Camber, toe.. Goedkopere oplossing?

Hoi allemaal,

Ik ben op het moment vrijwel al mijn auto's aan het verkopen om met mijn buggy verder te gaan. Nu ben ik aardig aan het bijleren over het afstellen.

Nu ben ik mijn buggy volgens de setup sheet aan het aanpassen naar de genoemde 'Basic setup'. Alles is inmiddels aangepast, op de factoren als Camber, Toe en Anti-squat na. Deze worden met graden aangegeven.

Nu is enkel mijn probleem; ik heb geen off-road afstelkit! Nou kan ik alles op het heilig oog doen natuurlijk; maar dan komt er weinig van terecht gok ik zelf.

Vandaar mijn vraag, zijn er toevallig goedkopere oplossingen die geen 100+ euro kosten? Toevallig huis-tuin- en keuken tips? Ik heb het namelijk financieel op dit moment niet breed genoeg om een dergelijke kit aan te schaffen, in verband met het bestellen van nieuwe banden, body en motor.

Als het niet mogelijk is volstaat een simpel antwoord met 'nee, dat is er niet' ook hoor ;)
Ik gok dat ik gewoon zo een set aan zal moeten schaffen binnenkort. Ik wil namelijk volgend jaar ook met de xceed cup mee doen.

Ik hoor het wel!
Erik

heb je een iPhone?
Je kunt apps zoals een hoekmeter en een kompas downloaden die zeer nauwkeurig zijn.
Kompas voor de toe-in en hoekmeter voor de camber.

heb je een iPhone?
Je kunt apps zoals een hoekmeter en een kompas downloaden die zeer nauwkeurig zijn.
Kompas voor de toe-in en hoekmeter voor de camber.

Toevallig, ja! Thanks voor de tip ik ga er gelijk naar kijken.

@Savage: Bedankt, dat zijn in elk geval ook al andere prijzen dan de kits die ik langs zag komen.

Edit: Dat werkt echt nauwkeurig! Een app genaamd Clinometer, lijkt me dat dat wel voldoet voor camber.
Echt geweldig wat de techniek tegenwoordig allemaal kan :D

Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels de camber grofweg ingesteld. Ik moest 2.5 graden negatief hebben op zowel voor als achter. Nu geeft de tool geen halve graden aan, maar ik heb het nu zo ingesteld dat hij een beetje wisselt tussen 2 en 3. Dit is dus wel een voorlopige oplossing :)

Toe gaat hem helaas niet worden. Ik heb het al met verschillende apps geprobeerd maar mijn GPS signaal is hier dusdanig slecht dat hij niet eens goed mijn lokatie kan bepalen. Laat staan waar het noorden is.

Toe heb ik dus maar op het oog gegaan. Die moest op -1 graden, en ik heb het dus voor mijn oog een heeeel klein beetje naar buiten gezet.

Thanks voor jullie reacties :)

Een methode die bij bigscales veel toegepast word om toe- of uitspoor te meten is de vogende.
Je houd een lat langs je wielen en dan meet je met een liniaal o.i.d. de afstand naar een (meet)punt op je chassis. Dit punt moet wel aan beide zijdes van je auto zitten. De bodemplaten van de meeste buggy's en truggy's hebben een mooie rechte zijkant die zich hier prima voor leent. Voor het vaker verstellen is het handig om de gebruikte meetpunten te merken zodat je telkens op dezelfde positie meet als je een afstelling wilt veranderen.

Door nu deze afstand, van chassis naar lat, links en rechts gelijk te maken kun je het toe- of uitspoor instellen. Je werkt nu niet met graden, maar met millimeters.
Mocht je toch een idee willen hebben van de graden dan kun je bij een dezelfde auto dit nameten waarvan de graden bekend zijn. Het moet dan zelfs mogelijk zijn om een tabel te maken waarin staat hoeveel millimeters (tussen lat en chassis) een aantal graden toe- of uitspoor is.

Succes ermee

je kan ook je vinger gebruiken door je als je bijvoorbeeld de voorste wielen de camber er van wilt doen dan til je de auto op aan de voorkant en zorg je dat je achter wielen op de grond blijft en dan laat je hem langzaam zakken en als je ziet dat 1 wiel eerder op de grond is dan de de ander dan zet je de ander ietsjes naar beneden of de andere wat omhoog licht er aan wat je wilt en zo stel je het veder af

en dan doe je het ook bij de achterkant zo en dan stel je dat veder af totdat alle 4 de wielen gelijk de grond aan raken
het duurt even maar het werkt

je kan ook een koers hoek meter gebruiken die kosten 2 euro ofso

Laatst bewerkt:
Rattie,
Ik volg je idee niet echt, de voorkant optillen, dan langzaam laten zakken en dan moeten de banden tegelijk op de grond komen? Lijkt me wel het meest gebruikelijke ja. Ik heb het idee dat je het over droop hebt, of begrijp ik je nou verkeerd? Ik zie namelijk niet wat je uitleg met camber te maken heeft :P

Even ter verduidelijking, camber is de hoek die je ziet als je van de voorkant van de auto ziet: / \
En toe van bovenaf de auto: \ /

Als ik je verkeerd begrijp, verklaar je dan even nader :p

Er zijn verschillende merken (Serpent, Xceed, Weet ik veel wat nog meer) die een kunstof verstelbare camber meter hebben, hiermee kun je de camber (+ en -) meten, maar als je dan je auto in een 90 graden hoek omhoog zet kun je ook het toe van je achterwielen meten. Ding kost een paar euro... even googelen...

Mooiste oplossing blijft toch wel E-bay denk ik :-)

Groet Robert

Back