Capaciteit Gens Ace

Hallo,

Ik heb sinds kort 2 accu's van Gens Ace, 5000mah 2S.
Als ik deze met mijn (originele) Imax B6 laad, dan kapt deze na zo'n 65 minuten ermee.
Hij stoot dan namelijk tegen de 5000mah grens aan, als ik deze later na laat balanceren gaat er nog zo'n 500mah in.

Mijn Imax instellingen staan zover ik weet goed:
Code:
Lipo: 2S
Capaciteit: 5000mah

Programma's:
LiPo charge: 2S
Amperage: 5A

LiPo Balance: 2S
Amperage: 2.3A

LiPo fast charge: 2S
Amperage: 5A

LiPo Storage: 2S
Amperage: 0.5A

LiPo discharge: 2S(6.0volt)
Amperage: 0.5A

Nu zit ik met de volgende vragen, ik gebruik deze accu's in mijn Savage XS.
Mamba Max Pro als regelaar, LVC staat op 3.3volt per cel.
Naast dit gebruik ik een externe buzzer, welke op 3.4volt staat, zodat ik de wagen op tijd terug kan rijden.

Ik verbruik/laad dus meer dan de accu's zouden moeten geven, de Imax B6 pompt er met balanceren er ongeveer 5500mah in.
Mijn accu's worden tot ongeveer 3.3volt per cel ontladen en dit is belast, in feiten zou ik dus niet zoveel capaciteit erin kunnen laden.

Kan iemand mij vertellen of ik iets fout doe of dat de fabrikant iets meer capaciteit accu's levert dan wat er op de sticker staat?

Mvg, Ferry

Ik denk dat je de lipos te ver leeg trekt als je er meer dan 100% van de opgegeven capaciteit in moet laden voor ze weer vol zijn.
Tot 3.3V leeg trekken is wel in belaste toestand maar hoe veel belasting?
Hoe ver hersteld de spanning zonder belasting vraag ik mij af.
Lipos van goede kwaliteit en belastbaarheid blijven bijna vol vermogen leveren tot ze bijna leeg zijn om daarna vlak voor dat ze leeg zijn als speer te instorten.
Als je dan met weinig belasting op 3.4V komt dan zit je volgens mij in de gevarenzone en dat zou zonde van je lipos zijn.
Als je ze dan na gaat balanceren en er nog eens 10% bij kan laden of balanceren dan lijken ze al uit balans te zijn door te diep ontladen.
Ik zelf trek mijn nanotechs niet verder leeg dan tot het punt waar op ze uit zich zelf weer tot boven 3.5V per cel herstellen.
Ga ik nog verder dan beginnen ze in onbalans te raken wat je onmiddelijk kunt constateren als je ze weer op de lader aansluit.;)

Laatst bewerkt:
even een paar nuances.

-> 5500mA geladen met welke laadstroom? met 5A dan heb je wel 10 - 20% verlies in warmte. dus vrij normaal. Laad hem eens met 1A op en kijk of die dan nog steeds 5500mA geladen heeft

overigens ik vermoed dat je cut off van de imax b6 nog aan staat (standaard waarde 5000mAh).

Ik denk dat je de lipos te ver leeg trekt als je er meer dan 100% van de opgegeven capaciteit in moet laden voor ze weer vol zijn.
Tot 3.3V leeg trekken is wel in belaste toestand maar hoe veel belasting?
Hoe ver hersteld de spanning zonder belasting vraag ik mij af.
Lipos van goede kwaliteit en belastbaarheid blijven bijna vol vermogen leveren tot ze bijna leeg zijn om daarna vlak voor dat ze leeg zijn als speer te instorten.
Als je dan met weinig belasting op 3.4V komt dan zit je volgens mij in de gevarenzone en dat zou zonde van je lipos zijn.
Als je ze dan na gaat balanceren en er nog eens 10% bij kan laden of balanceren dan lijken ze al uit balans te zijn door te diep ontladen.
Ik zelf trek mijn nanotechs niet verder leeg dan tot het punt waar op ze uit zich zelf weer tot boven 3.5V per cel herstellen.
Ga ik nog verder dan beginnen ze in onbalans te raken wat je onmiddelijk kunt constateren als je ze weer op de lader aansluit.;)
Buzzer begint te schreeuwen tijdens 75 a 100% gas en zodra ik het gas los laat houdt ie vrijwel direct zijn mond en rij ik hem half gas naar mij toe.
Buzzer geeft ook voltages aan die ik dan gelijk aflees, zit dan volgens mij zo weer aan de 3.55volt per cel, maar dit durf ik niet 100% te zeggen.
Ik kom ook niet in het gebied dat de wagen (merkwaardig) langzamer wordt, lader geeft ook verder geen fouten of iets aan.

Het zijn mijn eerste LiPo's en heb al een hoop gelezen, en ook het 80% verhaal wat interessant is, maar dan moet ik wel de juiste capaciteit weten.
Ik zal morgen eens een mailtje naar Gens Ace sturen, kijken of ze mij wat opheldering kunnen geven.

even een paar nuances.

-> 5500mA geladen met welke laadstroom? met 5A dan heb je wel 10 - 20% verlies in warmte. dus vrij normaal. Laad hem eens met 1A op en kijk of die dan nog steeds 5500mA geladen heeft

overigens ik vermoed dat je cut off van de imax b6 nog aan staat (standaard waarde 5000mAh).
Idd, ik laad met 1C en dus met 5A, bij balanceren was het 2.3A, ik zal de volgende accu eens laden met 1A.
Cut off stond idd nog aan, al zou ik nog steeds niet meer mogen laden als ik de sticker moet geloven.

Nu is 5A nog maar laden met 1C en dat is niet veel dus ze zullen niet eens merkbaar warm worden bij het laden.
Klopt, worden tijdens het laden niet warm.

Buzzer begint te schreeuwen tijdens 75 a 100% gas en zodra ik het gas los laat houdt ie vrijwel direct zijn mond en rij ik hem half gas naar mij toe.
Dat klopt maar ondertussen vertrouw je op de buzzer en dat moet je als uiterste nood waarschuwing beschouwen en niet als normale grens van veilig doorrijden.
Voor half gas naar je toe rijden is het dan al te laat.
Dat je lipos zonder belasting tot 3.55V herstellen is een teken dat je op de uiterste grens zit en verder zakken van deze spanning is nog een kwestie van seconden dus waarom die grens op zoeken.
Met andere woorden leg je zelf een tijdslimit op tijdens het rijden en begin bij 80% van de tijd die je nu rijdt.
Dan leven je lipos een stuk langer.;)

Idd je trekt ze nu te ver leeg. De capaciteit van Gens Ace lipo's klopt heel aardig, dat zit wel goed.
Als de pack na loskoppelen en een rustpauze van ong een minuut ongeveer 3.7V aangeeft dan zit je nog wel goed.
De lipo's van tegenwoordig zijn zo goed dat ze een vrij hoge spanning houden tot het einde toe: daarna is het heel snel gedaan en stort de spanning in elkaar waardoor de pack beschadigt. Dat is een kwestie van secondes.
Dat moment moet je sowieso voor zijn en idd het alarm alleen als uiterste beveiliging gebruiken.

Dankewel allen,

Heb nu de buzzer op 3.60 per cel gezet, en de esc op een gezamelijke 7.2volt.
Kijken hoe lang ik hiermee kan rijden, en kijken hoeveel de lader er dan in stopt.
Als ik het 80% verhaal wil gaan doen, moet de lader er dus maximaal 4000mah in stoppen?
En met welke amperage kan het beste dan laden, om een zo'n accuraat mogelijke maar toch tamelijk snel vol te krijgen?

Dan nog een vraagje, op hoe ik het eerst deed, kan het zijn dat de accu's schade hebben geleden?
Eentje is 3 keer geladen, 2 keer ontladen, andere is 2 keer geladen en 1 keer ontladen.

Dankewel allen,

Als ik het 80% verhaal wil gaan doen, moet de lader er dus maximaal 4000mah in stoppen?
En met welke amperage kan het beste dan laden, om een zo'n accuraat mogelijke maar toch tamelijk snel vol te krijgen?

Dan nog een vraagje, op hoe ik het eerst deed, kan het zijn dat de accu's schade hebben geleden?
Eentje is 3 keer geladen, 2 keer ontladen, andere is 2 keer geladen en 1 keer ontladen.

Bij het 80% verhaal moet streven naar 4000mAh maar omdat je dan aan de veilige kant zit komt dat niet zo nauw.

Wat de stroom betreft kan je 1C en 2C of wat meer proberen en kijken of dat veel uitmaakt.

Zo als je het eerst deed loop je dat risico maar ik verwacht dat je geen merkbare schade hebt.
Trek je een lipo te ver leeg dan loop je het meeste risico als je hem zo laat liggen.
Doe dat dus niet maar breng hem zo snel mogelijk op storage niveau(3.8V per cel).;)

Back