Ongeveer 1,5 jaar geleden ben ik begonnen met het Cad tekenen van een uitvergrote versie van de wel bekende Calmato. Omdat ik totaal geen verstand had van Cad tekenen ging dit met veel vallen en opstaan. Maar na vele uren achter de computer toch tot een resultaat gekomen wat richting de CNC machine kon. Na het frezen van de onderdelen ben ik begonnen aan het model te bouwen en kwam al snel achter de nodige problemen die ik tijdens het tekenen niet voorzien had. gelukkig was dit allemaal op te lossen met wat zaag en schuur werk. Ook was het model met een vleugel uit een stuk (225cm span is meer dan mijn bouw kamer hoog is kwam ik achter). allemaal qua bouw nog niet super maar ik ben trots op wat ik allemaal geleerd heb en het model vliegt en hoe! een basic trainer van 225cm span met een AXI F3A motor jeti spin 99 regelaar en 10s accu. samen goed voor bijna 3kw. en dat in een model van 5kg. Slepen van een 4 meter zwever rond de 5kg is rond half gas en gaat met zoveel gemak. Het grootste wat ik toe nou toe gesleept heb is 6.20 meter en 10kg met een goede zweef en sleep pilot is dit te doen maar is ongeveer de max.
Het model is naast het slepen een speeltje om mee vliegen kunstvlucht gaat leuk en starten en landen is zeer zeer makkelijk door het lage gewicht.
Door dit succes en met de nieuwe kennis opzak ben ik begonnen om het model overnieuw te ontwerpen en weer te bouwen. dit keer met als doel een dusdanige hoge bouw kwaliteit dat ik het model ook als CNC kit kan leveren aan andere mensen. Onder tussen is het teken en bouw werk klaar en het 'productie' model heeft gevlogen. Dit model heeft de vleugel in 2 delen voor het gemak met bouwen en vervoeren
Je hebt geen figuurzaag meer nodig tijdens de bouw een hele stap voorwaarts in mijn teken kennis.
Voor mensen die het model met een brandstof motor willen vliegen heb ik een romp gemaakt met een aangepaste neus voor motoren tot +-1200 gram.
In de volgende post zal ik foto's van de bouw plaatsen.
Als mensen interesse hebben in de kit is het makkelijkste mij even een PB te sturen.
Het model is naast het slepen een speeltje om mee vliegen kunstvlucht gaat leuk en starten en landen is zeer zeer makkelijk door het lage gewicht.
Door dit succes en met de nieuwe kennis opzak ben ik begonnen om het model overnieuw te ontwerpen en weer te bouwen. dit keer met als doel een dusdanige hoge bouw kwaliteit dat ik het model ook als CNC kit kan leveren aan andere mensen. Onder tussen is het teken en bouw werk klaar en het 'productie' model heeft gevlogen. Dit model heeft de vleugel in 2 delen voor het gemak met bouwen en vervoeren
Je hebt geen figuurzaag meer nodig tijdens de bouw een hele stap voorwaarts in mijn teken kennis.
Voor mensen die het model met een brandstof motor willen vliegen heb ik een romp gemaakt met een aangepaste neus voor motoren tot +-1200 gram.
In de volgende post zal ik foto's van de bouw plaatsen.
Als mensen interesse hebben in de kit is het makkelijkste mij even een PB te sturen.
Laatst bewerkt: