Calmato 1400 Electro trainer

Dit probleem van staartlastig hebben wij ook. En dat terwijl het zwaartepunt precies zoals opgegeven was. Misschien dat we hier de oplossing voor hebben, hopelijk kunnen we morgen de aanpassing testen, als ons idee klopt, zal ik het hier melden...

Als jullie inderdaad een oplossing hebben voor het staartlastig zijn van
de elektro calmato dan ben ik erg benieuwd, want ik heb de ep 1400 op de schap gezet omdat deze gewoon niet lekker vliegt met zijn staart naar
beneden. Momenteel vlieg ik met een brandstof calmato die ik omgebouwd heb naar elektro. Ik kijk uit naar morgen.

Als jullie inderdaad een oplossing hebben voor het staartlastig zijn van
de elektro calmato dan ben ik erg benieuwd, want ik heb de ep 1400 op de schap gezet omdat deze gewoon niet lekker vliegt met zijn staart naar
beneden. Momenteel vlieg ik met een brandstof calmato die ik omgebouwd heb naar elektro. Ik kijk uit naar morgen.

Ik vlieg met zware (4900/5S) lipo,s in mn Calmato onderdekker, je moet eigenlijk geen lood gebruiken want je kan met de accu,s perfect het zwaartepunt opzoeken.(Ik heb mijn accu ongeveer halverwege de vleugel zitten nu)
Wees niet bang een schotje te (ver-)zagen als je de stevigheid maar in de gaten houd !!
ps. ik gebruik een Turnigy 650kv motor met een 13x8 Graupner sonic.
Volgas nu een trekkracht +3,5kg bij 47A........ehhhh ja das iets "overkill" maar wel dikke fun :)

Als jullie inderdaad een oplossing hebben voor het staartlastig zijn van de elektro calmato dan ben ik erg benieuwd, want ik heb de ep 1400 op de schap gezet omdat deze gewoon niet lekker vliegt met zijn staart naar
beneden.

De instelhoek van de vleugel/staart klopt niet. We hadden gister achter onder de vleugel een stukje triplex gedaan van 3mm en toen vloog ie ineens wel recht, en ging niet meer aan zijn staart hangen. Als je de staart wilt aanpassen zou de voorkant van het stabilo 1.5mm omhoog moeten. Nu moeten we de motor nog wat meer naar rechts zetten, maar de aanpassing van de instelhoek gaf een goed waarneembaar verschil, en het is makkelijk te testen.... Een plankje van 3 mm eronder, en je weet het zeker....

Of dit ook bij de laagdekker speeld weet ik niet, want die heb ik nog nooit zien vliegen....

M.v.g. Frank.

Als jullie inderdaad een oplossing hebben voor het staartlastig zijn ..........

Het schijnt met de instelhoek te maken te hebben .
Frank heeft hem gistern met z,n 3-4 mm latje onder de vleugel (bij de bouten) gevlogen en het was volgens hem een stuk beter .

Volgas nu een trekkracht +3,5kg bij 47A........ehhhh ja das iets "overkill" maar wel dikke fun

Dan merk je ook niks van een verkeerde instelhoek.

Mvg Johan

Edit: Frank was sneller , Felixen schijnen met motor er ook iets last van te hebben .

Laatst bewerkt:
Nu moeten we de motor nog wat meer naar rechts zetten, maar de aanpassing van de instelhoek gaf een goed waarneembaar verschil, en het is makkelijk te testen.... Een plankje van 3 mm eronder, en je weet het zeker....

M.v.g. Frank.

Wij hebben ook al mee geëxperimenteerd maar helaas hadden wij niet het resultaat wat jullie zien. Ik zal zondag de 1400 EP toch nog eens meenemen en een 3mm plankje en wat testen.

In ieder geval bedankt voor het doorgeven van je bevindingen.

Gr,
Ruud

We hebben vandaag weer gevlogen met de 1400 EP nadat ik het stabilo aan de achterzijde 1,5 mm lager heb gezet voorkant is hetzelfde gebleven, nu vloog hij als een echt vliegtuig, was echt een groot verschil de achterkant hangt niet nu meer naar beneden.

Back