carb wil niet primen in stationair

hallo mede-modelbouwers,

toen mijn auto niet goed starten ben ik me daar in gaan verdiepen. ik kwam meteen een nieuw woord tegen: primen. dat deed ik altijd gewoon door nitro in de carb te gooien. even uitgetest, maar de brandstof loopt gewoon niet van mijn tankje naar mijn carb. na een paar tests(en veel geknoeide nitro;)) bleek dat mijn carb verstopt zat ofzo. maar nu komt iets wat voor mij heel raar is/lijkt: als ik het gas iets openzet dan gaat het harstikke makkelijk. dit betekend in mijn ogen dus ook dat mijn motor niet in zijn stationair loopt. ik heb de hele carb uit elkaar gehaald, schoongemaakt en doorgeblazen. maar hij doet dit dus nog steeds niet. iemand idee'tjes om het op te lossen? of is dit normaal? hij heeft plus/min 3 maanden niet gedraait(met 2 jaar oude nitro in de carb, leidingen en motor:newbie: , ik wist toen nog niet dat je nitro maar ongeveer een half jaar kan bewaren en dat als je hem wegzet dat alle nitro en zo eruit is).

iemand nog goede idees om dit op te lossen,

thanks,

rens van breukelen

hoi roelof,

dat heb ik ook al geprobeerd. ik hem nu uitgevonden dat, wanneeer ik mijn lage toerennaald er bijna helemaal uit draai, hij wel wil primen. betekend dit gewoon beter afstellen of zo?

rens

Bij primen zet ik altijd gas vol open, vinger op de carburateur of uitlaat en dan paar trekjes (of draaien aan de prop).
Je wil snel peut in je motor hebben, laat je gas schuif nou bepalen hoeveel er door komt.
Motor ff terug naar de juiste instellingen verse plug erin 3x trekken met vol gas en vinger op je uitlaat dan gas iets boven stationair zetten opgeladen glowstick erop en starten.
Je nitro kan ff goed schudden, heb nitro van 2 3 jaar oud nog probleemloos gebruikt. (Bij wedstrijden zou ik t niet doen omdat je performance kan missen)

je stelt een motor af op draaien, niet op starten..
als een motor goed is afgesteld, zou hij zonder al te veel problemen moeten starten, als hij eenmaal brandstof heeft.

stationair zou een motor wel moeten primen. moet je wel voldoende opening in de carb hebben, als deze volledig dicht staat stationair gaat ie niet primen.
bij mijn vliegtuigen/heli en ooit in de auto: gas open, paar keer motor ronddraaien, gas dicht, gloeier erop en starten maar.
Bij een goede afstelling van de motor zou hij vrij vlot moeten pakken.

Als je de motor hebt verzopen, gaat het vrij lang duren voor hij weer iets wil doen.
plug eruit, ff leeg laten lopen.
Op een gegeven moment ga je dat horen, ga je de geluiden herkennen ;-)

en met een specifieke motor en toestel kan het zijn dat je even een specifieke handeling moet doen.
vroegah met de auto moest ik altijd de gas trim een 10 punten open zetten om te starten.
eenmaal gestart, kon hij weer 10 punten terug.

Back