calmato met elektromotor...?

na een opruiming van mijn tuinhuis heb ik nog een lege calmato trainer liggen die ik nu aan het herstellen ben (was een zware crash)

ik kan natuurlijk een 6,5 cc'tje erop zetten maar toen zag ik nog een oudere graupner speed 700 liggen met esc én nog 2 x nicd batterijen (12V, 1800 mAh)

wat speciaal is dat deze speed motor is dat er een zwarte cilinder voorhangt... zou dit een gearbox kunnen zijn? en zoja, welke ratio dan? hoe kom ik dit te weten?

full

dé hamvraag blijft natuurlijk: kan ik er een calmato trainer mee laten vliegen? meer nog: een calmato mét drijvers eronder....

gewicht calmato (helemaal leeg: 1,1 kg)
gewicht motor + esc + batterijpack: 1 kg
drijvers: tussen de 450 gr en 800 gr

dus een totaal van rond de 2,5 kg (met alles erbij)

Laatst bewerkt door een moderator:
Op zich is een Calmato prima electrisch te vliegen met de moderne materialen.
Wat jij hebt liggen is al wat ouder, NiCads en een brushed motor.
Deze Speed 700 heeft een Graupner vertraging, als ik me niet vergis was deze 4:1.

Uitgaande van 2.5kg, heb je minimaal 500W nodig om prettig te kunnen vliegen.
Bij 10 cellen betekent dat: 500 / 11V (spanning onder belasting) = 45A.
De Speed 700 zou ik echter niet verder belasten dan 35A, oftewel het beschikbare vermogen zal aan de krappe kant zijn. Bovendien zal de vliegtijd beperkt zijn.
Wat je kunt overwegen is een beperkte investering in een motor, regelaar en lipo uit China. Motor zo'n 35$, regelaar 25$ en lipo 40$. Voor dat geld heb je een prima vliegende Calmato, met prettig vermogen en een behoorlijke vliegtijd...
Het is maar een gedachte..

Groet,
Gerben

hallo gerben, wat is de graupner vertraging? moet ik em afdoen om met de calmato te vliegen of juist niet?

vooraleer ik in hobbycity inkopen ga doen probeer ik eerst de oudere elektronika, ben benieuwd...

Hoi,

Dan nog gaat het niet lukken of je moet er wel een heel hoog langdingsgestel onder zetten.

Een speed 700 was al niet zo hoogtoerig en als je deze dan ook nog eens 4:1 gaat vertragen wordt het al helemaal niets meer om hem te gebruiken op een vliegtuig (als deze)

En er mee watervliegen ga je zeker nier reden.

Als je dan ook nog kijkt naar het gewicht á 350 gram zonder gearbox dan ben je al snel klaar.

Ik zou toch maar een goedkoop HK motortje halen en op circa 4S lipo gaan vliegen voor zo'n model.

Er zijn je al wat mensen voor gegaan dus vast zat te vinden als je calmato brushless gaat zoeken.

speed 700 turbo 9,6V

Direct Drive for planes to 60 oz.: 390 Watts, 12 Volts, 7700 RPM, 10x6 prop, 31 Amps, 30 oz. thrust.

Geared for planes to 80 oz., sailplanes to 120 oz.: 402 Watts, 12 Volts, 2:1 gear ratio, 12x7 prop, 27 amps, 40 oz. thrust.

Direct drive op 12V zou je net 850 gram thrust hebben. En dat is gewoon te weinig. Met 2:1 reductie kom je op 1130 gram maar waarschijnlijk krijg je erg weinig snelheid in je model

Denk dat je accu's inmiddels ook wel zijn vergaan.

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
dat ziet er dus niet zó goed uit voor die elektronika..jammer
ik wou het toch proberen zonder eerst kosten te maken (dacht eens een goedkoop projectje te starten...)

dus dat zwarte ding op de motor is dus eigenlijk een vertrager? (komt uit een zwever 2.5m wingspan)

Het zwarte deel is inderdaad een vertraging. Ik heb het even voor je nagezocht, het is een 2.7:1 vertraging.
In theorie zou je de Calmato ermee kunnen vliegen, maar het zou marginaal zijn.

Zoals Dennis al aangeeft zijn je accu's waarschijnlijk niet zo best meer, waarschijnlijk zijn ze gewoon morsdood. Met de huidige techniek kun je er een zeer goed vliegend toestel van maken, met leuke vliegtijden. Goed het kost wat $'s, dat is waar. Maar dan heb je ook wat...

Groet,
Gerben

Waarom heeft iedereen het steeds over 11V/12V?

Hij heeft 2X "12V 1800mAh".
Is in serie zetten (22V) niet veel logischer op die motor icm een vertraging?
Als de regelaar dat aankan natuurlijk...

Goed, ik zal wel iets over het hoofd zien.
Ik voel me veel meer thuis in de brushless en lipo's.
Volgens mij kun je uit hongkong een pakje van nog geen 50€ laten overkomen waar dat ding lichter mee is en meer vermogen heeft.

Nando,

Gezien de leeftijd van de overige spullen zullen dit sub-c cellen zijn. Die wegen rond de 60gram per stuk. Om nou 20x60gr=1200gr aan accu in de Calmato te stoppen is wat veel.

Groet,
Gerben

Ja, alleen moet je dan met een timer vliegen, zodat je de accu niet te leeg vliegt. (omdat de regelaar waarschijnlijk geen lipo cutoff heeft, maar het is verstandiger die toch al niet te gebruiken)

Gerben, ah, ik ken die gewichten niet uit m'n hoofd. 1200g is wel wat overdreven idd.

Maar ik denk nogsteeds dat een hogere spanning beter is, heb je niet 4 of 5 cellen lipo pakket? Of eventueel 2X 3s 2200 oid?

ik denk vooral gewoon rondjes vliegen...niet teveel, vind deze een mooie vlieger en makkelijk om met onboard camera te filmen...

ik heb dit nog liggen:

motor: tr 35-42C 1100 kv outrunner
esc:turnigy sentry 40 amp
lipo: 2200mAh 3S 25C
prop: 12 x 6 apc

dit moet lukken denk ik...?

motor: tr 35-42C 1100 kv outrunner
esc:turnigy sentry 40 amp
lipo: 2200mAh 3S 25C
prop: 12 x 6 apc

Ja hoor, hiermee vliegt de Calmato wel.
Als je dit hebt liggen dan zou ik dat er in zetten.

Waarschijnlijk vliegt ie dan als een brandstofkist.
Wil je een kist hebben die beter vliegt dan een brandstofcalmato dan moet je Gerben even om de setup vragen.
De motor moet dan anders en de lipo wat meer capaciteit en meer S.

GJ

Hoi,

Ik denk ook wel dat het moet lukken. In ieder geval een veel betere optie dan dat andere spul.

Ze geven een kleine 1700gram thrust op met een 12x6 APC-e prop.

Is voldoende om goed te vliegen.

Motor is wel licht dus probeer zoveel mogelijk je accu en elektronica voorin te houden.

Als je ergens gewicht kunt besparen dan wel proberen dit te doen. Bv ultralight wieltjes. Het is niet veel maar het is wat.

Als je uit gaat van 250gram voor de motor (6,5cc)
50, tank ledig van 250cc is 300 totaal.
40 gram gas servo
140 gram 4x AAA ontvanger accu.

Gaat er 730 gram uit en...

150 gram motor + propadaptor
175 gram accu
35 gram Regelaar

...totaal weer 360 gram weer in.
Grotere accu is ook nog wel een optie als je wilt 3s4500 ofzo.

Ze geven origineel á 2400 gram op dus á 2200 moet dan zeker wel lukken als dit klopt.

340W/2,2 = 155W/Kg en voor een normale grond start met acceptabele stijg hoek is 150W/kg nodig.

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
ik vlieg mn charter met n 3548c 800kv met n 12/8 prop en 2 2200 20c paketten en hij weegt 2350 gr hij vliegt toppie:mrgreen:

mvgr johan snijders

Ik hoop dat er geen 6,5cc op heeft gezeten, ik ben dan namelijk bang dat het een beetje tegen valt kwa vermogen, en is hij mss ook wat zwaar gebouwd.
Een 4cc vervangen hiermee klinkt logischer, en daar vliegt een niet overdreven zwaar gebouwde charter ook prima mee...

Een 6.5cc trekt circa 2.3kg weg met een 10x6. RPM ligt dan wel een stuk hoger en dus ook de snelheid van het model bij volgas.

4cc zit hooguit rond de 1.5kg thrust dus het e-motortje zit er ergens tussen in.

Gelukkig wil hij alleen rustig rondjes vliegen en dan is het voldoende.

Vorige week gevlogen met mn oude taxi die weegt met lege tank 1740 gram. Vol is dat rond de 1900 en die vliegt ook maar met een 4cctje.
Je komt er mee boven zeg maar en grond start met kort gras lukt ook nog wel.

Hoi,

Ik denk ook wel dat het moet lukken. In ieder geval een veel betere optie dan dat andere spul.

Ze geven een kleine 1700gram thrust op met een 12x6 APC-e prop.

Is voldoende om goed te vliegen.

Motor is wel licht dus probeer zoveel mogelijk je accu en elektronica voorin te houden.

Als je ergens gewicht kunt besparen dan wel proberen dit te doen. Bv ultralight wieltjes. Het is niet veel maar het is wat.

50, tank ledig van 250cc is 300 totaal.
40 gram gas servo
140 gram 4x AAA ontvanger accu.

Gaat er 730 gram uit en...

150 gram motor + propadaptor
175 gram accu
35 gram Regelaar

...totaal weer 360 gram weer in.
Grotere accu is ook nog wel een optie als je wilt 3s4500 ofzo.

Ze geven origineel á 2400 gram op dus á 2200 moet dan zeker wel lukken als dit klopt.

340W/2,2 = 155W/Kg en voor een normale grond start met acceptabele stijg hoek is 150W/kg nodig.

Gr. Dennis

dat laatste begrijp ik niet...ben ook nog maar begonnen met elektro...:)

er zat een 6,5 cc in de calmato maar zoals ik al zei, 't is om eens gewoon ermee te vliegen,voor 3d en dergelijke heb ik nog een yak, een edge en een sukhoi...

ik heb wel een 3s4000 mah besteld bij hobbycity dus die weegt wel wat meer !

natuurlijk moet ik nu enkel nog de pushrods aansluiten en de calmato met de verouderde elektronica is vliegklaar...misschien toch eens proberen en dan alles vervangen door de brushless...kwestie van toch even de ervaring op te doen (beetje old school vliegen....)

bedankt voor de reacties, ik leer er toch veel uit!! zal jullie ook verder op de hoogte houden!

Back