Car Data Logger

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Eric HFCC, 22 mei 2004.

  1. Eric HFCC

    Eric HFCC Guest

    Sinds deze week ben ik in het bezit van een datalogger voor RC-auto's en wel de logger van Eagle Tree Systems.
    Ik heb er nu twee maal mee getrained op de HFCC in Den Haag en de resultaten zijn zeer betrouwbaar en bruikbaar. Ik heb onder andere tests gedaan met onze clubmotor en verschillende pinions, om te kijken wanneer het toerenbereik optimaal is en de snelhei op het recht stuk het hoogst ligt.
    Ik ben op een lang recht fietspad ook bezig geweest met runs vanuit stilstand naar topsnelheid, en ook dat met verschillende pinions om uit te vinden in welk toerenbereik de motor de beste trekkracht levert.

    Mijn vraag is of er nog meer mensen zijn die over een datalogger of telemetriesysteem voor RC-auto's beschikken, en zo ja, waar jullie het voor gebruiken? Welke data is in jullie ogen het meest interessant?

    PS: Ik zal later vandaag een plaatje met de telemetriegegens over een volledig rondje op onze baan posten.
     
  2. Eric HFCC

    Eric HFCC Guest

  3. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Topic even hierhen gehaald. Kwam weinig reactie op, en ik kan me toch zo voorstellen dat hier wel wat autonjongens (serieus!) in geinteresseerd zijn.
     
  4. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Onderwerp is interessant, plaatje helaas geen 640x480 dus layout is een beetje vernaggelt...
     
  5. Eric HFCC

    Eric HFCC Guest

    Ik heb het plaatje even verkleind..

    Kan ik uit het gebrek aan reacties overigens opmaken dat ik de enige ben met een dergelijk apparaatje? :(
     
  6. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    lijkt me een heel erg mooi apparaatje, wat voor een circuitrijder nuttig zal zijn
    maar kun je een beetje uitleggen HOE de logger precies aan de data komt,

    stuur en gas zal ie wel via de servo uitgangen binnen krijgen, maar hoe de rest?? (motor rpm en car speed

    klopt het dat je met deze logger ook het voltage en de stroom kunt loggen??
    en wat zijn de temp 1 en 2 opties die je aan kunt vinken
    en hoelang kun je loggen?
     
  7. Eric HFCC

    Eric HFCC Guest

    Erik,

    Het loggen van gas/rem en stuur gaat inderdaad via Y-kabeltjes die op de servo-aansluitingen worden geplaatst.

    Om RPM te meten moet je twee kleine magnetjes op één van de tandwielen in je auto lijmen en een sensor ernaast plaatsen. In mijn geval heb ik de sensor bij de spur-gear gemonteerd. In de software geef je vervolgens aan waar de rpm sensor zit, evenals de grote van je spur, pinion, interne reductie van de auto en de wieldiameter. Aan de hand van die gegevens kan de software dus zowel de motor-RPM als ook de snelheid berekenen. Op het moment dat je van pinion wisselt moet je dit dus ook wel even in de software aangeven, anders klopt het niet meer.

    Met een optionele sensors kan je inderdaad ook stroom (amperes) en packvoltage meten. Aan de hand van die twee gegevens berekent de software bovendien het opgenomen aantal Watt en het cummulatie stroomverbruik in mAh.

    De meegeleverde temperatuursensor heb ik op de motor geplaatst, een tweede sensor is optioneel.

    Hoe lang je kan loggen hangt van van de samplefrequentie (instelbaar van 1 tot 20 maal per seconde) en van het aantal kanalen dat je logt. Als je stuur, gas, rpm en temperatuur met 10 samples per seconde logt kan je ongeveer 9 minuten opnemen in het interne geheugen.
     
  8. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    nu ik nog eens heb zitten rondkijken, vraag ik me nog 1 ding af,

    je hebt een plaatje van het circuit met de bochtnummers, hoe kun je in de grafiek bepalen ik welke bocht de auto zit (of is het gewoon 'gokken")
    de balk onderin (y as) wat geeft deze nu precies weer, zijn dat seconden?
     
  9. Gunskes

    Gunskes

    Lid geworden:
    18 aug 2003
    Berichten:
    843
    Locatie:
    Erpe (België)
    Misschien zou je ook nog kunnen meten hoe je vering afgesteld staat.

    Dus hoe hij veert in welke bochten, om ze zo optimaal af te kunnen stellen.

    Leuk projectje, maar niet goed voor de portemone denk ik zo.

    mvg jonas
     
  10. Eric HFCC

    Eric HFCC Guest

    De rode lijn geeft de stuurricting aan (naar beneden is links, naar boven rechts) en aan de hand daarvan kan je dus zien waar je op de baan bent.

    De tijd staat op de horizontale as, in dit geval dus van ongeveer 42 tot 68 seconde.
     
  11. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    ik heb wel gezien dat er ook een G-sensor bestaat, deze kan dan de schokken meten denk ik.
    daarvanuit kun je nagaan hoe de demping heeft
     
  12. Gunskes

    Gunskes

    Lid geworden:
    18 aug 2003
    Berichten:
    843
    Locatie:
    Erpe (België)
    of gewoon een digitale 'schuifmaat' aan je vering bevestingen en kijken hoeveel deze in en uitschuift.
     

Deel Deze Pagina