Calmato vs. EZ*

• Topicstarter Topicstarter Orthello
  • Startdatum Startdatum
ik zou voor de EZ* gaan zoals je aan mijn onderschrift ziet skycat ook laagdekker binnen 9 sec in 10 stukken met leraar !!
om het gevoel te krijgen alleen op de staart zou ik de EZ* nemen en als je cracht is de pijn veel minder dan een calamato en kan je soms ook effe wildvliegen en het gevoel krijgen van links rechts enz enz dus doe verstandig wat ik niet heb gedaan en bespaar je geld !

En vergeet niet dat je bij een simulator geen last hebt van wind, dus als je echt gaat vliegen......is het wel even wat anders :wink:

@Orthello:

De Bloemendaalse modelvlieg club is binnenkort veldloos. Daarom gaan ze waarschijnlijk fuseren met de Hoofddorpse modelvliegclub. (Een paar kilometer verderop.) Als je daar eens langs komt vraag je gewoon naar ene "Bert". Die schijnt daar een heel eigenzinnige mening te hebben over de bruikbaarheid van de Calmato sport als beginners model. :D

Oh ja, probeer bij het lopen door de pits niet over al die Calmato sports te struikelen!

@erikjede1ste:

Het is nooit leuk een model te verliezen, maar je gaat toch niet beweren dat wat jou is overkomen ook met elke willekeurige laagdekker van een ander merk ook staat te gebeuren. Ik heb ook wel eens met zo'n Skycat gevlogen en hoewel ik het geen topding vond moet er toch wel iets serieus mis gegaan zijn om door een instructeur gecrashed te worden. De verklaring "het was immers een laagdekker"is niet helemaal afdoende, lijkt mij.

@hobby: Bij elke serieuze modelvliegsimulator kun je wind sterkte en turbulentie instellen!

dat een sim niet zalig makend is, ben ik me ZEKER bewust. Vandaar dat ik mijn eerste vluchten graag aan het lijntje gehouden wordt. Het leraar/leerling lijntje wel te verstaan.

Al kan je je met een sim wel al iets van de basis eigen maken.

Bert zei:
@Orthello:

De Bloemendaalse modelvlieg club is binnenkort veldloos. Daarom gaan ze waarschijnlijk fuseren met de Hoofddorpse modelvliegclub. (Een paar kilometer verderop.) Als je daar eens langs komt vraag je gewoon naar ene "Bert". Die schijnt daar een heel eigenzinnige mening te hebben over de bruikbaarheid van de Calmato sport als beginners model. :D

Oh ja, probeer bij het lopen door de pits niet over al die Calmato sports te struikelen!

Is dat dezelfde Bert als waar ik nu tegen zit te 'praten'??
Almelo - Hoofddorp... niet echt naast de deur :wink:

Maar als ik heel eerlijk ben, en jij die Bert bent waar ik dan in Hoofddorp naar vraag, dan ga ik zeer zeker op korte termijn eens een ritje naar Hoofddorp maken. Het zuidelijkste puntje van Haarlem, waar ik woon, is immers niet ver daar vandaan.

Jij bent ook degene die mij heeft kunnen overtuigen (moet voor mij zeer duidelijk argumenten en onderbouwing) om de Calmato Sport te verkiezen.

Ik denk dat wij elkaar in de nabije toekomst zeker gaan spreken. :!:

PS: Dat de BMVC zonder veld komt te zitten heeft te maken met de LVL/IVW en de 45 meter limiet of met de boer die zijn land beschikbaar stelde?

Yep, helemaal dezelfde. Door de weeks werk ik in de buurt van Almelo. In de weekeinden vertoef ik meestal in Hoofddorp. (Tenzij er een meeting of wedstrijd elders is.)

Ik weet niet precies hoe de BMVC veldloos is geraakt, maar weet wel dat er sprake is van fuseren met de HLC.

EDIT: Als je al gaat simmen, zorg er dan voor dat je in de mode gaat leren die op de club van je keuze overwegend door de instructeurs gevlogen wordt!

Bij de HLC in Hoofddorp is dat Mode 2. (Linkerstick: Gas en richtingroer, volgas is knuppel naar voren. Rechterstick: rolroeren en hoogteroer. Wellicht ten overvloede, hoogteroer knuppel naar je toe trekken is neus omhoog.)

Leuk topic :D

Ik heb een charter gebouwd en toen ie klaar een easystar gekocht. Ik dacht: Eerst goed oefenen op de easystar en dan gaan vliegen met de charter.

De volgende zaken waren voor mij de beweegredenen om eerst met een EZ te gaan vliegen:

-met de easystar vlieg je (normaal gesproken) eerder zelfstandig, je bent niet zo lang afhankelijk van een instructeur.
-Je leert de basisbeginselen van het vliegen zonder dat je een al te groot risico op schade aan het vliegtuig hebt. (de EZ stuitert behoorlijk, maar hij kan het hebben. Een charter stuitert wat minder :D )

-Het is een leuk vliegtuig voor erbij, je kunt er rustige zweefvluchten mee maken en je kunt er lekker mee rossen.

Het grootste nadeel van de EZ is de windgevoeligheid, als het niet al te hard waait kun je lekker vliegen. Maar ja, ieder voordeel hep z'n nadeel... :wink:

Bert zei:
Wellicht ten overvloede, hoogteroer knuppel naar je toe trekken is neus omhoog.

Nee, helemaal niet ten overvloede, er zijn nog meer dan genoeg mensen die dat niet zo zien. Enkele weken geleden nog zo een beginner gehad, die dacht ook dat naar je toe naar beneden was.

Theo Coenen zei:
Bert zei:
Wellicht ten overvloede, hoogteroer knuppel naar je toe trekken is neus omhoog.

Nee, helemaal niet ten overvloede, er zijn nog meer dan genoeg mensen die dat niet zo zien. Enkele weken geleden nog zo een beginner gehad, die dacht ook dat naar je toe naar beneden was.

Meen je??

Ik kan mezelf kwalificeren als een rasechte beginner. Ik heb nog geen vliegtuig gevlogen. Maar gevoels matig klopt het gewoon niet als ik de stick naar voren moet duwen om omhoog te gaan. Als ik omhoog kijk, doe ik ook mijn hoofd naar achteren.

Grappig. Mode 3 kan ik nog wel mee leven, maar het reversen van het hoogte roer.... ik denk niet dat ik daar aan kan wennen.

Bert zei:
@erikjede1ste:

Het is nooit leuk een model te verliezen, maar je gaat toch niet beweren dat wat jou is overkomen ook met elke willekeurige laagdekker van een ander merk ook staat te gebeuren. Ik heb ook wel eens met zo'n Skycat gevlogen en hoewel ik het geen topding vond moet er toch wel iets serieus mis gegaan zijn om door een instructeur gecrashed te worden. De verklaring "het was immers een laagdekker"is niet helemaal afdoende, lijkt mij.

haha ik heb zelfs mijn eerste easystar binnen 3 min in de prak gevlogen zat eerst ook aan een calamato te denken maar ben blij dat ik het niet heb gedaan want als ik die in de prak had gevlogen baalde ik er meer van dan de EZ*

wel interessante discussie

Ik heb dus een Easystar en mijn ervaring daarmee is dat je al heel snel uitkijkt naar een volgend toestel...
Dat wil niet zeggen dat je dan niets meer te leren hebt; landen met veel wind op een klein oppervlak is natuurlijk de uitdaging en houdt 't spannend, maar toch: het makkelijke vliegen in de lucht en de behoorlijke windgevoeligheid doen mij toch wel verlangen naar een "echt" toestel. Komt misschien ook omdat ik thuis op de simulator al helemaal voorbereid ben op 't echte werk.

Ik probeer mijzelf wel af te remmen en niet overmoedig te worden. Het starten en landen van een door mij gefixte Easytrainer (8cc trainer van ThunderTiger), wat niet helemaal gecontroleerd was, heeft mij indertijd doen besluiten om eerst maar eens wat meer op de pc te oefenen en de praktijk in te vullen met een Easystar. Geen slechte keuze achteraf. Moet achteraf wel zeggen dat er veel te veel wind stond indertijd met die Easytrainer; 'zou denk ik nu wel een goede kans maken met dat toestel.

Mijn plan-de-campagne is in ieder geval om te zorgen dat die Easytrainer weer kan vliegen (motorschotje heeft wat epoxy nodig) en uit te kijken naar een opvolger voor de Easystar. Wil voorlopig even niet bij een club vliegen; 'ben meer iemand die af en toe een rustig veldje wil opzoeken (hoe fout dat ook is). Ik weet 100% zeker dat ik bij een club beter zal leren vliegen, maar alle clubs bij mij in de buurt hebben wachtlijsten en ik ben ook niet iemand die elke zondag op een veld gaat rondhangen; daar heb ik het gewoon veel te druk voor met andere zaken. Bovendien denk/hoop ik dat ik zonder club er ook wel uitkom (als het niet lukt, ben ik de eerste die het hier post). Vandaar dat ik een shockflyer aan het bouwen ben op dit moment (bijna klaar, 'wacht nog op een accutje) en denk aan een electro-Calmato. De Easystar blijft als semi-zwever voor de rustige avonden op een veldje "in de wijk" en als basis voor fototjes maken uit de lucht etc. Ook heb ik met mezelf afgesproken niet eerder te beginnen met de opvolger te vliegen dan het moment dat ik OVERAL durf te vliegen met die Easystar (wat niet wil zeggen dat ik overal GA vliegen natuurlijk)

conclusie:
- wil je serieus en op regelmatige basis vliegen, heb je een kleine vriendenkring, verder weinig hobbies, ga je bij een club vliegen en neem je geen Easystar, maar een Calmato
- ga je (serieus) cowboyen zoals ik, overweeg het dan

bedenkt wel: voor de prijs van een Easystar ben je een jaar lid van een club + KNVVL en vlieg je gelijk met een "echt" vliegtuig

ZamBeZi zei:
bedenkt wel: voor de prijs van een Easystar ben je een jaar lid van een club + KNVVL en vlieg je gelijk met een "echt" vliegtuig
ik ben geen knvvl lid, en ben voor 18 euro klaar met club contributie (volgend jaar 45 euro dacht ik(ben net 18 geworden))

De Calmato hoogdekker als beginnerskist is top!

Ik geef je even de geschiedenis van mijn toestel.
1. (half 2004) aankoop met hype verbrandingsmotor :vliegt te gek maar motor is onbetrouwbaar
2. (eind 2004) hype weg en vervangen door OS 4t : zalig
3. na enkele onfortuinlijke landingen, onderstel gesloopt en iets meer naar voor toe geplaatst, neuswiel in de vuilbak, en vervangen door stuurbaar achterwiel : dit gaf een volledig nieuw gevoel aan het toestel.
4. (half 2005) zware crash door stomme stuurfout, toestel half in de prak. ben begonnen met toestel te herbouwen door maximum gebruik te maken van de afval en hier en daar wat te vervangen, alles van achter de cockpit naar voor toe is nieuw : kist vliegt opnieuw super.
5. (oktober 2005) : verbrandingsmotor gesloopt, tank eruit en volledig overgeschakeld op electro : cyclon outrunner erin : poging 1 was iets onderpowered, met 14,8 V en 5000mA LIPO vliegt mijn calmato nu terug als met een OS 4T, alleen heel wat properder. (vliegtijd ongeveer 13 minuten).

Ik zou zeggen kopen die kist, ik blijf er plezier van hebben.

Groetjes,

Erik

hoi iedereen .
wat kost nu zo,n calmato,laagdekker
en hoeveel weegt hij kaal zonder motor en servo,s
ik heb hier namelijk nog een plettenberg motor liggen die wacht op een leuke kist
groeten wiebe

Back