Caliber 30 vs Raptor 30

• Topicstarter Topicstarter Shark
  • Startdatum Startdatum
S

Shark

Guest
ik ben zelf op zoek naar een heli, vele die ik ken vliegen met een raptor 30, maar een caliber 30 zou ook heel goed zijn, nu vroeg ik mij af welk de grote verschillen of gelijkenissen zijn.

heb zelf al gemerkt dat bij de aandrijving van een caliber 30 een riem overbrening is tussen motor en de main/tail blades, wat bij een raptor enkel tandwielen zijn.

als er nog mensen zijn die verschillen of gelijkenissen weten over deze 2 heli's, zou steeds welkom zijn zodat ik minder begin te twijfelen

mvg

Shark,

Bij de Raptor 30 en 50 is de overbrenging naar de staart ook met een riem hoor, het is alleen bij de grotere Raptors 60 en 90 dat de aandrijving gebeurt met tandwielen.

Als ik je een tip mag geven, ga voor de Raptor, die is erg goedkoop in onderdelen waar de Caliber30 toch wel wat duurder in is.
Ikzelf heb beide heli's gehad en vlieg nu nog altijd met Raptor.

Grtz,
Dirk

Zelf heb ik nog een caliber30. Een Raptor30 heb ik nooit gehad.
Wat ik heb begrepen van reviews is dat ze elkaar niet veel ontlopen.
- De kap van de Caliber moet je van houden
- De skids van de Caliber staan dichter bij elkaar (minder voor beginners)
- Caliber onderdelen zijn lastig te krijgen, Raptor onderdelen juist niet.
- Met de caliber kun je kiezen tussen 120 graden of 90 graden aansturing van de swashplate.

Hoewel ik de caliber een fijne heli vind zou ik voor de raptor gaan.

Ik ben beginnen vliegen met een Shuttle, ik gebruik ze nog altijd maar ben ondertussen overgegaan naar Raptor, man wat een verschil. Ik moet wel zeggen een 50. De stukken van de Raptor zijn zoals al gezegd goedkoop en overal te verkrijgen, zelfs de upgrades vindt je gemakkelijk en in overvloed wat van Caliber waarschijnlijk niet kan gezegd worden.
Mijn aanrader ga voor Raptor en zelfs eventueel een 50 want die ga je toch willen als je verder gaat in heli's.

ik heb ook een caliber 30 gehad en nu een Raptor 50.

Beide heli's vliegen zeer goed maar toch wel verschillend.
De caliber vond ik veel, soepeler, neutraler vliegen dan de raptor.
De mechaniek is ook zeer stil door de riemaandrijving en vliegt daardoor
een beetje aangenamer.

Reservestukken zijn iets duurder maar ik geraakte er even makkelijk
aan toen, als voor de raptor nu.

Met een raptor kun je in ieder geval niet missen, je kan er overal mee
terecht. Dus als je voor nieuw gaat, een raptor.
2ehands vind je ook wel goeie aanbiedingen maar dan neem je
best iemand mee die er verstand van heeft zodat je geen miskoop doet.

Dflyer zei:
Bij de Raptor 30 en 50 is de overbrenging naar de staart ook met een riem hoor, het is alleen bij de grotere Raptors 60 en 90 dat de aandrijving gebeurt met tandwielen.

jep dat had ik al gezien, maar ik bedoel dat bij een raptor op de motor een tandwiel en bij een caliber een riem zit als overbrenging zoals hieronder te zien.

Caliber
c3015.jpg

Raptor
raptor30v2_big.jpg

Dan heb je twee riemen die je altijd moet gespannen houden, of anders gezegd in het oog houden. Is maar een klein detail natuurlijk, zo kun je altijd vanalles gaan zoeken, hé.

het caliber mechaniek loopt mooi stil tegenover een raptor mechaniek.

de caliber in mechanisch gemixte variant heeft echter een balle constructie met een slider in een rail welke onmogelijk mooi spelingsvrij te krijgen is.

voordeel is dat je hem ook als electronisch gemixed kan bouwen.

het rare is dat de uiteindelijk aandrijving van de hoofd rotor nog steeds geschiet door een tand wiel op tandwiel over brenging.
dus het maakt op zich niets uit.
de raptor heeft iets minder kans op falen omdat er geen riem is gebruikt die kan kappen bij de motor. die als de riem knapt ook nog eens lekker onbelast gaat lopen.
dus dan kan je de motor afschrijfen en als je een totale beginner bent de heli ook.
caliber stiller ja . duurder ja. beter vliegen ik weet het niet.
maar ik zou toch elke keer weer op de raptor uit komen.
oke die heeft iets meer geluid maar ik kan wijnig andere nadelen bedenken

Ik heb de Caliber 30 gehad, ik vond het een superheli met maar 1 nadeel. Dat is dat het een 30er is ipv een 50er.

Het mechaniek is goed ontworpen van de Caliber, lekker stil. De kap is nou net op het randje vind ik, maar daar valt natuurlijk wat aan te doen.

Als je de Raptor 30 en Caliber 30 vergelijkt zou ik voor de Caliber gaan. Mocht je liever een raptor willen dan zou ik toch de 50er kiezen.

Ik vlieg zelf Rap, maar heb Laurens de Cal zien vliegen en met een Zimmerman is het echt een stille kist... Mooi gebouwd ook. Alleen zou ik kiezen wat mijn portemonnee kan dragen, en wat er op de club word gevlogen. Heb je munten en genoeg mensen met Calibers die je kunnen helpen, Cal 50. Mensen met Rappies, kies dan de Rap 50. De 30 ben je na een seizoen zat denk.

Succes,

Ton.

(Proud owner of a Rap 50 ;))

Gerard_nl zei:
de caliber in mechanisch gemixte variant heeft echter een balle constructie met een slider in een rail welke onmogelijk mooi spelingsvrij te krijgen is.

Even twee spacertjes maken van een colablikje en dat schuifje staat zonder speling vast... 8)

Back