Cap 21 Toni Clark

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Tomsky, 18 jan 2015.

  1. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Onder het motto: It didn't happen if it's not on camera hierbij bewijsmateriaal van mijn trip naar Toni Clark.
    Inmiddels is het € 35 voor 18km overschrijding
    In Nl is dat € 157 exclusief administratiekosten (die ooit in het leven zijn ingeroepen om studieboeken uit te betalen oid...)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Boete of niet, ik zie toch een dikke smile op die foto :)
     
  3. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    True!

    Vanavond maar opnieuw begonnen aan de romp.
    Deze keer wel alles recht!

    Eerst de voorzijde weer opgebouwd, daarna de bovenlijsten vastgespeld en het bevestigingspunt voor het afneembaar stabilo ertussen gewerkt.
    Daarna de spanten uitgelijnd en ingelijmd.

    Volgende klusje is onderlijsten die je op de tweede foto ziet uithollen en vastlijmen, daarna beplanking op de rompzijkant en dan is het tijd om aan het vleugelmiddenstuk te beginnen.

    [​IMG] [​IMG]

    Vandaag heb ik maarliefst 5 minuten gevlogen met mijn pilot-Yak, ergens tussendoor moet ik daar ook nog even de carburator afhalen en nakijken waarom het popje geen vroem meer zeggen wil..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Tijdens het middagdutje van dochterlief heb ik me even druk kunnen maken.

    Begonnen met het betere houtsnijwerk, door het uithollen van de bodemlijsten bespaar je al gauw 10-15 gram in de staart, wat in potentie een hoop grammen dood gewicht in de neus kan schelen.

    [​IMG]

    Daarna ingelijmd (na het passend maken van de bovenkanten van enkele rompspanten en de grote voorste rompdelen een beetje passend af te schuinen)

    [​IMG] [​IMG]

    Het zou bijna op een vliegtuigromp gaan lijken joh...

    Het is overigens erg prettig werken met de nederlandstalige versie van de bouwhandleiding, ooit vertaald door Ed Pot die erg toepasselijk 21 Cap 21's heeft gebouwd.

    [​IMG]

    Vanavond kan ik de zijkanten bekleden, en dan in de loop van volgende week starten met het vleugelmiddenstuk...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Zo. De werkweek kan weer beginnen...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Ik denk ook met 4 aileronservo's te gaan werken, weet je nog welke servo's in je kist gebruikt zijn?

    Voor rudder en hoogteroer heb ik denk ik min 10kg nodig, voor de ailerons eigenlijk geen idee...
     
  7. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Mijn Cap was al wat jaartjes geleden gebouwd door een clublid, echter toen ik hem 1.5 jaar geleden overnam had de motor amper een uur gedraaid. Heeft door hobby verschuiving voornamelijk de zolder gezien.

    De Cap was voorzien van analoge Robbe servo's. Aileron servo's waren rond de 7 kg dacht ik. Voor standaard aerobatic meer dan genoeg. Als voeding had ik een jeti maxbec 2 er in liggen. Vond de omschakeling naar digi servo's onzin. Gewoon het kiss principe :) Zo vlogen ze 15 jaar geleden ook toch?
     
  8. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Door drukte met werk, gedoe met de Yak en de Extra en wat dingetjes voor de club is het even rustig geweest.
    Wel had ik afgelopen vrijdag even de tijd om naar onze Sint-Kruis-Brugse vrienden te gaan voor wat boodschapjes...
    4x 6kg voor de ailerons en 20kg voor elevator en rudder, Overkilling the living hell out of it, daar heb je dan weer LiPo's voor...
    Helaas was het vlees zwak en moet er nu ook nog een indoor-unit in mekaar gelijmd gaan worden...

    [​IMG]

    Vanavond heb ik weer eens wat tijd gevonden.
    Tijd voor het vleugelmiddenstuk.
    Door mijn akkefietje met het motorschot heb ik nu een avondje staan meten... De vleugels moeten hier met 0.75 graden tegenaan gaan komen.
    In mijn dromen vannacht ben ik nog aan het nameten denk ik.
    Het is nu wel recht waar het recht moet en een beetje scheef waar het een beetje scheef moet...

    [​IMG] [​IMG]

    Grappig, bij het bekijken van de preview zie ik dat er nog wat mist, morgen nog even doen.

    Heeft er trouwens nog iemand een goeie tip om Uhu Hart van vingers af te krijgen?
    Ik doe het nu met schuurpapier maar ben een beetje bang dat als de politie mij een keer tegen houdt ze denken dat ik een ernstig misdrijf aan het plannen ben en in voorbereiding daarop alvast mijn vingerafdrukken aan het wegschuren ben... #houdtzichevenkeurigaandesnelheidslimiet
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. redball147

    redball147

    Lid geworden:
    19 feb 2015
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Hunsrück, Deutschland
    Hallo,

    ich heiße Jörg und baue auch im Moment eine CAP21 von TC.
    Leider kann ich kein Niederländisch, deshalb schreibe ich in deutsch.


    Ich bin jetzt schon seit Anfang Oktober am bauen und schon etwas weiter als Tom.
    Hier ein paar Bilder der Tragfläche mit 4 Querruderservos.

    Viele Grüße
    Jörg

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Hi Jorg,

    Because my german is just as good as that of my famous fellow-countryman Jean Marie Pfaff I'll stick to English :)
    [URL="[/URL]

    Thanks for the pictures ad keep 'em coming.
    Nice to have someone running just in front of me, if I have any questions I might send you a message!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. redball147

    redball147

    Lid geworden:
    19 feb 2015
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Hunsrück, Deutschland
    Hi,

    English is OK for me.
    Translating a dutch text into german with the Google translator is as funny as your Youtube link. :D

    Did you talk with G. Reinsch about using 4 servos for the ailerons?
    What is his opinion nowadays?

    My kit is from 1996, and at the time he did'nt recomend 4 servos, because of the mass in the wings.
     
  12. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    I did talk to him, he is still not a fan of 4 servo's, but a few people I talked to and on this forum have used 4 servo's and liked the result, so I am going with 4 servo's too.
     
  13. redball147

    redball147

    Lid geworden:
    19 feb 2015
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Hunsrück, Deutschland
    Hi,

    fuselage gets into shape.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. snapman

    snapman

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Kontich, Belgie
    Tom,

    Ik vloog 25jaar geleden al met een 4 servo aileron setup. 1servo die rechtstreeks 1 rolroervlak aanstuurt, dit is veel beter dan de manier met de 90° winkelhaakhorn-aansturing zoals (toen) op het plan getekend. Rechtstreekse aansturing is veel minder gevoelig voor speling op de roeren.

    Grts,
     
  15. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Hey Tom, had gij de ailerons gesplitst of uit 1 stuk, en wat was uw redenering daarachter?
    Ik heb ook 4 servo's liggen, leek mij ook de meest simpele oplossing.

    Het bouwen gaat wat trager dan verwacht, vandaag toch wat stappen verder gekomen met het vleugelmiddenstuk, de beplanking voor de vleugels verlijmd en het vleugelplan op de bouwtafel gezet.

    Verder deze week weer bijna elke avond wat anders te doen, vrijdag pas weer verder denk ik...
     
  16. snapman

    snapman

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Kontich, Belgie
    Tom,
    De rolroeren waren ook gesplitst zoals bij de fullscale. Bij de fullscale werd dit idd gedaan omwille van torsie van de roeren en doorbuiging van de vleugel bij hogere G-krachten
    Split ailerons is dus meer scale. En met de huidige zenders kan je de 4 servos perfect afstellen. Niet twijfelen, gewoon voor de 4servo setup gaan.
     
  17. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Doe ik, ook met gesplitste ailerons. Meer schaal en zonder nadelen, ik doe het maar! (de trimtabs op de ailerons laat ik maar weg denk ik, mezelf kennende tik ik die er zo weer af tijdens transport...)
     
  18. snapman

    snapman

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Kontich, Belgie
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2015
  19. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Ik zeg maar zo: Kleine stapjes zijn ook stapjes...

    10 minuutjes hier, 10 minuutjes daar, vleugelmiddenstuk klaar...
    Hoop snel de tijd te vinden om even wat uurtjes in de vleugels te steken.
    Vanwege beperkte ruimte in de hobbyroom (althans, het is best groot maar met een vleugel van 2m40 uit 1 stuk is de bouwtafel al snel vol) moet de vleugel af voordat ik verder kan met de romp...

    Kabels voor de ailerons zitten klaar, ga ze splitsen in de vleugel zelf.
    Geen idee of ik nu een handige manier heb gekozen om dat te doen, daar kom ik vanzelf achter...

    De vleugelbeplanking is in ieder geval ook verlijmd en de tekeningen liggen op de bouwplank. Hopelijk dit weekend gas erop!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Ik vind het niet traag gaan hoor. Volg het op afstand.

    Freek
     

Deel Deze Pagina