calmato met GX40 motor

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Rogier, 22 mei 2007.

  1. sven311

    sven311

    Lid geworden:
    21 nov 2006
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Liedekerke(België) (model wings ternat)
    ik doe het via het slangetje aan de motor,bij de calmato is dat simpel he motor staat bloot,gewoon slangetje los en tanken maar,en slangetje terug op.

    mvg sven
     
  2. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Ik vul via een derde aansluiting, een afsluitbaar vulnippeltje.

    Anderen peuteren carburator aansluiting los en vullen langs deze weg.

    Ook prima, net wat je wilt.

    Johan
     
  3. Rogier

    Rogier Guest

    Zit die op de standaard tank bij de Calmato? (sorry, heb nog geen tijd gehad om dat te bekijken)
     
  4. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    @Roger, spinner al bestelt? wat voor een? Waar bestelt?

    Grt
     
  5. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Het vulnippeltje zit er niet bij.

    Het rubberen doorvoertje van de tank is wel berekend op 3 doorvoeren.

    2 zijn open en 1 kan je openmaken.

    Maar nogmaals er is niet mis met tanken via carburatie slang.

    Dat ik tank via een vulnippel is puur persoonlijke voorkeur.

    Johan
     
  6. Benno Z

    Benno Z Guest

    Ik trek ook de carb. slang los om te tanken, wel een klein beetje prutsen met die GX-40 maar het gaat goed.
     
  7. sven311

    sven311

    Lid geworden:
    21 nov 2006
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Liedekerke(België) (model wings ternat)
    zoals ik al zei ik tank via slangetje van carbarateur maar ik heb wel die brandstofslangetjes vervangen door een grotere maat(anders erg hard prutsen om het steeds over de nippel te krijgen).

    mvg sven
     
  8. Rogier

    Rogier Guest

    ik denk dat het slangetje op een gegeven moment zodanig uitgerekt is dat hij wel erg soepel om de carbarateur gaat. Een extra nippeltje vind ik dus wel prettig.
     
  9. Maurits

    Maurits

    Lid geworden:
    16 jan 2006
    Berichten:
    953
    Waar heb je de Calmato met alleen motor uiteindelijk gekocht Roger, en wat voor prijs?
     
  10. Rogier

    Rogier Guest

    Natterer modelbau in Duitsland. 139 euro. Ze hebben ze momenteel alleen niet meer... :(
     
  11. Rogier

    Rogier Guest

    hebben jullie ook een advies wat voor accu ik aan mijn ontvanger van de MX16 moet hangen? 4,8v of een 6v
     
  12. Benno Z

    Benno Z Guest

    Uiteraard een 4-cellen 4,8V. Dit wordt ook streng geadviseerd voor Graupner ontvangers en servo's (zie www.graupner.de). Een volle cel is ruim 1,4V. 1,4 x 4 = 5,6 Volt. Als je 5 cellen zou gebruiken komt er ruim 7 Volt op de servo's te staan. Dit verkort de levensduur aanzienlijk.
    Ik gebruik de Graupner 4N-2000. Na een middag veel vliegen (ruim 10 vluchten) is 'ie ongeveer 1/3 leeg :)
     
  13. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    maakt niet zoveel uit. 5 cell geeft snellere respons. Houd er wel rekening mee dat je spanning altijd een beetje inzakt bij het aanzetten van de boel, en als je dus 10 keer op een dag wilt vliegen; raad ik je 5 cell aan. Zelf vlieg ik er ook mee; nooit problemen en werkt uitstekend. Ik heb geen ervaring met graupner ontvangers, misschien kan die idd niet tegen 6,2 volt. Ik heb futaba, en dat werkt dus prima.
     
  14. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Onzin, als je vaker wilt vliegen koop je een 4 cells met hoger amperage.

    Zoek maar eens in de berichten van Corrien hier op het forum hoe deze denkt over
    5 cellen op standaard ontvangers en/of servo's. Servo's raken bij bosjes defect.

    Bovendien is het "snel" reageren bij een trainer helemaal niet van toepassing.


    Gewoon 4 cellen pakket 1800 Mah.. iets meer of iets lager is ook goed.

    Johan
     
  15. Marc Wubbema

    Marc Wubbema Guest

    Nou, nieuwe calmato is binnen hier, maar ik merk meteen dat dit een nieuwe versie van de calmato is. Ik bedoel, op mijn eerste Calmato moest ik zelf een gat maken voor de aan/uit schakelaar, op de nieuwe zitten al 2 gaten voorgeboord in de vorm van een schakelaar aan beide kanten, ff folie stukje weghalen en dan zou hij er zo in kunnen.

    Iemand enig idee of er nog meer aan de calmato is veranderd of is dit het enige verschil?

    En over de folie, ik wilde hem gaan nastrijken, en wilde dus eerst oefenen op de romp van de kapotte calmato met een oud (niet stoom) strijkijzer. Nadat ik hem op stand 1 heb gezet en een paar seconden op de folie, merk ik niets anders aan de folie, anders dan dat ik het warm is :S Ook paar seconden op stand 2 (wol) gebeurde er ook niets.

    Ok ik ben een vreselijke beginner, maar als ik lees dat iemand op dit forum hetzelfde heeft gedaan en die direct kan zien dat de folie dichter op de romp zit, nou ik zie het echt niet :( en ik durf niet de bout langer of warmer op de romp te zetten.

    Iemand zei ook iets over het vastzetten van de sierstrippen met nagel nogwat?

    Edit: misschien niet helemaal de juiste forum, maar het leek me beter om een bestaand topic te gebruiken i.p.v. een nieuwe te maken
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    Ben het met Johan eens,

    4 cellen zijn voldoende voor een trainer (en eigenlijk voor heel veel kisten), wij vliegen ook alles (van trainer tot schaal, 1-motorig, twins en 4 motorig) gewoon op 4 cellen.

    Wel de capaciteit aangepast aan het model (eenvoudig model lage capaciteit, groot model hoge capaciteit).

    Wij vliegen onze Calamto`s voornamenlijk met 4 cellen 1700 mAh en dat dan vaak 10+ vluchten zonder propblemen.


    Wat betreft de folie zou je de strijkbout nog wat warmer moete zetten.
    De striping wordt door sommigen vastgezet met nagellak...... ik zelf zou kiezen om het hele model in brandstofbestendige lak te zetten (doe ik zelf niet maar dat heeft een andere oorzaak ;-) )
     
  17. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    2.971
    Locatie:
    evergem
    wat het strijken van de folie bertreft, bij een CALMATO is dit hopeloos .
    de sierstrips kan je zeker niet strijken, en bij grote warmte heb je geen enkele moeite om de folie te verwijderen.
    wat de 4 cellen betreft bij een trainer zeker niet nodig, maar ik vlieg er wel mee, om de reden als er een cel kapot gaat ik msh nog 4 cellen heb die goed zijn en er nog voldoende stroom is voor de voeding.
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    Folie van de Calmato is al veel over geschreven, dus daar laat ik het even bij.


    Wat betreft 5 cellen dat als er 1 kapot gaat je redding kan zijn is onzin.

    Als er namenlijk 1 cel kaopt gaat zal je hele pakket het niet meer doen want die ene cel geeft niets meer door.
    Je kunt hopen dat die ene cel niet stuk gaat maar geen spanning meer geeft maar toch door blijft geven dan red dat je model maar die kans is gering.

    Ik heb eerder cellen die echt stuk gaan dan cellen die toch door blijven voeren maar zelf geen spanning meer leveren.

    Dus om die reden met 5 cellen vliegen lijkt mij onnodig.
    Gewoon af en toe je akkupacks controleren dan ben je dat probleem voor (behalve die ene keer dat ;-) )
     
  19. Benno Z

    Benno Z Guest

    Statistisch gezien heeft een 5-cellen pakket zelfs een grotere kans om stuk te gaan dan een 4-cellen pakket :wink:
     
  20. Benno Z

    Benno Z Guest

    Een beetje late reactie en misschien heb je het al gelezen op het forum maar die kwiklinks moet je écht vervangen. Ik vlieg met de complete originele set en na zo'n 20 vluchten brak ook bij mij het plastic pennetje van de kwiklink aan het hoogteroer. Gelukkig tijdens het schoonmaken en niet in de lucht :?
    Nieuwe (metalen) kwiklinks passen niet omdat het schroefdaad aan de stuurstangen van de Calmato niet "standaard" is. Je zal dus moeten solderen of je complete stuurstangen moeten vervangen.
     

Deel Deze Pagina