Cap 21 Toni Clark

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Tomsky, 18 jan 2015.

  1. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Na een stop van meer dan 10 jaar heb ik de hobby vorig jaar weer opgepakt.
    Het vliegen zit nog aardig in de vingers, dus wordt het nu tijd om te gaan kijken of dat voor het bouwen ook nog klopt.

    De ambitie is om op termijn schaalmodellen te gaan bouwen.
    Ik heb daarbij wel bedacht dat het goed zou zijn om voordat ik me aan de lastige projecten ga wagen weer eens begin met een redelijk recht toe recht aan project.

    Toen ik als puber begon te vliegen vlogen de ervaren piloten op mijn toenmalige club (Broken Wings in Willebroek BE) met de CAP 21's van Toni Clark.
    Zoals dat gaat met pubers wilde ik dat ook, maar mocht ik blij zijn als ik de centjes bij mekaar kreeg om een acrobakje met een 10cc motor te kunnen kopen.

    Inmiddels een aantal jaren rijker en haren armer vind ik nog steeds dat er nooit een vliegtuig is gemaakt met een mooiere cockpit, cowling en staart als de CAP.
    De keuze was dus snel gemaakt.

    Na wat erg prettige mailcontacten met Gerhard Reinsch (een jeugdheld van me, hij vloog de Cap 21 op onze show, zijn snaproll vlak na take-off met ongeveer 10 cm speling tussen de wingtip en de grond maakte indruk..) ben ik afgelopen vrijdag na het werk afgereisd naar Lübbecke.
    Gerhard had gemailed dat hij er nog laat zou zijn en dat ik gerust om 20.00u mocht langskomen.

    Ik werd erg prettig ontvangen door Gerhard.
    We hebben samen de inhoud van de doos nagelopen, en hij gaf me een overdaad aan tips voor de bouw, over de motor en voor het vliegen.
    Daarna kreeg ik nog een tour door het gebouw, de Pups, Tiger Moths, Albatrossen maakten al indruk, als klap op de vuurpijl kreeg ik zijn Fokker E.I. en de Aichi met de 420cc Vallach te zien ([media=youtube]t3w0KNdFl4U[/media]).

    [​IMG]

    Affijn, na een 2-tal uur te hebben gekeuveld was het tijd om naar huis te gaan met 2 dozen.

    [​IMG]

    Om 16.00u ging ik op pad, om 1.10 was ik uiteindelijk thuis.
    (Mooi man die Duitse snelwegen, je rijdt zo een half uur van je ETA af...)

    [​IMG]

    Thuis aangekomen heb ik de boel nog maar eens geïnspecteerd.

    [​IMG]


    We zijn vorig jaar verhuisd en hebben het hele huis daarbij verbouwd.
    De enige kamer die daarbij nog was blijven liggen was vanzelfsprekend het klushok.
    Inmiddels is daar de boel aan de kant. Volgende week verwacht ik mijn werktafel binnen te hebben, en dan kan ik los.

    [​IMG]

    Ik weet al ongeveer 20 jaar hoe 'ie moet gaan worden, in het originele kleurenschema van de CAP 21 nr 001, F-WZCH.

    [​IMG]

    De set up wordt:

    De servo's zijn nog niet gekozen, het worden iig 10kg servo's op hoogte, richting en ailerons.
    Vanwege het formaat en het type vliegen (classic aerobatics, geen 3D) ga ik werken met failover regulator switch met 2x2s Lipo's, ik heb die van HK in 2 kisten (Extra 1.80m en Yak 2.2m) en dit bevalt zeer goed...

    Motor: Zenoah 62cc PCI, Hydromount, TC muffler, Engel Super Silence 24/10 tweebladsprop, 2S lipo met schakelaar op de ontsteking.
    (Vraag: heeft iemand weet van zo'n zelfde regulator switch maar dan gereguleerd naar 5V? Zou ideaal zijn want dan heb ik een schakelaar aan de buitenkant om de ontsteking uit te schakelen en hoef ik geen BEC te gebruiken. Zou weer een onderdeel dat stu kan schelen...)

    Spanwijdte is 2.4m

    Het is een hele tijd geleden dat ik nog eens wat gebouwd heb, het wordt dus een interessante tijd waarin tips meer dan welkom zullen zijn.

    De kist is volledig Balsa, folieën is geen optie omdat de balsa structuur wat extra stevigheid nodig heeft.
    Ik heb nooit gewerkt met Spanlak en papier, Gerhard was zo stellig dat dit om én sterk én licht te bouwen de beste manier was voor deze Cap dat ik het zo maar ga doen, tegen die tijd hoop ik dat er wat mensen met ervaring daarin zijn aangehaakt bij dit draadje.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Hé Tom.

    Je laat er geen gras over groeien, gelijk 1e klas spul gekozen, uiteindelijk de beste en 'goedkoopste' keuze :wink: geen getob optie zeg ik altijd maar.

    See you, (sundag?)
     
  3. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Sundag luks me not, volgende week weer nieuwe ronde nieuwe kansen...
     
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    super! clublid heeft er ook nog eentje in de doos zitten! met papier en spanlak. wil ik wel zien op zo een grote kist.
    Het werken hiermee gaat feitelijk zeer makkelijk.
    ik had onlangs het juiste papier niet en wou een klein modelletje doen, en met het dunnen papier uit schoendozen lukte het evengoed...
    op vol balsa verwacht ik ook dat het zeer sterk is, maar als er ergens geen opp onder is zal dit wel snel scheuren.

    succes met de bouw!
     
  5. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Onwijs gaaf project Tom, dat is inderdaad een erg mooie kist en ook nog eens een mooie kit! Veel succes en plezier bij de bouw! Leuk verslag van het begin van je avontuur trouwens,
     
  6. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.358
    Locatie:
    Rutten
    zo beleef je nog eens wat, leuk!
     
  7. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Zeker, er is zelfs een extra foto van, genomen door de locale overheid van Lübbecke. Die wordt nagestuurd...
    Het was me even niet duidelijk dat de snelheidslimiet van 70 naar 50 was gegaan...
    Kost wat die hobby...
     
  8. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Fantastische kist, heb er een jaar mee gevlogen. Ook met de complete TC 62 cc setup maar wel met 3 blads Engel. Lekker stil en vermogen genoeg.

    http://youtu.be/ZSP3QZ2F6m4


    Veel plezier met bouwen, ik ga dit volgen :)

    Gelukkig zijn de boetes in Duitsland niet zo hoog als hier...
     
  9. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.358
    Locatie:
    Rutten
    Zo'n foto heb ik ook van 70 naar 50 en net gemist :)

    das 1 punt en 25 euro boete :cool:
    (zal inmiddels wat hoger zijn verwacht ik)
     
  10. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    En Tom.

    Al een beetje aan het plakken?
     
  11. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Nog niet..
    Morgen kan ik los.
    Vandaag heb ik de laatste hand gelegd aan de klusruimte, door Sylvia al liefkozend omgedoopt tot "Mancave"...
    Morgen overdag papadag, dus samen met dochterlief op een spannend avontuur op zoek naar UHU Hart!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Vroeger plakte ik ook alles in elkaar met UHU Hart, maar mag ik je een tip geven? Ik zou echt Aliphatic glue overwegen! Ik gebruik dat sinds een jaar of wat en vind het geweldig: de goede eigenschappen van houtlijm, maar droog binnen 5 minuten (niet uitgehard maar je kunt dan wel gewoon verder) en je rolt het ook nog eens zo van je handen. Schuurt ook heel gemakkelijk overigens en ruikt nauwelijks. Ik gebruik die van Deluxe: DELUX ALIPHATIC RESIN 112gr, Robotbirds
     
  13. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Klinkt goed Robert, bestel je online of is 'ie ook in de winkel verkrijgbaar?

    Dit soort tips zijn overigens meer dan welkom, zoals in de OP gemeld ben ik zowat 15 jaar uit de running geweest, ik heb dus behoorlijk wat kennis in te halen!
     
  14. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ja ik heb hetzelfde gehad, ook 12 jaar eruit geweest en sinds 3 jaar weer aan het vliegen en bouwen :).

    De link was een voorbeeld, heb daar nog nooit besteld. Die lijm haal ik toevallig bij een lokale winkel (Elbe in Rijen), maar Deluxe is een bekend merk en ik denk dat die wel op meer plaatsen verkrijgbaar is.

    Beplanking lijm ik overigens met Bison Tix (bouwmarkt), is contactlijm: beide zijden insmeren, 10 min wachten en je rolt de beplanking er zo op. Wel eerst in vorm brengen: natmaken met water en scheutje ammonia, op de juiste plaats vastzetten met speldjes, laten drogen en daarna lijmen. Zijn vast vele andere methodes maar deze werkt voor mij het fijnst.

    En CA mijd ik zoveel ik kan :)
     
  15. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    De eerste lijm is gevloeid.
    Vandaag de rompspanten in mekaar geknutseld, simpele rechthoekjes in balsa.
    het eerste deel van de rompbouw gaat op de rug, de bolle bovenstukken van de rompspanten komen pas later.
    Note to self: Morgen naar het locale breiatelier, veel meer spelden nodig!
    Het is voorlopig toch goeie oude UHU Hart geworden, simpelweg omdat die bij Quartel (voor mij 10 minuten rijden) in het schap lag.

    Daarna het brandschot voorbereid, de opening voor de carburator geboord en de slagmoeren voor de motor met gepaste kracht naar binnen gebeukt. (met wat epoxy als glijmiddel...)

    Als laatste de triplex verstevigingen aangebracht op de rompdelen.
    Daarvoor kwamen mijn gewichten goed van pas, die liggen verder toch niets te doen :)

    [​IMG]

    Onderstaande foto geeft een beetje inzicht in mijn karakter.
    Vandaag komen de volgende eigenschappen aan de beurt:
    - Optimist: ondanks de voorspellingen de Extra gewoon aan de lader, het moest maar eens vliegbaar worden dit weekend.
    - Comfort-dier: Het rode apparaat voor de wasmachine heb ik mezelf vandaag cadeau gedaan, een 3000 KW werkplaatskachel die de mancave in 20 minuten tot een halve saua omtovert! (In de aanbieding bij de Gamma, verder geen hamertjeus of beiteltjeus gekocht...)

    [​IMG]

    That's all for now, morgen vliegen of beginnen aan de opbouw van de romp!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Ik krijg het niet voor mekaar om portrait-foto's van de I-phone goed te krijgen hier, voortaan schiet ik wel alles in landscape.
    Laat deze post even een oefening voor de nekspieren zijn...

    Vanavond weer een stukje doorgegaan.

    Eerst de uitsparingen voor de liggers in de rompspanten gemaakt, waardoor die nu klaar voor inbouwen zijn.

    [​IMG]

    Daarna begon het hersenbreken.
    Op het plan is nog rekening gehouden met een Quadra 40cc die een domping van 1 graad nodig had, de Zenoah 62cc heeft volgens TC 2,5 tot 3 graden nodig, en moet een halve graad omhoog (kennelijk door het hoge stabilo).

    Na enig gepieker (geen geo-driehoek in huis) en de vaststelling dat ik helemaal vergeten ben hoe het ook alweer zat met Pythagoras bedacht ik dat google je vriend is, en vanzelfsprekend kom je dan ▲ DRIEHOEK BEREKENEN ▼ tegen.

    Voor de Cap kwam ik uit op een verschil van 8,7mm met 2,75 graden.
    Vervolgens moet de hoek weer 180gr andersom tov de tekening omdat je op de kop bouwt, en dan komt nog eens de vraag van waaruit je dan moet beginnen meten.
    Nog eens een kop koffie later kon het plan op de bouwtafel.

    [​IMG]

    Daarna ging het wat vlotter.
    Het uitlijnen van het motorspant was nog wel even een klus, maar daarna had ik binnen 10 minuten een prachtige doos.


    [​IMG] [​IMG]

    Nog even wat leuks aan de Extra doen en dan maar weer m'n nestje in...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Dat "leuks" aan de extra is aardig gelukt...

    [URL="[/URL]

    (doet het niet op mobiele apparaten, maar wel PC's en laptops)

    Vwb de Cap minder prettig nieuws, het motorspant is losgeraakt van de bouwtafel, heb ik niet opgemerkt waardoor de boel nu scheef staat.
    Dat ga ik niet achteraf proberen recht te breien, dan breek ik nu liever wat af om in ieder geval recht te vertrekken.
    Vandaag de boel weer even afgebroken.

    Deze week verder nauwelijks tijd om wat te doen, maar volgende week zijn vrouw en kind op vakantie, dat wordt domino's bestellen en lekker bouwen!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. Rinus2103

    Rinus2103

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Noord Holland
    cap 21

    Hoi Tom,

    Ik heb heel wat jaren geleden de Cap ook gebouwd met de Zenoah. Ik heb toen flaps niet ingebouwd maar de ailerons verlengd. Op elke aileron wel apart een servo ingebouwd. Ik heb toen de kit gewoon in de oracover gezet. Geen problemen mee gehad. Voordeel van papier en lak dat je het geheel mooi in 1 kleur kan spuiten.
    Qua geluid is het fantastisch stil met de drieblad. Stiller heb ik een kist met en dergelijke cilinderinhoud niet kunnen krijgen. De demper neemt wel aardig wat vermogen in beslag. Heel veel bouwplezier en de vliegeigenschappen zijn heel vriendelijk.

    Gr Rinus
     
  19. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Heb zelf ook een TC Cap 21 gehad en de binnenste roeren zijn voor zover ik weet geen flaps maar ook ailerons. Heb afgelopen jaar tijdens prowing ( D) nog met Tony en een van zijn mensen gesproken over het gebruiken van de binnenste roeren als flaps. Dit hebben zij echter ook nog nooit geprobeerd. En ik ook niet.



    Kijkend naar de 1:1 zie ik ze ook alleen maar gebruikt worden als ailerons... Tevens word er in de Franse flight manual niks vermeld over flaps.



    Overigens reageert het model erg direct over alle assen. Ik kon met 4 ailerons op maximale uitslag echt rollen als een gek, om duizelig van de worden :)

    [​IMG]
     
  20. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Het zijn ook ailerons, deze hebben ze in 2 stukken gedeeld ivm problemen met torsie.
    Je ziet ze (als model) best vaak zonder splitsing in de ailerons, tegen de tijd dat ik daar ben bedenk ik wel wat ik doe!
     

Deel Deze Pagina