calypso

heb van iemand de Calypso gekocht van Billing boats.
Nu is dit een statiesch model maar ik wil er mee gaan varen.
Wie kan mij helpen aan foto's tips ed.
Zag dat deze vraag al eerder gesteld is maar de sites die als reactie aangegeven werden zijn niet meer berijkbaar.
wie help mij even op weg.

Julle, de Calypso heb ik enkele jaren geleden gebouwd, als varend model. Spijtig genoeg heb ik geen foto's van de bouw. Tips kan ik wel enkele geven. Bekleed de romp binnnenin met een laagje epoxy met een glasmatje, voor de stevigheid. Wel eerst even mat schuren. Vervang het zware koperwerk door hout, bv de steunen van het bovendek. Ik had nog een paar schroefassen met een flens liggen, waar de motor rechtstreeks op zit, die heb ik dan ingebouwd. Batterij=lood 12V 3Ah. Twee motoren Johnson/Mabushi op één vaartregelaar.
normal_emblem2005-%20007a.jpg

beste gilbert
bedankt voor je reactie op mijn vraag over de calypso.
weet je toevallig nog hoeveel ballast je gebruikt hebt.
Een vaarregelaar voor boten op deze schaal lijkt mij ook voldoende.
De romp is van ABS gemaakt dus glad maar als je de orginele boot bekijkt is deze gemaakt van houten delen.
Ik denk er aan om deze nu met hele dunne latjes te beplakken wat mij overigens een heidens karwei lijkt.
Verder denk ik ook aan een ankerlier en de kraan bedienbaar te maken en uiteraard ook vollop verlichting.

Hoi

Dat is nu het leuke eraan. Hoe langer je ermee bezig bent des te mooier het word, in mij zin dan. Maar ik denk neit dat het zo een verstandig idee is om een ABS-romp met hout te gaan beplakken. Is het origneel niet met van die Platen beplakt? Als dat zo is moet je Laurens evn informeren hij maakt zijn boten grotendeels uit Karton...

Groeten Justin

Ik denk dat je Laurent bedoelt.

En waarom hout niet op ABS, Op mijn ABS-romp van de Amsterdam hangt al wel wat hout en het valt er niet af hoor. Gewoon met Stabilit plakken.

Julle, het lijkt me erg mooi om die romp met hout te bekleden, wel een monniken werk. Ballast heb ik niet gebruikt, alleen de motoren en batterij.

Hier ben ik ! :lol:

ik heb ooit deze kit beginnen bouwen , maar heb het nooit afgemaakt ...

ik was dan een jonge beginneling et deze kit was een beetje te ver voor mij ...

het idee van deze romp te beplakken met latjes is heel goed , maar je moet weten dat deze latjes heel dun waren , maximum 8 centimeters hoog op het echt schip ...

zodus , op schaal 1/45 , meent het dat deze latjes een hoogte van 2mm moeten hebben , een echt monnikenwerk , volgens mij ...

Indien je toch beslist van deze latjes aan te brengen , contacter mij , ik zal U een schema maken hoe zij op de romp aangebracht waren , het heeft zijn belang op de waterlijn hoogte ...

op het echt schip , de huid bestond uit twee lagen planken boven de waterlijn en drie lagen eronder ...

de groetjes ,

Laurent

je kunt de romp heel goed met dunne latjes bekleden, je hebt gelijk het is een heidens karwei maar so what heb je haast dan, gebruik alleen wel een lijm welke goed waterbestendig is.
ikzelf gebruik voor het lijmen van de latjes secondenlijm, Gamma heeft tubes van 10 gram kosten € 5,09, daarna ook tussen de latjes secondenlijm goed schuren en lakken en klaar je hebt een prachtige houten romp.
kijk maar eens naar de foto's van de Jan en de Borkum, al deze latjes zijn gelijmd met secondenlijm en komen ook met water in aanraking.
dus met wat geduld maak je iets moois en aparts.
groetjes piet

beste mensen bedankt voor jullie reactie.
had niet gedacht dat er gelijk zoveel reacties zouden zijn.
laurent als ik van jou een overzicht kan krijgen van de beplanking dan erg graag.
zal er nog wel niet dirct mee beginnen omdat ik toch eerst het schip van moteren en verlichting wil voorzien.
die link naar metnitzer heb ik gevonden en hij heeft ook weer een link naar foto's van de calypso in la rochelle.
nogmaals iedereen bedank voor de reactie

Back