Calmato Sport met drijvers (BosModelAir)

Hoi *Bert*,
Ach ik heb zo een dgitale vishaak van eBay de.
Daar hang ik al m'n kisten tegenwoordig aan. Alles aan de lijn zullen we maar zeggen... soms ook wel verstandig... ik bouw veels te zwaar.

De link? Ha, dat ziet er allemaal fraai uit. Mooi!
Gauw eens wat drijvertjes opsnorren dus!
Als ik de zaak klaar heb kom ik graag eens buurten... als dat mag?
Gr Bas
 
De stukken zijn nog heel:
sport35.jpg


We gaan even puzzelen en lijmen :cool:
 
1 > Bert, Knap vliegwerk. Petje af!
Calmato gaat als de brandweer. Die drijvers verkopen zich zelf.
Zal ik maar eens bestellen denk ik maar zo? Maar... ik geef mij pas op, als mijn Calmato weer 100% lucht- en zeewwaardig is.

2 > Berto! Calmato's zijn als katten! 3 levens!
 
Kan je onder een Calmato Electric ook drijvers zetten of heeft de standaard motor te weinig kracht om ´m uit van het water los te trekken?
 
Berto! Calmato's zijn als katten! 3 levens!
Ons kennende hoop ik op minimaal 7 levens ;-)

@ Olaf,

geen flauw idee, hoe trekt jouw Calmato nnu weg?
ik denk dat als je licht drijvers kan vinden het wel mogelijk moet zijn.

Op zich heb je geeneens gek veel meer vermogen nodig nodig dan bij een gewone landstart maar wat extra`s is wel fijn.
 
Het is niet echt een trekvliegtuig. De start gaat soms erg langzaam. Ik vermoed daarom problemen als ik ´m van het water los zou willn trekken.
Ben nu aan het kijken naar de Mentor. Die trekt beter en heb ik ook zien opstijgen van het water. Wellicht kan ik onderdelen overbouwen en alleen een nieuwe motor plaatsen namelijk.
 
Als dat het geval is op het land dan zou ik hem niet met die motor voorzien van drijvers.

Heb zelf ook een keer met de Mentor gevlogen en ik vermoedt dat die standaard gemotoriseerd was.
Met die opstelling zou die kist zeker wel genoeg vernomegne hebben om te watervliegen.
 
ik heb de kleine electro versie ook,

standaard heeft hij zeker te weinig vermogen om los te komen van water...

in plaats van kijken naar een andere kist is het misschien eenvoudiger om naar een iets grotere motor voor je calmato te kijken. daar heb je ook op het land veel plezier van..


de drijvers die ik er voor klaar heb liggen zijn 700 mm van paf..

groeten jeroen
 
@Olaf: Voor zo'n 20 Euro koop je bij HobbyCity de volgende brushless motor: Turnigy 3542-B (1250 kV).

Met een APC 9x6E thin electric levert dit je op 3S LiPo's ca. 475 Watt. Ruim meer dan de standaard setup bij eenzelfde gewicht van de motor!

Watervliegen is hiermee geen probleem, en het opstijgen van gras gaat in ca. 5 meter. Probeer het eens: je Calmato vliegt hiermee veel fijner!
 
Over een goede 3 maanden moet er weer watergevlogen worden en ik moet een ragbak hebben.

Ben nu weer iets verder met de Sport:
sport36.jpg
 
@Olaf: Voor zo'n 20 Euro koop je bij HobbyCity de volgende brushless motor: Turnigy 3542-B (1250 kV).

Met een APC 9x6E thin electric levert dit je op 3S LiPo's ca. 475 Watt. Ruim meer dan de standaard setup bij eenzelfde gewicht van de motor!

Watervliegen is hiermee geen probleem, en het opstijgen van gras gaat in ca. 5 meter. Probeer het eens: je Calmato vliegt hiermee veel fijner!

Dat wil ik eens zien !! Welke lipo's gebruik je dan en welke regelaar ???? met zo een kleine prop ??

Daarmee krijg je géén Calmato de lucht in , zelfs zonder drijvers...
 
Laatst bewerkt:
Knife-edge: je mag komen kijken hoor! Misschien is de reden voor je verwarring dat mijn post gericht is aan Olaf, die net als ik o.a. vliegt met een kleinere en lichtere 1400EP Calmato. Dus niet een grote en zwaardere geelectrificeerde brandstof variant!

Het is een 1250 kV motor, dus ja dat vermogen met zo'n kleine prop. Een grotere prop met een lagere kV-motor gaat lastig bij dit toestel, omdat de neuspoot relatief kort is. Daarbij zit je met deze prop aan de max. voor wat betreft het Amperage die de motor aankan.

Lipo's zijn 3s-4350 mAh's van PolyQuest uit de XP serie. Regelaar is een OEMRC Shield 60 A van HobbyCity.
475 Watt en 43 Amp. bij WOT.

Gewicht totale setup en toestel is 1700 gram.
Span is 1400 cm.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe groot is de Calmato en wat weegt hij dan ???

De motor zal dan ook niet lang leven denk ik??

Voor je eerste vraag: heb ik toegevoegd aan mijn eerdere post.

Inmiddels al meer dan 100 vluchten gedaan in afgelopen 2007-seizoen (training brevet en afvliegen). Met nog steeds dezelfde chineese motor.

Ik moet zeggen dat ik er zelf ook niet al teveel vertrouwen in had toen ik ermee startte. Heb nog steeds de replacement-AXI liggen (een 2820-10). Ik ga deze nu maar in een andere kist inbouwen...
 
En hoe dan ook op 11-4 moet de Calmato Sport weer vliegen in welke staat dan ook ;-)
(nat worden doet ie toch wel maar nu aan het einde van de dag (zei ik vorige keren ook trouwens :cool: ))

En het spant gemonteerd voor de vleugelpennen, nu nog een onderijder erop en het bespannen kan weer beginnen van de neus:
sport37.jpg


De kist wordt echt opgelapt en meer niet, ga er geen extra moeite in steken om hem weer mooi te maken want aan de einde van de dag zal het wel weer een hoopje nat balsa zijn.

De kist zal wel een keer getest worden op Ede echter zonder neuswiel maar wel met hoofdwielen ;-)

Gaat ook weer leuk worden :yes:
 
sport

Kijk eens aan dat gaat de goede kant weer op.
Dus dat kunnen weer mooie foto,s opleveren 11 april:rolling:

Ik heb ook nog een sport die opgeknapt moet worden kan ik die niet naar huizen sturen;););););)

Gr Gijs
 
Hahaha, heb het druk genoeg met onze eigen projecten Gijs :-)

Maar hou de camera`s maar weer gereed de 11 ;-)
 
Back
Top