Calmato EP Sport ervaring, iemand?

De keus is gemaakt: het 'probleem' om te kiezen voor een verlengde neus of niet heeft zich vanochtend vanzelf opgelost bij de test op de testbank.

Bij 480 Watt vermogen van mijn buitenloper, besloot de motor dat die airborne wilde. Helaas bleef de rest van het vliegtuig wel op zijn plek. Gevolg: de hele motorspant inclusief motor een paar meter door de werkkamer. Gelukkig weinig schade (motor-as verbogen en motorspant in 10 stukken). De spant is er finaal (maar wel clean) vanaf gescheurd.
Blij dat me dit niet tijdens de vlucht overkwam!

Dat wordt dus een nieuw motorspantje zagen en lijmen. Of toch niet? Van UH heb ik ook deze in huis: Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT Alloy Composite Firewall Mount (25/30mm) $9.95

Als ik die op een verstevigd schotje zet (waar nu het neuswiel aan vast zit), kan ik meteen de motor wat verder weg zetten en experimenteren met het zwaartepunt.

Keuzes, keuzes... ;-)

Ik weet nu in ieder geval waar ik wakker van schrok vanmorgen, beste buurman

Ik weet nu in ieder geval waar ik wakker van schrok vanmorgen, beste buurman

Ik kan je verzekeren dat ik meteen ook goed wakker was... :-)
Ik baalde wel: had 'm vanmiddag willen vliegen, maar dat wordt een weekje of 2 later.

Betreft de Calmato 1400 EP hoogdekker,

de instelhoek van de vleugel t.o.v. het stabilo is 0 (nul) graden.
IK ga dit omschuren naar 1 graad, omdat er nogal wat up bijgetrimd moet worden.
Is dit een ervaring die meerdere mensen hebben?

Cees

calmato sports servo's

welke servo's zou ik erin steken?
en waarom zijn er zo'n prijsverschillen terwijl goedkopere soms meer torque hebben?

In de mijne steken standaard servo's van modelcraft (conrad) en deze voldoen. Prijsverschil: merk kopen is merk betalen, kwaliteit kan ook enorm verschillen en opgave fabrikant is niet steeds correct.

Vandaag voor de eerste keer deftig gevlogen met deze kist en het begint me steeds beter mee te vallen, zwaartepunt zit helemaal goed met 4S1P A123 en een NiCd-ontvangerpakketje helemaal voorin. Een 10*7 prop trekt de kist goed de lucht in, maar voor het betere werk heeft ie net wat power te kort. De kist is veel zwaarder dan mijn grotere graupner electro kadett, maar heeft gek genoeg meer last van de wind... Echt acro vliegen kan ik niet maar ik koester de hoop veel bij te gaan leren met deze eerste laagdekker.

Een eerder korte vliegtijd van 6 minuten aangehouden en dan laadde ik gemiddeld zo'n 1700mAh bij, morgen minuutje langer boven blijven. Met een 50 Watt ladertje komt dit neer op een half uurtje laden, netjes, maar ook dat mag sneller, ben nu al een jaar aan het uitkijken naar een hoog vermogen lader maar nog geen geschikte kandidaat gevonden. Ooit ga ik mijn 1/4 piper J3 afhebben en die moet ook op A123 gaan vliegen en verdraaid snel geladen zijn, hierop wil ik de nieuw aan te kopen lader alvast voorzien.

Laatst bewerkt:
Typisch vluchtje vandaag:

calmato01052009.jpg

Back