Cap Blanc Nez

Welke hellingvliegenthousiast heeft er dit jaar op de Cap Blanc Nez gevlogen. Het bericht gaat dat daar alleen nog op 2,4 Ghz gevlogen mag worden. En heeft dit waargenomen?

Houtjesplakker

Euh, dat is het eerste wat ik er van hoor. Ben er dit jaar nog wel niet wezen vliegen.
Zou het wel bizar vinden dat het nu al zover is dat men op sommige plaatsen nu al expliciet de 2,4 GHz eis gaat stellen.
Simen jij dit jaar al tot ginder gereden ???

Just my 2 cents.
Greetz

Laatst bewerkt:
Nee ik ben er dit jaar nog niet geweest. Het bericht gaat dat eea een gevolg is van een poging om de Cap tot een officiele RC-vlieglokatie te maken en van Franse wetgeving. Er is al een officieel RC-modelvliegveld, ergens bij Bleriot plage?, op 3,8 km. Wet en verzekering eisen een minimale afstand van 4 km.

Houtjesplakker

nee, ik heb er nog niets gehoord van de 2.4 ,ik moet er wel bijvertellen dat J.Claude er niet
was , maar volgens mij is Frankrijk nog altijd 41 - 72 band.
dat het zo mocht zijn, dan koop ik me morgen een 2.4 set.
heb er dit jaar al 2 x gevlogen

Als ik het goed interpreteer is er geen ander vliegbedrijf waargenomen dan anders. De Fransen keurig op 40 en 72 mc en de andere Europeanen op 35 mc. Klinkt goed. :grin:

Houtjesplakker

inderdaad, gelijk god in Frankrijk.
maar ik vlieg daar op de 40 of 35 band,dan zitten juist de belgen - Nederlanders -Duitse op de 40 of 35.
touwens J.CLaude vliegt ook op de 40 band

Het is inderdaad waar. Er mag alleen nog met 2,4 GHz gevlogen worden. De 40 en 72 MHz zijn exclusief toegewezen aan een modelvliegveld een paar km. verderop.
35 MHz was (en is) altijd al verboden in Frankrijk, maar in de praktijk heb je er weinig last van. Dat is (nu) op Cap wel anders.

Enige achtergrond:
Een paar km verderop, aan de andere kant van de heuvel (uit radiozicht dus) liigt het vliegveld van een modelvliegclub. Dat ging al meer dan 10 jaar goed. Er is nooit een probleem door dubbele frequentie gemeld.
Maar sinds die 2,4 GHz beschikbaar is, worden de grote veiligheid ervan als argument gebruikt (er is geen 'eigen' kanaal, maar de zender kiest telkens een kanaal dat op dat moment even vrij is, dubbel gebruik kan dus). Waarop vervolgens iemand van die club de potentiële onveiligheid van de conventionele zenders aankaart, en wijst op de nabijheid van Cap Blanc-Nez bij hun vliegveld. DNoem dan nog eens een paar niet verklaarde crashes, wijs erop dat die mogelijk wellicht miscchien ... door dubbele frequenties veroorzaakt kunnen zijn, en kaart dat ook nog eens aan bij de lokale burgemeester.
Vervolgens gaat de politiek zich ermee bemoeien, de gemeente, het departementale bestuur, de Franse evenknie van de KNVvL, het de hele riedel is er mee bezig geweest. Ook de lokale commercie (want die zagen toch een aantal trouwe bezoekers definitief verdwijnen). Zelfs een petitie mocht niet baten. Meer dan 1000 mails en papieren brieven, waarvan een paar honderd van buiten Frankrijk. Het heeft niet mogen baten.

Als je dit alles in het achterhoofd houdt, bedenkt dat dit een paar maanden oud is, zou ik er niet gaan staan met een "lange antenne". Ze houden het nu zeker goed in de gaten. Het lijkt me reëel dat de politie gewaarschuwd wordt, en als men constateert dat je op 35 MHz vliegt loop je een serieuze kans dat je zender in beslag wordt genomen. En zie hem maar eens terug te krijgen.

Succes,
Dirk.

deze informatie is zeker al 2 jaar oud, en ik ben nog niemand tegengekomen die me erop wees dat het verboden is te vliegen op de 41-72 band .
(ikzelf heb ook nog deze petitie ondertekend )
een van de volgende dagen ga ik naar de cap.

Hier kan je meer informatie vinden over de huidige situatie ter plaatse.

Sauvetage du Cap Blanc-Nez pour le vol de pente — Portail de l'AAM

Er wordt gesproken over de aanleg van een nieuwe parking aan de antenne, waaraan "binnenkort" begonnen wordt, over het al dan niet mogen blijven vliegen daar en over de toestand van het natuurgebied dat men in ere wil herstellen.
Geen woord over de 2.4 GHz.

Het lijkt alsof er voor het ogenblik nog niets veranderd is.

Trouwens vorige zomer had ik de indruk dat het vliegclubje waarover Dirk Schipper het had daar opgedoekt was. Het gras stond er een halve meter hoog en het zag er compleet vervallen uit. Dit vliegveldje is in Coquelle aan het grootwarenhuis Auchan ( tenzij ze ondertussen een andere lokatie zouden hebben)

Al meer dan 20 jaar kom ik meestal in april/mei een weekend op de cap en heb nog nooit op het door Kurt beschreven modelvliegveld enige activiteit waargenomen!!

Houtjesplakker

Op dat veldje werd (wordt ?)wel degelijk gevlogen, ik zat op het B&B hotel vlakbij en werd op een zondagmorgen gewekt door hun vliegtuigjes.

Op de hellingzweef-kaart!

Als het goed is, staat ie hier ook op.

Zie het (sticky) topic met als onderwerp 'Hellingzweefplekken'.

Leon

Wat ik ook ingeef in de GPS, hij vindt het gewoon niet.
Straatnamen zoals sente du Blanc nez, rue du vigneau etc..
Welke stad moet ik ingeven ( Sangatte, escalles , Blanc Nez ???)
Daarom waren de coördinaten leuk om te weten, deze kan ik ook ingeven in de GPS

Cap Blanc Nez Z-ZW-W

Cap Blanc Nez- Schitterende spot.
Hier kan je met alle soorten vliegtuigen terecht.
Van een zagi tot F3J-kist, van Easyglider tot schaal kist van 4 meter.
Cap Blanc Nez: 50gr 55'29"N - 1gr 42'32"E

Pente de chasseur
Alternatief voor als de wind op de Cap te oostelijk zit.
Ideale windrichtingen?
Pente de Chasseur: 50gr 55'54"N - 1gr 44'40"E

Zoiets?

Graag gedaan Dirk.
Je kunt Google Earth installeren. Hier worden de coordinaten zichtbaar.

Veel plezier daar op die witte neus.
Frank

Back