calipso van billing boats

ik ben yoeri verschuuren ik ga mijn eerste billing boats schip bouwen. ik heb deze gekregen van een collega wiens vader helaas is overleden. na een aantal bouwverslagen te hebben gevolgd wil ik proberen mijn eigen bouwverslag bij te houden met foto's en commentaar. graag wil ik ook positieve opbouwende kritiek waar nodig is want tips van andere mensen kunnen vaak ook leerzaam zijn. ik zal ook foto's plaatsen met tekst er onder wat ik heb gedaan.

de romp was al uitgesneden door de vorige eigenaar

full

Laatst bewerkt door een moderator:
onderkant van het dek er in gelijmd was niet een makelijke klus achteraf was de romp iets scheef uitgesneden maar nu zit hij kaarsrecht plus begonnen aan de accommodatie hut
full

vandaag aan de achterkant van de stuurhut begonnen en een verwijderbaar luik op het achterschip
full
full
full

het beplanken van het onderdek en het dak van de achterkant van de stuurhut plus dicht maken van de deknaden met fijn gare
full
full
full

ik ben aan dit vorige week maandag begonnen vandaar dat er ineens veel fotos op staan ik ga per keer dat ik iets gebouwd heb mijn bouwverslag bijwerken.

gr yoeri

Welkom. De calypso is geen eenvoudig schip om te bouwen, maar er zit genoeg ervaring hier op dit forum om je bij te springen, mocht dat nodig zijn. Veel plezier met bouwen!

Heb me ook ooit eraan gewaagd, alleen degene die ik had opgeduikeld was een keer van de kast gevallen of zo want er was van alles aan kapot. Ik heb al het kapotte eraf gesloopt, en de kielbalk los gesneden omdat die de romp tordeerde. Dat is allemaal wel weer recht nu, maar ik mis een hoop onderdelen en de tekeningen zijn niet in beide richtingen goed op maat, ze zijn of in de lengte of in de breedte verkleind, zodat de maten die ik ervan overnam niet klopten. Ik heb toen van alles nagemeten aan het model zelf, en aan de hand daarvan de dekopbouw nieuw gemaakt. Daarna is het model op de kast beland en daar staat het nu nog. (Maar dan wel zo stabiel dat hij er niet bij mij ook vanaf valt:-) )
Ik heb wel met een rekenmethode uitgedokterd welke motoren erin moesten, en daarop een tweetal igarashi motoren besteld bij C. ... Als je wilt kan ik de file die ik van die berekening heb wel eens opzoeken.

VrGr,

Theo

Die foto van Harm zou uit 2005 zijn, afgaande op deze link: http://dofundodomar.blogspot.nl/2005/12/family-feud-leaves-cousteaus-ship-high.html

Toen werd er nog veel over en weer geprocedeerd over wie nu de eigenaar was van het schip. Cousteau was niet de eigenaar, maar mocht het voor een symbolisch bedrag gebruiken. Na zijn dood eindigde die overeenkomst. Inmiddels is de strijdbijl begraven over deze kwestie, en is begonnen met de restauratie van het schip, al gaat dat nog steeds niet vlot, en zou het schip nu in een hangar liggen, op het terrein van de werf waar met de restauratie is begonnen.

RV Calypso - Wikipedia, the free encyclopedia

wat is er gebeurd met je fairmount alpine? geen succes met het karton bouwen? wel mooi bootje dit ook! succes!

hey artricce jawel wel suc 6 ik ben er al een aardig eind mee de romp en de opbouw zijn klaar. plus sleep dek. alleen moet er hier en daar nog wat geschuurd en geplamuurd worden dus heb ik dit uitgesteld tot volgende zomer zal er zo wel eems een foto van poste hoe ze er nu uit ziet. dacht voor de winter maanden kan ik met de calipso aan de gang heb ik wat minder rotzooi van kwa schuuren en dat kan ik dan ook binnen doen.

Back