Het is inderdaad waar. Er mag alleen nog met 2,4 GHz gevlogen worden. De 40 en 72 MHz zijn exclusief toegewezen aan een modelvliegveld een paar km. verderop.
35 MHz was (en is) altijd al verboden in Frankrijk, maar in de praktijk heb je er weinig last van. Dat is (nu) op Cap wel anders.
Enige achtergrond:
Een paar km verderop, aan de andere kant van de heuvel (uit radiozicht dus) liigt het vliegveld van een modelvliegclub. Dat ging al meer dan 10 jaar goed. Er is nooit een probleem door dubbele frequentie gemeld.
Maar sinds die 2,4 GHz beschikbaar is, worden de grote veiligheid ervan als argument gebruikt (er is geen 'eigen' kanaal, maar de zender kiest telkens een kanaal dat op dat moment even vrij is, dubbel gebruik kan dus). Waarop vervolgens iemand van die club de potentiële onveiligheid van de conventionele zenders aankaart, en wijst op de nabijheid van Cap Blanc-Nez bij hun vliegveld. DNoem dan nog eens een paar niet verklaarde crashes, wijs erop dat die mogelijk wellicht miscchien ... door dubbele frequenties veroorzaakt kunnen zijn, en kaart dat ook nog eens aan bij de lokale burgemeester.
Vervolgens gaat de politiek zich ermee bemoeien, de gemeente, het departementale bestuur, de Franse evenknie van de KNVvL, het de hele riedel is er mee bezig geweest. Ook de lokale commercie (want die zagen toch een aantal trouwe bezoekers definitief verdwijnen). Zelfs een petitie mocht niet baten. Meer dan 1000 mails en papieren brieven, waarvan een paar honderd van buiten Frankrijk. Het heeft niet mogen baten.
Als je dit alles in het achterhoofd houdt, bedenkt dat dit een paar maanden oud is, zou ik er niet gaan staan met een "lange antenne". Ze houden het nu zeker goed in de gaten. Het lijkt me reëel dat de politie gewaarschuwd wordt, en als men constateert dat je op 35 MHz vliegt loop je een serieuze kans dat je zender in beslag wordt genomen. En zie hem maar eens terug te krijgen.
Succes,
Dirk.