Cambrian Models Skyvan

De Skyvan op schaal 1:8, 2,47 m., heeft plm. 48,2 dm2. :eek:
klopt niet echt met:
upload_2024-8-19_10-43-35-png.590264
 
Zo staat het op de tekening.

upload_2024-9-3_11-52-22.png


Daar zal vast over nagedacht zijn, maar het lijkt of er nul komma nul vering aanwezig is.

Ben benieuwd wat de manual er over zegt.

Die krijg ik pas over plm. een maand . . .


jan.
 
Als ik de tekening goed zie, zie ik veel vering.
Torsie vering.
 
Dit ziet er uit als een torsiestang (gebruiken Citroen en Peugeot ook als vering op de achteras). Aangezien je een vliegtuig doorgaans in voorwaartse beweging aan de grond zet, zal door het contact met de grond tijdens de landing de wielen een kracht naar achteren ervaren waardoor de torsiestang naar achteren zal torderen en zo doende de klappen van de landing op vangen. Het is wel belangrijk dat deze torsiestang van verenstaal is gemaakt. Eventueel zou je het deel van de torsiestang die nu loodrecht naar beneden naar de as van het wiel gaat iets naar achteren kunnen buigen, dan zal er nog iets meer vering zijn. Ik hoop dat je mijn verhaal kunt volgen.

Edit: ik zie dat Bertus mij net voor is geweest.
 
Mijn partner uit Ierland opperde hetzelfde idee.

Dan moet je deze dus draaiend houden.

upload_2024-9-3_12-51-48.png



het deel van de torsiestang die nu loodrecht naar beneden naar de as van het wiel gaat iets naar achteren kunnen buigen

Dat lijkt mij een uitstekend idee. :)

(Over een tijdje kom ik vast met een vraag wat voor electro setup hier in zou kunnen/moeten, dan mogen de electro experts los!)


jan.
 
Dan moet je deze dus draaiend houden.

Dat klopt, anders blijft er wel erg weinig torsie mogelijkheid over. De stang moet wel mooi spelingvrij in dat busje zitten, maar het moet wel kunnen draaien.

De vraag is alleen, hoe dik moet het verenstaal zijn voor een goede werking, daar durf ik geen antwoord op te geven. Daar zou je misschien een proefopstelling voor kunnen maken om dat proefondervindelijk met je beoogde vlieggewicht vast te kunnen stellen.
 
Zoals gezegd, over plm. een maand krijgen we de building instructions toegestuurd, en daar staat vast meer over een en ander (oa. dikte van het verenstaal) in.

Iemand anders heeft het zo gedaan.

Hij schrijft:

The kit provided two very short stiff main gear legs that would have offered little or no shock absorption. The mains posed a challenge. After much doodling, a decision was made to manufacture a sprung trailing arm suspension, just like the original aircraft, but using oil damped shock absorbers from r/c buggies mounted inside the fuselage. I obtained some chrome moly steel and the Old Man silver soldered it for me.

Image3.png


Die snapt dat concept van de torsion spring dus niet, lijkt het.

My original set up had two large shocks, but this has been changed to 4 slightly smaller shocks mounted in pairs. This set up has a soft feel to it, but is damped in both bump and rebound and although I do have some concerns about whether or not it will be stiff enough, after comparing it to a set of Sierra Giant struts that I have for a 20kg model I think it will be OK.

Die doet het dus wel in de romp. ;)

De torsion springs spreken me zeker aan.

Licht, eenvoudig.


jan.
 
Ondertussen heb ik de tekeningen binnen en wat schetst mijn verbazing?
Die worden geleverd MET de Building Instructions! :banana:

Dat is natuurlijk fantastisch nieuws.

Wat minder goed nieuws is, is dat er wel een partslist is opgenomen, maar zonder diktes/maten! :(

Die staan ook op de tekening amper/niet aangegeven.

Hun prototype vloog (volgeladen met toffees) met 17,5 lbs (= 7,9 kg.) nog steeds prima.

Dat geeft de burger moed.

De koorde is 22,3 cm, en dat is (voor zover ik dat kan nagaan) schaal.

Wel duidelijke tekening.

upload_2024-9-10_9-57-27.png


Wegleggen, eerst andere dingen.


jan.
 
Back
Top