar die beginnersprobleempjes (wobbel + vrijlooplager) heb gehad. Momenteel loopt hovert ie als een gedicht! :wink:

chof zei:
Als je de rubbers wel smeert heb je volgens mij kans dat de as in de rubbers gaat draaien inplaats dat de lagers in de bladhouders dat doen.

Deze tip kwam van een ervaren helipiloot en bracht bij mij de oplossing, het was echt geen gezicht, hij schommelde van Links naar Rechts indien het toerental te laag kwam.

chof zei:
Het enigste wat ik af en toe een drupje olie geef is de as van de staartrotor zodat de aansturing soepel verloopt.

Klopt die smeer ik ook regelmatig. :wink:

Alle problemen die ik heb gehad zijn vermoedelijk te wijten aan uitdroging doordat de bouwdoos te lang op de kast heeft gestaan. De Caliber 30 vliegt bij mij ook met iedere vlucht beter, ik ben nog wel wat aan het zoeken naar juiste gas en pitch curve om het brevet programma gemoedelijk te kunnen vliegen. Maar met veel (wisselende) wind is dat natuurlijk moeilijk af te stellen. :x

Grtz,
Emile :P

hey,

ik heb onlangs een klein ongelukje gehad met m'n C30.
Na een vluchtje begon de staart opeens gek te doen. Heb em nog
met een smak kunnen neerzetten. Gelukkig zonder brokken; enkel het landingsgestel een beetje gebogen. Bleek dat er een slecht contact zat
in de staartservo.
Nuja, het ding vliegt weer normaal. Maar hier is nu het rare:
Als de heli een tijdje, na zo'n 15 sec, op de grond staat te draaien met de rotor op snelheid begint hij nogal te shaken... En eens van de grond houdt het op. :?:
Iemand die weet hoe dit zou kunnen komen? Vroeger deed ie het niet.
Kan het iets te maken hebben met het landingsgestel dat waarschijnlijk niet 100% meer recht is?

Hallo Wouter,

Ik heb mijn heli door een expert laten invliegen en alles was oke. Toen deden we het trainingskruis eronder en ik mocht mijn eerste vliegpoging wagen. Ik voer het toerental op en zie dat alles begint te shaken...

Voorheen zonder trainingskruis eronder was dit probleem niet aanwezig, daarop hebben we de gevoeligheid van de Gyro iets verlaagd en het probleem was verholpen.

Dus misschien eens proberen de gevoeligheid iets te verlagen? En natuurlijk het landingsgestel proberen zo recht mogelijk te maken, das wel zo netjes...

Succes collega... LOL :lol:

Tis maar een tip?
Emile :?

als je heli op de grond staat wil de gyro inderdaad wel eens "wat moeite"krijgen. Als je dat een beetje stuur geeft moet dit ook weer verdwijnen. Succes.
Jeroen

Mijn C30 ervaring

Mijn ervaring met de C30.

Heb deze aangeschaft zonder motor want ik wou wat meer vermogen en uit de verhalen komt naar voren dat een OS32 net toereikend is. Een TT39 had ik al geprobeerd in een Quick 30 Carbon, een hel om de carburateur af te stellen en er moet je eraf gooien en een OS oid op plaatsen. Maar naast de carb lekt de TT39 olie uit de lagers (known probleem zie Runryder.com) en ik haat vieze, natte helies.
Dus een de nieuwe Webra 36 GTH aangeschaft voor de C30 (ben niet happy met de carb dus dat wordt een Lötterle).

Bouwen, geen enkel probleem als je de handleiding volgt, die wel wat duidelijker mag worden, staat alles bijna goed, natuurlijk voor de 120graden aansturing gekozen.
De stuurstangen zouden wat dikker mogen, dat doen we wellicht later wel.

Voor de accu 4x 1600mAmp gekozen die passen er mooi dwars in, 4x Futaba 9203, GY401 met 9253 en ACT elektronische schakelaar en de nieuwe Webra Failsave / accu monitor.
Waarom zit er geen stuurstang voor de heckrotor bij met aan beide kanten schroefdraad zodat je aan op de heck-servoook een bol-link kan gebruiken. Een soldeer buswil ik niet gebruiken en zeker niet met een piezo gyro, heb de ervaring dat de soldeer-tin bros wordt en weg aansturing dus dat wordt later ook een upgrade.

Ik gebruik een Hatori 510 uitlaat die langer is dan de bijgeleverde, (als je de bijgeleverde gebruikt moet je wel een aantal gaten in de kamer boren om meer vermogen te krijgen!), dus die komt de Hatori erg dicht langs de tank dus deze met metaal tape beschermd tegen doorsmelten.

Starten, ja kennelijk hebben ze eerst de aansturing verzonnen en later moest er toch gestart worden, oeps. Het gaat dus, praten we er niet meer over.

De kap, het enige wat ik hierop wil zeggen; dachten de mensen bij Kyosho dat je de kap elke tankbeurt erafhaalt? En wat als je je naalden wilt verstellen. Dus de schaar genomen en aan beide zijden recht afgeknipt. Zo is de uitlaat vrij, kan ik net bij de carb om te tanken en bij de naalden. Ik moet zeggen hij knapt er zelfs van op.

Problemen / ervaring:

Met het inlopen van de motor sputterde deze bij het landen en STRIP tanden van het hoofdtandwiel, FUCK dat kan toch niet waar zijn, even een hik en weg tanden!. Nieuwe CA3019 gehaald.

Heli heeft bij een (te laag) toeren tal een trilling/wobbel, daar vliegen we toch niet.

De heck is niet strak, op het internet lees je veel verhalen dat dit verholpen kan worden door simpel je gyro naar achter (buis) te verplaatsen. Zit wat in want je uitslag op je buis hoeft niet hetzelfde te zijn als voorin en dan gaat het het close loop van je gyro combi niet meer op. Ik gebruik nog de orginele blaadjes dus voordat ik de gyro verplaats ga ik eerst een paar stijve proberen.

WAT?, mijn (nieuwe) hoofdtandwiel is gescheurd op het as-gedeelte, wat is er toch mee. Ik heb er genoeg van, even een mailtje naar Japan en een metalen (met kunstof tandwielen) besteld. Zie http://www4.ocn.ne.jp/~correct/ en klik links op products.

Verder heb ik voldoende vermogen met de Webra, loops, tumble, op zn kop en mild 3D doet hij prima. Ik zou zeggen een fijne heli :D .

Frank

Back