Canard Maiden flight pag2

De Canard.

Gekocht via marktplaats half afgebouwd.

De Quickie Q-200.

Zo heb ik hem gekocht.
canard9.gif

2 grote fouten er uit gehaald. De staart zat verkeerd om en de vleugels hadden geen epoxy matje.

Na dat het allemaal gedaan was kon het lakken en beplakken beginnen.

canard4.JPG

canard5.JPG

Moter er op. Een 15 cc 4-takt van TT en proefdraaien maar.

canard2.JPG

canard3.JPG

canard1.JPG


canard8.jpg

Waarschijnlijk ook een eerste vlucht omdat hij zijn moter kap er ook niet op heeft.

canard11.jpg


FF proefdraaien op het balkon :lol:
http://www.gjbastiaans.nl/images/vliegen/film/canard.wmv

Ik hoop zondag de eerst vlucht te maken.
Natuurlijk word dat gefilmt en ik wou jullie ff lekker maken met wat foto`s :D
 
Mooi he :yes:

Hier hebbnen Onno en ik ook nog even aan gedacht om hem te kopen toen die op marktplaats stond maar om diverse redenen niet gedaan (afstand, geld, al te veel modellen (daarom gaan we er zondag nog maar 1 kopen :oops: )).

Maar ik ben zeer benieuwd naar je ervaring met dit kissie en kijk uit naar de maiden film 8O

Succes met de eerste vlucht en hou hem heel
 
hier staat er ook een in de schuur van men vader
dat ding vliegt supper niet te over trekken
wat is de spw van deze?
quickie-7.JPG


quickie14.JPG

hij word gevloogen met een 6.5 irvine
spw is 1.39
gewicht is 2710 gram
15cc 4t is wel genoeg:P
 
Volgens mij 1.20 bij 1.20 maar dat maakt me niet zo veel uit past nog net in de auto :D:
Ik had al gezien dat je er 1 had en ook gelezen hoe die vloog.
Dat heeft mij over gehaalt om hem te kopen.
Ik wil altijd anders als de rest :D:
En niemand op de klup weet er van :D:

nu nog hopen dat het zondag mooi weer is
 
alleen wel op leten als je de zijkant er op hebt ziten bij de wielkapen dat hij op zijn neus gaat
want dat was bij deze ook het geval en daarom zitten er nu een zijkanten meer aan maar daar zie je niets van in de lucht:P
 
Ik wil de pret niet echt bederven, maar eigenlijk is dit geen canard, maar een tandemairplane en komt als ik mij niet vergis ook uit de stal van Burt Rutan
 
Over wel of niet een Canard zijn de meningen verdeeld :?

De definitie van een Canard is dat het vliegtuig 2 "vleugels" heeft waarvan er 1 vleugel aan de voorzijde van het vliegtuig zit.

En dat is bij de Quickie het geval.

Dit geven de bouwers aan: over de Quickie:
Quickie
The Quickie was developed in 1978 by T. Jewett, G. Sheehnan and B. Rutan, as a cheap aeroplane to build, and an easy airplane to fly. The airplane has a canard type design, constructed with glass fibre over a foam core

Een "Tandem wing" heeft 2 vleugels EN een normaal stabilo (ongeacht of dit nou aan de voorzijde of aan de achterzijde zit).

Dus als je de Quickie uit zou voeren met een stabilo op de staart (zoals de Grizzly, ook van onze grote vriend, zie foto)
Grizzly.jpg


Dan is de Quickie een Tandem Wing nu is het dus een Canard
 
Het ging niet zo als gehoopt. Zie hier het filmpje.

Zoals je misschien kan zien is de prop te groot, er komt nu een 3 blads op zodat ik wat meer grondspeling heb.

@raymon
Hoe is dat met op stijgen? ik hed het iedee dat hij telkens voor over wou vallen. Of dat nu komt omdat de prop de grond raakt of omdat de wielen teveel weestand hebben :cry:
Heb jij er ook een filmpje van???
 
Hee Gert Jan Bastiaans,

Dat ging zeker niet zoals gehoopt maar volgende keer beter.

Je moet trrouwens even je link aanpassen er staat nog een backslash achte wmv en dan werkt het niet.

Dit is de goede link:
http://www.gjbastiaans.nl/images/vliegen/film/canard1e.wmv

Je prop is zeker te groot en een 3-blads zal zeker helpen.
Dat je het uberhaupt nog zo vaak geprobeerd hebt terwijl het "probleem" eigenlijk wel duidelijk is.

Maar nog even een opmerking, de voorste vleugel is bij een Canard veelal het hoogteroer (ik weet niet of dat bij de Quickie ook zo is) maar als dat zo is dan heb je de uitslagen toch wel de goede kant uitslaan hoop ik want je weet dat bij een canard de hoogteroer uitslagen tegengesteld zijn dan bij een "normaal" vliegtuig.

Ik hoop verder dat de schade mee valt en dat je snel weer een nieuwe succesvolle poging kan wagen.
 
't Is wel een doorzetter, die Gert Jan!

Waarom startte je in diverse richtingen? :?

Of was het bladstil?

Ben benieuwd naar je reactie op die opmerking over de aansturing van het hoogteroer . . . :wink:


jan.
 
jan brilman zei:
Of was het bladstil?
Zo af en toe te horen was het niet geheel bladstil maar een microfoon op een camera versterkt het vaak heel veel zodat het lijkt of dat het hard waait.

Maar windstil was het zeker niet want je hoort af en toe de wind ruisen in de microfoon.

Halverwege komt de kist even redelijk goed los en daar lijkt het of dat de roren goed uitslaan.

Ik ben ook benieuwd hoe de aansturing is.

Maar een doorzetter is ie zeker.
 
@Berto alles staat goed. De voor is de hoogte en achter is rol. Al vind ik ze gruwlijk klein en dicht aan de rop zitten.

@ jan de wind draai de alle kanten op die dag. En het 1e stuk is wat vlakker dat de ander.
Ik het hem die dag zo graag zien vliegen en had bijna geluk toe hij wel los wam. volgende x eer beter dan kan ik wat meer snelheid op bouwen hoop ik.

BTW wel 3-blad adviseren jullie? het is een 15c 4-takt en draait super met 13-7.
Ik wil eigelijk wel maximaal een 11*? of nog liever een 10*?? maar heb geen iedee welke spoed.

Gr GJB
 
Als ik het filmpje zo bekijk zie je dat op een gegeven moment de achtervleugel begint te dragen en de staart dan omhoog komt. De voorvleugel krijgt hierdoor een negatieve instelhoek en je komt dus niet los.
En als ik dan die poging rond de 1 minuut bekijk waar hij echt goed loskomt, lijkt het alsof je hoogtroer besturing verkeerd om loopt.

zoals Berto al aangaf moeten bij dit soort vliegtuigen waar het hoogteroer op de neus zit de roeren net andersom werken dan normaal. Dus bij hoog trekken moeten de roeren naar beneden uitslaan zodat de neus omhoog geduwd wordt. en bij diep geven moeten de roeren omhoog uitslaan om de neus naar beneden te duwen. Als je dan bij de start een klein beetje hoogtrimt (hol profiel maken), dan komt het model denk ik vanzelf heel mooi los.
 
nee wij hebben geen filmpje
maar ik heb zoon vermoeden dat de wielen idd zwaar lopen dat hadden wij ook bij de eerste vlucht
haal de zijkanten er maar is af en als het dan nog niet wil een zetje mee geven
de voorste vleugel is up en down he
en als je up trekt moet je roer naar beneden gaan
heb je dat ook?
 
Ik heb alle richingen van de roeren in de goede kant op.
Dus voor vleugel is up het roer naar beneden en voor eleron is hetzelfde als normaal.
De wieltjes lopen vrij en heel soepel.
Alleen de prop raakt tlkens de grond.
Ik ben nu op zoek naar een 3 blad, het liefst en 10*? of een 11*?
 
Back
Top