Calmato trainer ELECTRISCH BM 3520 670KV (vervangt 6,5cc)

  • Topicstarter Topicstarter Ger Kovacs
  • Startdatum Startdatum
Rick NT zei:
Ger Kovacs zei:
LiPo's laad ik uit voorzorg niet meer dan 1C, ik laad ze dan in serie,dus 2
pakketten van 3S achter elkaar en dan met max 4 amp,

Vanuitgaande dat je die ELE 2200 3S pakketjes bedoeld, spreek je jezelf tegen in deze zin Ger. 2 pakketen van 3S in serie is
dus een 6S pakket van 2200 mAh, die mag je dan met 1C dus maar laden op 2.2A i.p.v. 4A.

Ook even naar de foto's zitten kijken, vroeg me alleen af hoe je het accupakket monteert, zonder dat deze op draden van de push-pull komt te liggen. Het plaatje van de hoogdekker was niet zo duidelijk maar daar lijkt me het probleem nog wat lastiger.

normal_calmato_s%20electro%20015.jpg


Rick

Oke Rick ik ga proberen het een en ander toe te lichten :D

1 vlieg pakket is twee maal een ELE pakket van 2200 mAh parralel dus
4400 mAh bij 11,1 volt, (3S2P) :!: ik laadt 2 vliegpakketten tegelijk op dus
dat wordt 4400 mAh bij 22,2 volt (het pakket zet ik in serie met nog een pakket) de laadt configuratie wordt/is 6S2P. :lol:
Waar spreek ik mijzelf tegen ? 8O
De rc accu zit gewoon met een klitten bandje vast aan vleugelschot voor
de servo's in de hoogdekker, en bij de laagdekker ook met een klittenbandje in de "voormalige" tankruimte, sorry dat e.e.a. misschien
niet duidelijk is te zien op de foto's. :?:
De foto die je hebt bijgevoegd is die van de laagdekker, op een andere
foto van de laagdekker zie je de accu wel zitten in de tankruimte. :idea:

calmato_s%20electro%20014.jpg


De vliegaccu zit bij beide kisten NAAST de regelaar.
calmato_s%20electro%20009.jpg


calmato_s%20electro%20010.jpg



Groet Ger Kovacs
 
Ik wil niet vervelend zijn maar ik laad mijn lipo's op 1.5c op. Dat alleen voor 10C en 15C cellen ;) Tot nu toe nog geen enkele nare eigenschap gezien :) 2C gaat ook probleemloos en dan is hij in 26min vol (90% cap, fast mode op de lader)

De weerstand van de cellen is na 1 jaar waarvan een paar maanden sneller laden nog nauwelijks veranderd. Misschien dat er 1 mOhm bijgekomen is maar dat is standaard slijtage na vaak gebruiken ;)

Dat geeft lipo's weer een betere kans niet :)

Ik heb dus 3s2p KOKAM 2000 die 340 gram weegt en ik laad deze met 8A... 2 paketten is genoeg om een hele tijd te kunnen vliegen en laden ;)
 
Han vraagt om wat meer vermogen voor zijn calmato:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=372133

Antwoord in deze draad.

<edit: even dubbele text weggehaald>

Han,

Met 12 cellen en 40A heb je 500 watt. dan zit je al met >150 watt/kg.
Met lipo's kom je lichter uit, dus dan kan de gemiddelde stroom nog omlaag.

Wil je meer vermogen, dan kan je:
- Met 12 cellen de (gemiddelde en/of piek) stroom omhoog gooien.
Hiervoor grotere prop nodig, maar als dat niet meer past, dan motor met hogere Kv. je komt dan in het gebied uit waar minder buitenloper worden aangeboden en je eigenlijk al weer aan binnenlopers kan denken.
De (nieuwe) 2826/8 voeldoet hieraan.
Met 12 cellen kan je dan naar 50A gaan.

- Meer cellen gaan gebruiken. Bijv 16. Motor met lagere Kv (vanwege hogere spanning)
Door hogere gewicht wijzigd karakter van het toestel van trainer naar meer "jager" achtig. Kan prima als dit je bedoeling is.
Je kan dan denken aan een AXI 4120/14 kunnen nemen

4120/14 13x8 Aer CAM Carbon 16xRC1700 45A 9370 16,1V 603Win 726Wout 83%
 
Ger,

Kan je wat vertellen van je motordrager op de foto? ik zie hele dunne stangetjes. Het lijken wel spaken Dat is dus kennelijk genoeg. Hoe dik is dat, en welk materiaal.

Zelf wil ik voor het gemak draadeinden van de bouwmarkt gebruiken van M4, maar als het met M3 ook al kant scheelt het weer gewicht.
 
@ Harold

De draadjes die je ziet waar de motor aan hangt, zijn de oorspronkelijke
stuurstangen die bij de kist zitten, aan de kist-zijde een oogje gebogen,
en aan de motorzijde een plaatje geprefabt en de draadjes aan dit
plaatje gehardsoldeerd, 2mm draadjes en een RVS plaatje van 0,5 dik.
+/- 1/2 uurtje werk, en weegt heel wat minder dan de kunststof
motordragers die in de handel zijn, en de kist is zeer stil geworden.
Gaat al zo,n 50 (stunt) vluchtjes goed en kan volgens mij nog lichter. :D

@Tadango

Vervelend ? :wink:
Fijn om te horen dat je ook met meer dan 1 C kan laden, ben toch een
beetje zuinig op de LIPO's, maar ik ga het ook doen te beginnen met 1,5C. :idea:

@Han

Gewoon de 440 kompakt buitenloper van Graupner erop met de 50 AMP
regelaar, en als accu 4S Lipo's, op 14, 8 volt dus, hiervoor zou ik 2 ELE
pakketten van 1550 mAh gebruiken, krijg je dus 14,8 volt bij 3100mAh,
En een E prop 12X10 of 13X8 van APC erop.
Volgens mij voldoende om 3D te kunnen vliegen.
Of wil je nog meer ? 8)

Groet Ger.
 
Ik vind de 440 wat laag in Kv (Kv=680). Stroom met een 4S en 13x8 zal dus ook niet al te hoog zijn (<30A).

Voor Lipo's moet dat voldoende zijn, want je hebt 30% meer vermogen dan Ger nu heeft en dat bij lekker laag gewicht.
Zie ook conversie voorbeelden op hobby-lobby.

Voor NiMh zie de 12 cellen combi's die tot 40A gaan.
Als het nog meer moet grotere prop, of als dat niet past hogere Kv kiezen. vandaar dat ik 2826/8 noemde.

Hangt dus af van soort accu (=gewicht) en wat je "veel" vemogen noemt.
 
Heb zaterdag met de Calmato van Ger mogen vliegen en moet zeggen vliegt bijzonder goed en beter dan ik verwacht had.

Met de start na enkele meters en direct recht omhoog 8) niet als een kanon maar toch zeker heel overtuigend en dat met maar 3 Lipo's.

Is daarmee zeker ook een heel leuk model voor de Typhoon 29 motoren.

Ton
 
Hallo allemaal.

We komen er aan deze kant nu wel uit.
Weet alleen nog niet tot welke maat prop wij kunnen gaan.
Het model is niet in mijn bezit om dat te meten.
Denk dat we gaan voor een wattje of 500/600.
Kunnen we mooi mee scheuren.
Niet zo'n watjes ding.


Groeten Han en Manfred.

G
 
@ Han

De Tyfoon 29/18/10 is een hele goede motor voor de calmato sport
samen met de tsunami 50 Amp regelaar en 4S lipo's, en dan met de 13X8 E apc prop.
Staan samen op de site van rctechnics. (voor een leuke prijs).
Ook de Lipo's staan op deze site.

Groet Ger
 
Planck_Franck zei:
Mooi draadje :)

Nu ik definitief over ben gegaan naar electro, ga ik ook een laagdekker calmato naar electro ombouwen.

ik snap niet dat er mensen zijn die ineens elektro gaan vliegen,al die ellende met die accu"s.

de voordelen van brandstof ,zijn tanken en weg wezen, en nog met veel meer power ook terwijl het geluid ook nog eens veel mooier is

als je op een mooie dag van de ochtend tot de avond wil gaan vliegen (bv.20 vluchten maken)mag je al heel wat accu"s mee gaan nemen naar het veld en ook het opnieuw opladen ervan neemt nog eens veel meer tijd in beslag dan het leegvliegen ervan.

nee voor mij geen elektro
 
en als je op een mooie avond nog even snel een vluchtje wilt maken om de hoek, zonder allemaal zooi mee te torsen, is electro weer ideaal

conclusie: je moet gewoon beiden hebben!
 
drestar zei:
ik snap niet dat er mensen zijn die ineens elektro gaan vliegen,al die ellende met die accu"s.

Volgens mij heb je niet erg veel akku's nodig om een hele dag te kunnen genieten van modelvliegen. Je neemt gewoon een autobatterij mee, een lader, en 2 à 3 akku's voor je vliegtuig. Terwijl je vliegt, laad je de akku's afwisselend op... Persoonlijk vind ik het geluid van een motorvliegtuig wel iets hebben, maar om de 'buren' niet te storen...

Grtz
 
Drestar,

Je weet niet waar je het over hebt. Power van electro kan angstaanjagend groot zijn. Met de nieuwe buitenlopertjes en lipoaccu's is het echt ongeloofelijk wat daar aan power uit kan komen.

Brandstof is echt VEEL meer gedoe dan electro. En ik kan het weten, 25 jaar aan de methanol geweest.

Het is nu windstil.. zal ik of zal ik niet...het zou kunnen, even met mijn Ultimate op het trapveldje aan de overkant van de straat.. Het is alleen wel een natte bende... toch maar niet..maar het ZOU kunnen.


Marco
 
Drestar,

Elektrovliegen heeft vooral te maken met persoonlijke voorkeur.

Als elektrovliegen jou voorkeur niet is prima, maar ga je domme opmerkingen dan in een ander forum maken en niet hier.
 
drestar zei:
... ik snap niet dat er mensen zijn die ineens elektro gaan vliegen,al die ellende met die accu"s... ...het opnieuw opladen ervan neemt nog eens veel meer tijd in beslag dan het leegvliegen ervan.nee voor mij geen elektro
Iemand vraagt elektro advies en dan plaats jij zo'n reactie/opmerking? Het zal je natuurlijk niet verbazen dat men jouw afwijzing hier van elektro, en de formulering daarvan, vreemd vindt en erg off-topic. Daarvoor zou je een nieuwe discussie kunnen starten, op deze manier komt het een tikkie l*llig over.

Toch maar een keer naar een elektro fly-in gaan? Een overzicht van E-venementen:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=16852
 
Ron, ik denk dat die electromeetings voor vele verstokte branstofvliegers een openbaring zou zijn. En nee, ze hoeven niet allemaal om te stappen naar electro.
 
Harold zei:
Drestar,

Elektrovliegen heeft vooral te maken met persoonlijke voorkeur.

Als elektrovliegen jou voorkeur niet is prima, maar ga je domme opmerkingen dan in een ander forum maken en niet hier.


aan Harold

als er hier iemand Dom is en naar een ander forum moet,dan ben jij dat wel ,door je zo aanvallend en agressief op te stellen,ik geef hier enkel maar mijn mening zonder iemand aan te vallen of uit te schelden.
en dat lijkt mij niet verboden hier op modelbouwforum

dus...
 
Dat was de eerste keer dat ik Harold wat steviger uit de hoek zag komen hier, na ruim drie jaar, kun je nagaan. Terwijl ik me in mijn reactie, geheel tegen mijn karakter in ;) een beetje heb ingehouden. Lees Harolds opmerkingen nog eens en vervang 'dom' door 'onwetend'.

Bezoek volgend jaar maar eens een elektro fly-in, zeker weten dat je je mening (minstens) bij zult stellen:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=16852
 
Back
Top