calmato met elektromotor...?

Hoi,

Nou er zijn eens wat waarden bepaald die van toepassing zijn per situatie.
Voor zwevers is bv 100W aan vermogen per kilo voldoende maar meer is altijd leuker.
Zo is het ook met de rest. bv 300W per kilo om te kunnen hoveren en 400W/kg wil je ruim over hebben.

Een 6,5cc is maximaal 1,2PK maar dat is op een toerental die je niet gaat halen.
Grofweg zal je ongeveer 600 a 700W aan vermogen hebben met een 6,5cc motor.
Nu dus maar 340.

Wil je toch meer kan je altijd naar 4s gaan met een iets kleinere prop bv 11x6.

met 13x6,5 op 3s zou je iets meer vermogen hebben maar dat kan je altijd een keertje proberen.
of 12x7 voor iets meer snelheid.
http://www.bungymania.com/imageshome/includes3/motorperf1.php?id=34&SELECT=acromaster

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
...ben ook nog maar begonnen met elektro... :)
Choosing a power setup
How to choose a power system - RC Groups
Magic numbers for modelers... - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

* E-flight calculators, a compilation
e-flight calculators (compilation) - RC Groups

For a rainy day ...

* Get a current/Watt-meter, it will save you money and will more than pay for itself!
3$ diy Watt-meter:
$3 Wattmeter - RC Groups

* Presentation: de-mystifying Electric Flight
http://www.rcaircrafters.org/The%20Electric%20Show.pdf

Get a current/Watt-meter :)

* Amp Aviators - Home
-> Beginner Guide

* E-book: Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight
http://homepage.mac.com/kmyersefo/everything-e-power.pdf
Corresponding discussion:
Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

* Several Wiki's
WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

* The E Zone: The Web-Zine for Electric Powered R/C Aircraft
-> Faq

* System wiring diagrams:
R/C Calculations
* LiPo pack and balancer cable wiring:
R/C Calculations

* Monthly Ampeer newsletter, on paper and online available. Excellent articles in the archives by e-flight pioneers Ken Meyers and Keith Shaw a.o.
The Future is Electric

* Brushless motor animations and simulations. Mostly outrunners but inrunners are just outrunners turned inside out, nothing fancy:
brushless motor animations and simulations - RC Groups

* Choosing a power setup
How to choose a power system - RC Groups
Magic numbers for modelers... - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

* About de-rating controllers and motors, starting at 'for everyone else':
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 290 - RC Groups

* E-flight calculators, a compilation
e-flight calculators (compilation) - RC Groups

* Current, voltage, Watt, battery-types and -C-rating explained
AMPs and other general information - RC Groups

* About BECs, #servos and battery voltage:
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 298 - RC Groups

* 'Dry' testing brushless motors after a mishap:
"Dry Testing" brushless motors (Update Sept 10 2008) - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight
cd-rom tricks - RC Groups

* How to repair a brushless motor
How to repair an electric motor. - RC Groups

* Motor_rewinding_101, about poles, winds, delta, star
GB | Home
-> knowledge base
-> basic overview (1-5)

* And I almost forgot, get a current/Watt-meter :D

ps: "Get a current/Watt-meter :)"
copyright Cato Maior, 234-149BC

er zat een 6,5 cc in de calmato maar zoals ik al zei, 't is om eens gewoon ermee te vliegen,voor 3d en dergelijke heb ik nog een yak, een edge en een sukhoi...
Ah, daar had ik een beetje oveheen gelezen. Hoewel er niet staat wat er op zat, maar wat je ook zou kunnen doen.

in dat geval denk ik dat je wat vermogen gaat missen. We hebben het hier niet over het verschil wel/niet verticaal ermee, maar tussen rustig en heel rustig klimmen.
ik heb wel een 3s4000 mah besteld bij hobbycity dus die weegt wel wat meer !
Lijkt me eerder minder geschikt dan meer.
Die accu zal makkelijker het vermogen leveren, spanning heel iets hoger houden en daardoor wel heel iets meer vermogen leveren.
Maar tegelijkertijd gaat het gewicht omhoog, wat klimmen weer moeilijker maakt. De 2 zullen elkaar nooit helemaal uit cancelen, dus het is maar de vraag of je er op vooruit gaat.

Zoals Dennis al zei, andere prop erop zal ook helpen.
13X6,5 of 12X8 kun je volgens die link prima proberen. En ik denk dat het nog iets groter kan, zolang je koeling goed genoeg is. (Ook van je 40A regelaar. Die kan enkel die 40A aan als er ook iets luchtstroom is.)

Bij het kiezen van een prop moet je het brandstof gebeuren vergeten.
Een electo motor gedraagt zich totaal anders.

Nogmaals, ik denk dat het wel gaat vliegen. Maar je zult met die motor op een 3s pakket er behoorlijk op achteruit gaan kwa vermogen tov een 6,5cc.
Met 4s kom je al dichter bij, maar wil je gewoon vliegen zoals dat met de 6,5cc was dan zal wat anders moeten komen.

Als de Calmato licht gebouwd wordt, lichte servo's erin (liefst micro's) en onnodig hout en lijm vermeden wordt, zal dit model prima "rusitg" vliegen met 3S. Verwacht geen hele steile klim oid. Ik zou wel voor de 3S 4000mAh gaan, om een redelijke vliegtijd te halen.

Groet,
Gerben

alles erin (incl 2 x lipo accu) weegt is 2,1 kg....
de 2de accu is noodzakelijk voor het zwaartepunt, anders moet ik een manier bedenken om de staart lichter te maken (kan dit wel bij de calmato?)

zoals jullie zien is ie echt wel niet mooi meer maar hij is wel vliegklaar....
jammer dat het regent en de komende dagen komt er bij ons een noorwesterstorm dus dat wordt ook niks...

ps kan ik via een andere manier foto's hier plaatsen? ik kan er geen meer uploaden tenzij ik er een aantal verwijder...via mijnalbum.nl lukt het ook niet....tips?

full

een gat onderaan (laat ik zo) om de luchtstroom de esc te laten afkoelen

full

de twee lipo's:

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
inderdaad gebruikt. naja als het maar vliegt toch. ik zou de regelaar een stuk verder naar voren doen en eventueel ook de accu (ja daar moet je iets voor aanpassen maar scheelt straks wel op het totaal gewicht.....).

En over die accu. zou je niet een 4s accu kunnen bestellen (mits de motor dat trekt) zul je meer power hebben en je moet toch een nieuwe accu bestellen..

Justus

edit: even naar de foto's gekeken maar als je nou 1 accu eruit haalt de andere accu maximaal naar vorenschuift en de regelaar ook helemaal vooraan doet (naast de accu) heb je al veel meer gewicht voorin... eventueel kan je dan nog lood tegen de motor plaat verlijmen, hierdoor heb je het meeste gewicht maximaal ver in de neus. wat hem dus lichter zal maken(totaalgewicht) en als je straks een nieuwe lipo hebt kan je het lood er weer uit halen en aftrimmen met de lipo. de ruimte om de lipo verder naar voren te doen lijkt me er wel... en zo voorin word de regelaar ook nog eens beter gekoeld

Laatst bewerkt:
ja, idd een 4s moet er komen, vind ik ook en zal meekomen met de volgende bestelling...

dan zou ik ook een paar extra propellors mee bestellen, kan je proberen wat het beste vliegt...

EN je accu en regelaar verder naar voren maken... en een afdekplaatje maken dat alleen de voorste 2-3cm nog open is maar verder niet...

Als je met de zelfde accu naar een motor gaat met een veel lager kv moet je prop veel groter worden om op gelijk vermogen uit te komen.
Daarnaast kan een grotere motor met lager kv niet persee meer stroom aan, een motor van gelijke grote en hoger kv of groter met gelijk kv wel (simpel gezegt)

Als je nu klaar bent met vliegen, is je motor dan warm? Zo niet dan kan je een grotere prop er op doen (zolang je reg en accu dat ook aankunnen maar als dat niet zo is dan heeft een grotere motor ook weinig nut)

zoek naar een motor met het zefde kv of ietsje meer of minder, en wat meer gewicht. Als je kv omlaag gaat moet er een grotere prop op om op meer vermogen uit te komen dus als je graag dezelfde proo gebruikt en je wilt meer vermogen dan gelijk of hoger kv.

Back