calmato met GX40 motor

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Rogier, 22 mei 2007.

  1. Rogier

    Rogier Guest

    Bedankt allemaal voor de adviezen! Ik heb zojuist de Calmato besteld met de GX40 motor! Ben ERG benieuwd! Iemand nog bouwtips??
     
  2. Marc Wubbema

    Marc Wubbema Guest

    Sure, de calmato is best degelijk op zich, maar er zijn wat punten die je kunt verbeteren. Ik heb zelf ook een calmato, die momenteel dusdanig beschadigd is dat ik even een tweede bestel en later leer hoe ik kan repareren ;) Ik ben niet een expert op modelbouw gebied, maar dit zijn dingen die mij verteld zijn en ik gelezen heb op dit forum:

    - Meegeleverde hard plastic quicklinks vervangen door metalen quicklinks, de plastic pinnetjes in die plastic quicklinks schijnen nogal snel te kunnen breken
    - Folie even nastrijken, het schijnt dat het dan langer blijft zitten, nastrijken als het los gaat raken is te laat, omdat er dan vet van de brandstof onder zit en het niet meer wil hechten.
    - Breekbouten gebruiken voor de vleugelbevestiging, natuurlijk niet noodzakelijk, maar mijn vleugel is erdoor nog heel na de crash ;) Ik gebruik
    M2 Nylon breekbouten.

    Dit zijn eigenlijk wel de 3 belangrijkste die je kunt veranderen aan je standaard calmato, de experts zullen nog wel meer puntjes hebben. Experts?
     
  3. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    2.971
    Locatie:
    evergem
    M2 BREEKBOUTEN, die zullen wel vlub breken, ik zou zeggen M4 en deze zullen passen
     
  4. Marc Wubbema

    Marc Wubbema Guest

    Ik had eerst M3 gekocht, maar die zijn gewoon te groot voor de moeren die in de romp zitten. M2 past precies. Ik zie niet hoe jij M4 in een calmato wil drukken tenzij je de moeren wil vervangen in de romp natuurlijk.
     
  5. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen


    standaard zitten er m2 bouten geschroeft in het landingsgestel van de calmato..het is de bedoeling dat de breekbouten snel afbreken om zo min mogelijk schade te voorkomen.kijk maar bij wilfried gisteren en vandaag brak hij aleen zijn proppeller
     
  6. Benno Z

    Benno Z Guest

    Ja, fijn dingetje hè? Vandaag was er alwéér iemand op de club met die GX40, hij vliegt er al een jaar probleemloos mee, en voldoende kracht om bijna loodrecht omhoog te trekken :)
     
  7. Rogier

    Rogier Guest

    Kan iemand mij vertellen wat voor 'koppeling' ik erbij moet hebben voor een 10x6 prop? Of zit deze bij de kit trouwens?? En wat voor spinner zou er dan op moeten? Linkjes naar sites (winkels) worden gewaardeerd! :D
     
  8. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    De zogenaamde koppeling :lol: zit bij de motor. Een spinner kun je in elke modelbouwzaak kopen, moet natuurlijk niet te groot en niet te klein zijn, je kunt kiezen uit plastic of alu spinners; alu spinners gaan langer mee maar zijn wel duurder natuurlijk (kost ongeveer 18 euro) en het ziet er wel luxe uit.

    www.quartel.nl kun je hem bij bestellen.

    Grt
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik gebruik voor de Calmato zo`n allu spinmoer, werkt perfect ! geeft geen onbalans en ziet er ook netjes uit.
     
  10. Rogier

    Rogier Guest

    waar moet je op letten bij het kopen van een spinner? Zie ze in allerlei maten... Welke maat zou je moeten hebben bij een 10x6 prop?
     
  11. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Rond de 5 cm is goed, beetje groter of kleiner al gelang naar smaak.

    Ik heb ook een calmato met orginele motor. Er is niets mis mee.
    Ook ik kreeg een prop van 12 x 6 bijgeleverd. Veel te groot.
    Dit soort props gebruikt men voor 8cc motoren.

    Nu zit er een scimitar (conrad) 10x6 voor. En dat gaat prima.
    APC proppen geef ik de voorkeur, maar die zijn wel duurder..


    Johan
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Bij plaatsing van m2 breekbouten in het landingsgestel, mag je wel zorgen voor een flinke voorraad van die bouten, want de handel breekt dan om de haverklap af. Ook bij an sich prima landingen.

    Het is echt nonsense om de bouten van het landingsgestel door breekbouten te vervangen. Ik heb dat zelf ook een tijdje geprobeerd maar op termijn levert je dat meer schade op dan het voorkomt.
     
  13. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Meen je dat nou?

    Ik probeer zoveel mogelijk schade te voorkomen.... :D


    Je kunt er natuurlijk altijd tijdelijk breekboutjes indraaien.

    Maar na een paar goede landingen worden die dingen ook moe
    en breken ze toch spontaan een keer.

    Ik zet zelf m'n vleugels vast met gewone rvs bouten....

    Maar da's geen goed advies natuurlijk.....

    Johan
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Nou vind het eigenlijk wel een goed advies. Ik heb inmiddels aardig wat Calmato's zien crashen en met of zonder breekbouten in de vleugel, het maakt geen moer uit.

    Er zit een ruimte tussen de plek waar de bout ingeschroefd wordt en de vleugel. Hierdoor breekt de breekbout niet en trekt hij alsnog de dit plaatje uit de romp.

    Dat, of hij breekt wel, en dan heb je ineens veel meer schade aan de romp.

    Een 'normale calmato' (met metalen bouten) moet je al verdomd hard de grond insturen, willen die bouten een probleem gaan vormen. Op dat moment maakt het sowieso niet meer uit wat voor bouten er in zaten, omdat hij dan toch wel plat geweest zou zijn.

    Ik raad het mensen af om breekbouten waar dan ook in hun calmato te gebruiken. Het lost niets op en kost alleen maar geld. Maar dat is mijn mening, he..
     
  15. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Meeste Calmato's crashen door overmoed.

    :D

    Tenminste, da's wat ik zie. Die vliegtuigen vliegen zo gemakkelijk, dat een
    vlieger met pas z'n brevet al snel aan allerlei kunstvlucht figuren begint.
    Gecontroleerd of ongecontroleerd, dat laat ik in het midden.

    Johan
     
  16. Benno Z

    Benno Z Guest

    Die scimitar heb ik ook geprobeerd maar deze maakt veel meer herrie dan een APC. Daarnaast is de trekkracht minder en treekt het vliegtuig meer naar rechts. Hij blijkt ook niet goed uitgebalanceerd te zijn dus gister heb ik hem omgeruild met een APC'tje en nu klinkt en vliegt 'ie weer als een zonnetje. Het prijsverschil is overigens minimaal.
     
  17. hezik

    hezik Guest

    Een toestel gaat volgens mij niet naar rechts trekken door het model prop, maar doordat de zijstelling van je motor niet klopt.

    Vlieg eens van je af de wind in, recht en stuur het toestel dan loodrecht omhoog. 1 keer corrigeren met rudder tot hij rechthangt en dan je rudder loslaten. Hij moet dan rechtdoor gaan. Gaat hij afvallen naar links of rechts, dan je zijstelling van de motor aanpassen.

    Elke prop moet je uitbalanceren (de duurdere carbonprops etc mogelijk uitgesloten), OOK een APC. APC's zijn wel relatief stil inderdaad, stiller dan bv. de G-sonics van Graupner, welke weer een hoop tipkabaal maken.

    Duurder.. hmm.. een APC 10x6 kost, wat, 4~5 euro? Wat kost zo'n scimitar dan?
     
  18. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    In principe moet je elke prop uitbalanceren.

    Een apc is inderdaad niet (veel) duurder.
    Wel stiller en efficienter.

    Voor een scimitar 10x6 betaal je 3,75 euro
    prijzen vindt je wel op www.conrad.nl

    Een APC breekt wel sneller. Is stijver.



    Johan
     
  19. Benno Z

    Benno Z Guest

    Zijstelling is perfect, met de APC die er nu opzit (en die er eerst ook op zat voordat 'ie brak) vliegt hij keurig rechtuit en recht omhoog. Bij de Scimitar trekt hij echt naar rechts.

    Scimitar is 3,75 en voor de APC heb ik volgens mij 4,95 betaald. Minimaal prijsverschil, dus de moeite van "investeren" wel waard :)

    Edit: Sorry, Johan was me al voor.

    Weet iemand trouwens waar je goeie zwarte props kan krijgen? Van APC zie ik ze alleen maar in het (lelijke) grijs en dat vind ik nogal misstaan op de Cessna.
     
  20. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Scimitar is een goede prop, heb ik ook op m'n Cessna.

    Ze hebben ook mooie driebladen.

    Het is een kwestie van goed, beter, best.

    En het oog wil ook wat, ik vind de APC's lelijk.

    Het naar rechts trekken door een andere prop kan verklaard worden door een
    andere koppel van je prop. Merkte je het vooral bij gas geven?
    Weet je het toerental bij volgas van de apc en de scimitar?


    Johan
     

Deel Deze Pagina