Bestelt:
Losse as voor brushless BM2409-18A motor.........
Vanmorgen was het weer rustig om een uur of elf. Ik alle accu's geladen en naar een plaatselijk voetbal veld getogen. Daar aangekomen alles gecontroleerd; CG, roeren, uitslagen etc.
Het ding met z'n neus richting het klein beetje wind gezet en eerst rustig gas. Hij had licht de neiging om voorover te vallen, wielen bleken in een kuiltje te staan. Opnieuw neer gezet en gas erop. Hij schoot er als een gek vandoor en kwam razend snel los(leuk zo'n zware motor..)
Toen hij los kwam 3kwart gas erop gehouden met het doel om hoogte te winnen. Hij bleef echter zo snel door gaan dat ik niet meer zag wat er gebeurde. Tot overmaat van ramp vloog hij recht richting de zon om daar te stallen en op z'n kop verder te gaan. Van schrik en verlies van alle concentratie het ding up gegeven om hem relatief netjes aan de grond te krijgen. Dit werd eigenlijk een klap recht tegen de grond. Dankzij dat hij wel level hing is alle schade beperkt tot een los gekomen inslagmoer en een kromme motor as.
Hier aangekomen met verhaal moet ik bekennen dat het een eigen stuurfout(en) was. De schrik van het veel te snel loskomen, door een combinatie van zwaar over vermogen en tegen wind die extra lift veroorzaakte, maakte dat ik enkel tegen stuurde en niet meer nadacht. Thuis alles gerepareerd en netjes op orde gebracht. De nieuwe as is besteld dus komende week weer vliegklaar.
De crash heeft niets te maken met gebrek aan ervaring met parkflyers. Ik vlieg al een hele tijd rond met een "shocky" en een Yak 55 3D. Beide vliegen prima en heb ik volledig in beheersing. Gewoon de schrik maakte mij tot aanzet van fouten.
Wat er nu eigenlijk precies gebeurde weet ik zelf ook niet helemaal omdat het bizar snel gebeurde.
Met wat expo en een getemde motor donderdag een rustige, nieuwe start maken.
gr,
niels