Camera lader als Power Supply

• Topicstarter Topicstarter Amdixer
  • Startdatum Startdatum
A

Amdixer

Guest
Hallo,

Ik ben bezig met het zoeken naar een power supply. Nou heb ik hier nog een lader van een camera liggen, de specificaties zijn als volgens:

INPUT: 100-240V 50/60 Hz

OUTPUT: 12V -- 3.0 A

Dit zou dus een vermogen van 36 Watt opleveren. Zou ik hier de output draden van kunnen strippen en dan vervolgens op de crocodile clips kunnen doen als power supply?

ligt aan de elektronica die er in zit.
Meeste laders hebben een afslag / delta peak systeem dus die zal niet werken als voeding.

meer info is dus gewenst hierin.

yde6u9a6.jpg

Hierbij de volledige achterkant!

... Zou ik hier de output draden van kunnen strippen en dan vervolgens op de crocodile clips kunnen doen ...
Even los van lader wel/niet geschikt: die clips ga je een keer verkeerd aansluiten, meeste elektronica kan daar niet tegen. Gebruik connector die je niet verkeerd aan kunt sluiten.

En welk merk/type lader wil je er mee voeden?

Forumtipje in het cader van contacten, cruiwagens, connecties en corruptie:

• Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, hulp, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.

Heb m'n woonplaats toegevoegd!

Goed, ik zit eraan te denken voor de iMax B6 lader te gaan. 50W maximale spanning.
Digital iMax B6 RC Lipo NiMh battery Balance Charger | eBay

Ik merk net op dat er in de zijkant van de iMax een kabelpoort zit die volgensmij van hetzelfde formaat is als de cameralader. Hierbij een foto:

ehe8a6an.jpg

Dit is dezelfde aansluiting die ook op m'n Arduino Uno zit.

Als ik een 2200 mAh batterij (waarvoor ik hem ga gebruiken) ga opladen op 1C, dan zou dit toch inhouden dat hier dan 11.1v op 2.2A in gaat? 11.1 * 2.2 = 24.42 W en 12 * 3 = 36W.

Met wat efficiencies enzo meegerekend zou de power brick dus ruim voldoende power moeten leveren. Is er iets mis met deze berekening?

Hallo Amdixer,

Ik heb een aantal van deze 50W laders in gebruik en tot een laadstroom van 2- 3A gaat het goed met de stekker die je laat zien, daarboven wordt de zaak warm.
Bij één van de laders was de boel zo heet geworden dat het plastic van de stekker was gesmolten met kortsluiting tot gevolg, iets dat de voeding niet kon waarderen...

Ik heb sindsdien alle chassisdelen van de print gehaald en de voedingsdraden rechtstreeks op de print gesoldeerd, nu blijft alles heel en koel.

Groeten, Jan.

Als ik een 2200 mAh batterij (waarvoor ik hem ga gebruiken) ga opladen op 1C, dan zou dit toch inhouden dat hier dan 11.1v op 2.2A in gaat? 11.1 * 2.2 = 24.42 W en 12 * 3 = 36W.

Met wat efficiencies enzo meegerekend zou de power brick dus ruim voldoende power moeten leveren. Is er iets mis met deze berekening?
De berekening is wel juist maar je gebruikt de verkeerde getallen. De nominale waarde van de accu is 11,1V, de spanning waarmee hij geladen wordt is 12,6V. Het vermogen wat in de accu wordt gestopt is dus 12,4Vx2,2A=27,72Watt. Daar komt nog het één en ander bij voor de lader dus kom je al snel op iets van 28,5 tot 29Watt uit. Dat zal deze voeding ook nog aan kunnen.

Die stekker is maar zo zo voor dit soort stromen, Pompebled waarschuwt daar ook al voor. De aansluiting van de lader veranderen is niet makkelijk dus misschien moet je deze stekker wel blijven gebruiken. Houd hem wel goed in de gaten en controleer vooral of de passing wel goed is. Je hebt een 3mm en een 3,5mm versie. Als de pen (in de lader) 3mm dik is past de 3,5mm stekker er wel overheen. Je hebt dan 0,5mm over waardoor je maar matig contact hebt. Dat slechte contact zorgt voor veel overgangsweerstand daardoor wordt de stekker warm, tot zelfs heet! Pompebled vertelde al wat daar de gevolgen van kunnen zijn.

Aha, ja ik weet inderdaad dat er twee formaten zij, dus ik ga het aankijken. Ik heb de iMax inmiddels besteld. Ik ga het gewoon proberen en als her niet lukt kan ik altijd nog een power supply kopen!

Bedankt allen!

De B6 is 50watt, jouw voeding zal deze lader niet volledig kunnen voeden. Bedenk ook dat, los van de voeding, de maximale stroom zal dalen met toenemend aantal cellen, die afname begint bij 3s LiPo.
Zie
www.scriptasylum.com
-> RC calculations
full

-> electrical menu
-> Lithium battery chargers ->
-> selecteer jouw lader, klik calculate en voila, overzicht van charger limits in tabelvorm.
en ook in het electrical menu
-> Charger calculator
Zeeeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items. Toevoegen aan favorieten?

Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom 3-5 dollar besparen op de bijpassende voeding? Die kost ecgt niets als je hem samen met de imax koopt op ebay.

Back