Calmato EP Sport ervaring, iemand?

Heeft iemand toevallig al ervaring met de laagdekker variant van Kyosho Calmato EP?
Ik overweeg om deze laagdekker te kopen, zodat ik dit jaar tenminste (eindelijk is) kan afvliegen.

Ik vlieg nu met de Calmato EP1400 (hoogdekker), maar ik wil een backup voor het geval ik hem om wat voor reden dan ook de grond in boor. Het probleem was dat ik bij de EP1400 er redelijk wat plaklood moest bij stoppen om hem in balans te krijgen. Is dat bij deze laagdekker weer het geval?

Graag verneem dus wat (positieve) reacties/ervaringen over de Calmato Sport EP :D

Ik heb enkele korte vluchten mogen maken met die laagdekker en moet zeggen dat deze vrij goed vliegt. De power van de meegeleverde motor is meer dan voldoende. Om het zwaartepunt goed te krijgen was idd een behoorlijk stuk lood nodig.

Zelf met een 3300 Mah lipo moet je nog 150 gr lood bijkleven vooraan (en dan nog de servo's 7 cm. naar voor geschoven).
De kwaliteit van de vlieger is enorm goed, de kwaliteit van de folie nog een grotere ramp als bij zijn grote broer. Folie kwam al los tijdens het bouwen.
Vlieggewicht vermeld op de doos (1600 gr) is die van de lege vlieger, dus niet vliegklaar.
Motor is voldoende maar zeker niet spectaculair.

Geschikte kandidaat voor A123 dus!
Moet lukken met 4s1p.

Jammer dat die folie bout is. De Calmato trainer .40 van mij is na een winter al compleet uitgewoond. Een clubmaatje heeft zijn laagdekker in de autowas gezet en moet zeggen dat die er nog steeds als nieuw uitziet.

In handleiding van de calmato sports ep staat dat de batterij max 145*50*24 mm mag zijn (l*b*h), als ik kijk naar deze accu dan zitten de afmetingen van breedte en hoogte daar net buiten, hoe kritisch is dit, is er nog wat plaats over? Met 319 gram zou het zwaartepunt gelijk goed moeten komen, maar da's dan in een setup zonder ontvanger accu, ik heb begrepen dat een LiFe-accu vrij plots z'n spanning laat dalen als ie leeg is, lijkt me een beetje tricky vliegen zo, hoe ga je hier in de praktijk mee om?

heb vanmiddag gekeken en het 4S pakket kan best in die kist, het gat hoeft maar hooguit 2 mm verbreed te worden voor het pakketje. Ik was aan het twijfelen om er een te kopen of een .40 versie (want ik vlieg de hoogdekker al en is dus makkelijk alles overzetten. Maar er was een aanbieding van de Robbe Dragon Stick . Echte Oracover en erg netjes gebouwd. Alleen de kleurtjes...

Google Image resultaat voor http://www.modellflugtipps.de/modellberichte/bilder/1194.jpg

Maar dan ergens anders gekocht. Is voor 6.5-10cc en is een ook lichter als de Calmato

Zoals al eerder gezegt vliegt die calmato EP 1400 netjes mits het zwaartepunt goed is. Overal klaagt men erover dat men in de originele setup tot 200 gram lood moet gebruiken om het zwaartepunt enigzins goed te krijgen.
Een grotere accu dan de standaard opgegeven accu past zonder problemen. Er is plaats genoeg onder de accu afdekking. Ik neem aan dat dit bij de hoogdekker versie ook het geval is.
Voor een testberichtje zie
Modellberichte - Motorflugzeug - Calmato 1400 Sports EP - Kyosho
Helaas zonder foto.
Dan maar schaamteloos een foto jatten van de kyosho site
98b508b6c49d9925be6ced5cd9975cf4.jpg

fototje van de inbouwzijde, met ook zicht op de accubak.
1c3a8cb76450a470e90f3a13733ab25c.jpg

Voor wat betreft zwaartepunt en toevoegen van lood: ook met een zwaardere lipo (3s 4300 mAh) moet er bij mij nog 100 gram lood bij vooraan.

Ik denk er daarom sterk over om de neus te verlengen, en de motor aan de andere kant van de firewall te bevestigen. Ben benieuwd wat dit oplevert!

Dan zou ik eerder de servos voor het motorschot plaatsen en dan de C2081 9gr servos. Die gebruik ik al jaren en bevallen uitstekend. Gewoon met epoxy tegen de binnenkant van de zijkanten lijmen. Twee van die grote servos is vragen om problemen.

Heb de Dragon stik omgeruild voor de Calmato .40 laagdekker. Stond effe zwaar te twijfelen voor de kleine, maar de blauwe is niet mijn voorkeur en een andere hadden ze niet. Ook de motoe uit mijn Jepe warbird die afgelopen seizoen op de hoogdekker calmato zat bevalt me wel erg goed met 6s A123. De warbird ging vervelen en ofschoon ik de buitenloper van de ep1400 er wel in zou kunnen zetten en dan 750 Watt in de ep1400 kan leggen heb ik eigenlijk geen zin in een grote verbouwing. De .40 laagdekker is tevens de laatste propkist die ik plan te bouwen. Daarna naar de grotere edf jets...

Bij ons op de club heeft er een een .60 Calmato laagdekker in de was gezet. Na een seizoen ziet die er nog uit als nieuw en dat is erg netjes voor een viertaktje. Doe ik ook, en effe de randen goed nalopen met blanke lak.

grtz! Erik

Vandaag in Dortmund een sports gescoord, blauwe versie. Die ga ik vliegen met A-123-cellen, regelaar jeti spin 55, we zijn benieuwd. Inhoud van de doos ziet er alvast erg netjes uit. Morgen maar eens beginnen assembleren, regelaar moet nog binnen komen, dus maiden zal niet voor zondag zijn.

Heeft er iemand al technische informatie over de motor gevonden? Ik zou graag de kV-waarde en het maximale voltage kennen.

Laatst bewerkt:
De jeti-box, gekoppeld aan mijn spin-55 regelaar leert mij dat het om een +/- 1250 tr/V motortje gaat.

Er gaat nog veel werk in deze kist kruipen, de rollen konden maar één kant op bewegen, is nu opgelost door ze voorzichtig los te trekken en de stangen bij te buigen. Verder staan de gaten in de vleugel verkeerd t.o.v. die in de romp, moet dus nieuwe boren en de bestaande (vlak ernaast!) opvullen met een deuveltje en epoxy. Zwaartepunt gaat moeilijk goedkomen lijkt me (320g accu helemaal voorin!), nog maar provisorisch kunnen testen, als ik er niet kom ga ik een ontvangeraccu gebruiken (kan ik de a123's echt leegvliegen).

Maiden van UH-motor!

De keus is gemaakt: het 'probleem' om te kiezen voor een verlengde neus of niet heeft zich vanochtend vanzelf opgelost bij de test op de testbank.

Bij 480 Watt vermogen van mijn buitenloper, besloot de motor dat die airborne wilde. Helaas bleef de rest van het vliegtuig wel op zijn plek. Gevolg: de hele motorspant inclusief motor een paar meter door de werkkamer. Gelukkig weinig schade (motor-as verbogen en motorspant in 10 stukken). De spant is er finaal (maar wel clean) vanaf gescheurd.
Blij dat me dit niet tijdens de vlucht overkwam!

Dat wordt dus een nieuw motorspantje zagen en lijmen. Of toch niet? Van UH heb ik ook deze in huis: Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT Alloy Composite Firewall Mount (25/30mm) $9.95

Als ik die op een verstevigd schotje zet (waar nu het neuswiel aan vast zit), kan ik meteen de motor wat verder weg zetten en experimenteren met het zwaartepunt.

Keuzes, keuzes... ;-)

Back