Carbon Main Blades maar dan FP.

Hallo Heren.
Ik zit met een vraagje maar omdat ik het sterke vermoeden heb dat er maar weinig mensen hier met een Walkera HM-UFLY vliegen denk ik bot te vangen.
Maarja......nee heb ik al en een ja kan ik krijgen.
Ik heb al lopen zoeken via het internet maar kom er niet uit.
Mijn vraag is deze:

Mijn Walkera HM-UFLY vliegt met de stock plastik Main Blades.
Dat benne dus Fixed Pitch bladen met een vaste bladhoek van 8 graden positief.
Met de nadruk op plastik.
Die bladen flexen behoorlijk.
Nou ben ik op zoek naar hetzelfde formaat Main Blades als die van mijn HM-UFLY maar dan van Carbon om zo straffere bladen te krijgen.
Kan iemand mij vertellen waar die te krijgen zijn?
Ik las op het internet iets van een Hummingbird ofzo.
Volgens mij ook een FP heli in het formaat HM-UFLY maar daar stockte het.
Ik hoop dat er iemand is die mij op weg kan helpen.
Vr Gr D

Niemand die deze FP Piloot kan helpen met zijn zoektocht naar Carbon FP Main Blades?
Alle hulp en adviezen zijn welkom en worden in dank aanvaard.
Vr Gr D

Ik zou je niet eens kunnen vertellen of die wel verkrijgbaar zijn: Volgens mij vliegt een FP voor een groot deel dankzij de flex in de bladen, en in carbon zit niet zo veel flex....

Groet, Bert

Ik denk niet dat je daar veel in gaat vinden.

ik had vroegah eenzelfde type probleem met mijn piccolo v2 van ikarus.
na een set bladen gewisseld te hebben, flexten de nieuwe bladen zodanig, dat de heli niet eens los kon komen. een andere set bood geen uitkomst, deed hetzelfde.

in mijn geval was de oplossing er bladen van een honeybee fp op te zetten.
Deze waren een stuk dikker kunststof, veel minder flex.

let wel ,dit zijn heli's van ongeveer 30 cm lang van kop tot staart.
misschien ff zoeken voor een soortgelijk type en maat heli, en die bladen eens proberen.
die pitch in de bladen is natuurlijk belangrijk, maar als er teveel op zit, kun je altijd de bladen nog bijtrimmen.
of een ander tandwieltje op je motor zetten om meer toeren te krijgen.

Heren.
Bedankt voor het meedenken en de input.
Ik denk ook weinig kans te gaan maken in de Carbon Upgrade Main Blades voor mijn Walkera HM-UFLY.
Ik laat het hier maar bij en blijf het toestel wel verder vliegen met de stock Main Blades.
Op zich vloog zij al erg lekker maar dacht zo kien te zijn om haar nog lekkerder te krijgen doormiddel van de Carbon Main Blades.
Hierbij laat ik het rusten en ga tevreden zijn met de stock Blades.
Erg bedankt nog voor jullie adviezen.
Vr Gr D

Wat je nog zou kunnen proberen...
ff onafhankelijk van wat nu werkelijk het probleem is, waardoor je aan het zoeken bent naar andere bladen..

- Onderkant van je huidige bladen met vezeltape beplakken. wordt het ook stijver van, vraag is alleen of het stijf genoeg is om merkbaar te worden (is een kleine test waard.. )

- je bladen een beetje bijtrimmen. oftewel een stukje van de trailing edge afhalen (de achterkant van het blad, dus bij jou aan de onderkant van de kromming)
Per mm trimmen, balanceren en proberen..
Hierdoor heb je minder lift, dus krijg je meer toeren voor hij omhoog wil. hierdoor wordt hij ook wat stabieler, en gaat wat prettiger reageren.

Hoi.
Bedankt voor je input.
Er is verder geen enkel probleem hoor met mijn Walkera HM-UFLY.
De reden voor het zoeken naar Carbon FP Main Blades was meer een soort van probeersel om indien de bladen te koop zouden zijn dit eens te proberen op het toestel.
Ik moet er wel even bijvermelden dat mijn Walkera HM-UFLY niet meer helemaal stock is in de zin dat het toestel op een stock Walkera zender vliegt zoals men een HM-UFLY zou kopen.
De mijne heb ik vliegend met een Spektrum DX7s zender en eigenlijk is alleen de motor nog stock op alle elektronika na.(dus nu een goeie losse Gyro, 2 keer goeie Metal Gear servo's op de Swash, Align DS420 rudder servo, Turnigy 25A regelaar en een Orange ontvanger)
Omdat het eigenlijk een heerlijk vliegend beestje is wat met windstil weer en indoor goed tot haar recht komt dacht ik haar eens te verwennen met het upgraden van de stock plastik Main Blades naar Carbon.
Maar dat verhaal liep helaas op een dood spoor.

Ik begrijp jouw verhaal en adviezen en bedankt daarvoor, maar zal het houden tot hoe zij nu in elkaar steekt en vliegt.
Ik heb er feitelijk geen klagen over want voor een FP heli met een CP aangestuurd staartje vliegt zij voorbeeldig.
Het is echt 'werken' met deze Heli om haar netjes en goed rond te laten vliegen.
De meesten weten wel hoe het voelt van heel vroeger om te vliegen met een FP heli.
En ook dat heeft weer z'n charme in deze hobby.
Telkens als ik deze kleine rakker buiten of indoor laat rondvliegen heb ik echt het gevoel bezig te zijn met Heli vliegen.
Dat gevoel is er natuurlijk ook met mijn andere (grotere) CP heli's maar daarbij gaat het vliegen allemaal wat vanzelfsprekender en gemakkelijker.
Let wel: ik pretendeer hier niet dat Heli vliegen gemakkelijk is, maar het vliegen met een FP heli vind ik zelf ietwat andere koek dan het vliegen met een CP Heli die helemaal elektronisch wordt geregeld op kop en staart aansturing.
Met name als ik met de FP Heli vlieg ben ik veel meer bezig om nog meer te anticiperen op wat het toestel doet in haar vlieggedrag ten opzichte van een CP Heli.
En dan niet alleen met roll en nick maar ook in hoogte.
Al met al veel drukker met de knuppel dus om dat speeltje niet te laten Crashen en heerlijk rond te laten fladderen.
En kan niet anders zeggen dat mijn (omgebouwde) Walkera HM-UFLY heerlijk en betrouwbaar vliegt.
Fijn weekend allen.
Vr Gr D

Heel herkenbaar ;) Ik had ooit een Picolo en vloog er indoor mee, Ik kon hem prachtig rondvliegen, maar niemand wist hoeveel moeite mij dat kostte.
Zo`n fp`tje WIL dat namelijk helemaal niet. Ik had er trouwens wel andere bladen op waardoor hij meer toeren draaide, en dat scheelde enorm.

Ik heb ook een piccolo, heb hem ondertussen al een stevig tijdje gepensioneerd verklaard.

Toendertijd daar mee leren vliegen, en erg vaak gecrasht.
Kon er best leuk mijn dingetje mee doen na een stevig tijdje vliegen

toen ik mijn eerste cp kocht, een trex 450, dacht ik dat dat veel moeilijker zou vliegen.
dus niet.
de 450 was vele malen makkelijker te vliegen :mrgreen:

maar mijn basis was wel zodanig goed, dat ik de cp's erna nooit door een dumb thumb of brain fart in de grond heb geboord

En uitdagingen heb je ook zat met cp vliegen..
kijk de vliegfiguren maar eens na, en probeer het eens strak na te doen..
achteruit vliegen, rondje vliegen met de staart naar het midden wijzend (en niet om jezelf heen)
Hooveren, en dan langzaam een rondje draaien. en op 1 plek houden..
indoor is dat nog redelijk goed te doen, maar met wat wind wordt dit een uitdaging ;-)

Wat fijn om te horen dat mijn FP verhaal herkenbaar is.
Doet me werkelijk deugd want tegenwoordig benne er niet veel piloten meer ongeacht hun leeftijd die nog met FP Helikopters rondvliegen lijkt mij.
Ook heel begrijpelijk overigens want van de Micro FBL Heli's tussen de 50 en 100 gram tot aan de grotere CP toestellen alla 500/550/600/700 formaat zal het gros hun ding mee doen want dat soort toestellen vliegt nou eenmaal met een veel beter en strakker vlieggedrag rond.

Neemt niet weg dat ik het zelf nog zeer vermakelijk vind om lekker rond te kachelen met de FP Heli en heb dan alleen maar windstil weer nodig.
Het speelgoedgehalte van de gemiddelde FP Heli ligt wat hoger dan de CP FBL Heli's en dat is ook wel begrijpelijk vanwege het hogere gehalte aan mechaniek wat een CP Heli met zich meedraagt.
Een FP Heli is zo eenvoudig qua opzet en blijf het nog steeds een groot wonder vinden dat zoiets dan toch nog best wel goed vliegt.
Inderdaad wel behoorlijk knuppelen maar zeer plesant.
Zelf denk ik tot het eind der tijden met een FP Heli te blijven rondvliegen.
En er dan gewoon naast bij de CP Heli's was het alleen al omdat de gemiddelde CP Heli toch veel beter de wind aankan.
Een FP Heli gaat zich daarin verliezen.
Moet ik er wel even bijzeggen dat ik zo content over mijn HM-UFLY ben omdat dit toestel juist een CP staart aansturing heeft.
Volgens mij 1 van de weinige FP Heli's die een CP staart heeft en dat maakt dit toestel in mijn ogen best wel bijzonder.
Want we weten allemaal dat het hebben van een strakke staart erg belangrijk is voor het vlieggedrag van een wentelwielmachine.
Mijn HM-UFLY heeft een rete strakke staart en denk dat mede daarom ik het toestel ook met erg veel plezier regelmatig rondvlieg.
Eerlijk gezegt heb ik liever een Heli met FP kop met CP staart, dan een Heli met CP kop en FP staart.
Maar misschien is dat ook een persoonlijke keuze.
Vr Gr D

alles daarin is persoonlijk ;-)
als jij me een fp wilt vliegen, moet je dat vooral doen.. het is een hobby voor de lol toch?
dan is het wel makkelijk als je iets doet, wat je zelf leuk vind

ikzelf ben verder gaan leren vliegen (ik vloog al stallturns met de fp) met de cp..
en ben gewoon steeds wat moeilijker figuren op gaan zoeken
perfectioneren, prutsen en weer perfectioneren

en voor "echte" uitdaging heb ik nu een cp heli, zonder flybar, en zonder stabilisatie. Als je daar mee vliegt, ben je ook continu aan het vechten met de heli om hem de goede kant op te krijgen :mrgreen:
al moet ik zeggen dat het gevecht tegenwoordig steeds vaker door mij word gewonnen ;-)

Ben het roerend met jou eens.
Vlieg zelf naast mijn aloude FP Heli een aantal CP Heli's in het formaat: 120, 450 en 500.
Eigenlijk hele andere koek dan mijn FP Heli'tje maar vind het zelf ook erg prettig om af te wisselen in verschillende pluimage toestellen.
Moet me wel even van het hart dat een tijdje terug iemand op het veld kwam met een Esky Honey Bee Heli.
Volgens mij een stock CP Heli maar de persoon(beginnend piloot) had het omgebouwd naar FP.
Op dat moment was ik even mijn blaas aan het legen verderop in de struiken en toen ik op m'n gemak en met lege blaas terugwandelde zag ik in de verte een vliegkameraad proberen te vliegen met die FP Heli van die beginnende piloot.
Die vliegkameraad die het FP toestel vliegend probeerde te houden had skills genoeg maar eigenlijk het hele proces zichzelf aangeleerd met behulp van zijn eigen FBL CP Heli's waarmee hij al jaren vloog.
Op het moment dat ik erbij kwam staan en vroeg wat er allemaal gaande was lukte het m'n vliegkameraad niet om dat FP toestel in hoover te zetten.
Hoe hij ook trachte, het ging em gewoonweg niet lukken met als gevolg dat de Heli telkens na proberen op te stijgen al snel weer het gras indook.( zonder schade overigens)

Ik vroeg aan de eigenaar van die Esky FP Heli of ik het ook eens mocht proberen en zonder mezelf een veer in de kont te steken of hoog van de toren te blazen, lukte het mij wel in 1 keer om dat FP toestel gelijk in hoover te zetten zonder dat het alle kanten uitdreef.
JA, het koste me verrekte veel moeite om het toestel onder controle te krijgen maar het lukte wel gelijk.
Ik heb het erna nog over gehad met deze en genen en dacht zelf dat het in mijn geval lukte doordat ik mijzelf jaren geleden heb leren vliegen met een Walkera HM004 FP Heli.
Ook dat model kennen de meesten wel.
Met recht een drama machine maar vond het toenertijd een hele goede leermeester.
Ik blijf het nog steeds zeggen: eenmaal kunnen vliegen met een HM004 of soortgelijke FP Heli doet diegene ook kunnen vliegen met elke andere Helikopter.(ongeacht formaat)
Indien dit verhaal andersom zou zijn geweest dan weet ik dat zonet nog niet.
Want m'n vliegkameraad hield die FP Heli niet in de lucht en hij kan toch echt wel goed vliegen met zijn eigen FBL CP Helikopters.
Ik wijtte dat echt aan het feit dan hij en vele anderen met hem van de huidige Heli generatie nimmer echt hebben leren vliegen met een FP Heli of in elk geval met een Heli die niet in z'n geheel elektronisch wordt gestuurd dmv een FBL Gyro.
Zij hebben dat gevoel niet wat de 'oude garde' van vroeger wel heeft moeten leren omdat er toenertijd nog helemaal geen FBL Gyro's bestonden. ( de Heli's met een normale mechanische kop en peddels en Gyro alleen voor de staart)
Ik ben daarom best wel blij en durf met gepaste trots te zeggen het vroeger te hebben geleerd met een oud en eenvoudig beestje want daardoor ben ik nu een stuk alrounder op het gebied van vliegen met Heli's.
Geef mij elke willekeurige Heli en ik vlieg ermee weg.
Dat kunnen ze tegenwoordig bij lange na niet allemaal en al helemaal niet de huidige generatie die verwend is met FBL Heli's die bijna uit zichzelf al vliegen.
Het echte 'werken' is niet meer zoals vroeger.Ha ha ha ha
Vr Gr D

Ik vond de CP helikopters ronduit te gevaarlijk voor indoor, het vliegen ermee ging idd gemakkelijker en kon zo de hele zaal benutten.

Dat doet mij goed, deze "ode" aan het ouderwetse vliegen....

Dan weet je ook waarom ik non-E-stab vlieg....

Groet, Bert

inderdaad!

Dat is trouwens ook precies de reden waarom een fbl machine niet meteen de beste beginnersheli is.
het is wel makkelijker, maar je leert er als piloot gewoon vele malen minder van..
trouwens, makkelijk is niet meteen het goede woord, "anders" is beter..
Maar je leert gewoon het stukje anticiperen en voor een beweging alvast rustig gaan sturen, anticiperend op wat de heli gaat doen een stuk beter van een laagvermogende heli, een non estab (fbl zonder stabilisatie) of fp (90 graden flybar)

Dylan, ik denk dat je eens wat testen moet doen met een 450 size..
flybar eraf, linkjes verlengen en rechtstreeks op de kop zetten..
liefst een fbl kop erop, beter voor de servo's.

en dan proberen het ding in de lucht te houden.. en daarna een rondje sturen..
geloof me, het is alsof je opnieuw moet leren vliegen
maar daarna snap je opeens veel beter wat een heli nou precies wil en doet

Dylan, ik denk dat je eens wat testen moet doen met een 450 size..
flybar eraf, linkjes verlengen en rechtstreeks op de kop zetten..
liefst een fbl kop erop, beter voor de servo's.

ceed5Xh47nA[/media] B's low budget rigid head - YouTube

Dit is gewoon een T-rex kloon rotorkop, waarvan de flybar verwijderd is, en het "juk" waarin de flybar gelagerd is, vastgezet is.
Aangezien het dezelfde kop is, maar de flybar ontbreekt, is de belasting voor de servo's op zijn best gelijk, zo niet lager dan mét flybar

Vloog ongeveer zo bij de maiden:

IcOS7434kRM[/media] B's low budget FBL non E-stab Airwolf - YouTube

Totale ombouwkosten: precies nul komma nul....

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Heren.......bedankt!!
Dus als ik het juist begrijp dan adviseren jullie mij om eens te proberen mijn HK450Pro als FP Heli te gaan vliegen?
Als ik het ook juist begrijp dan is de ombouw daarvoor op de kop een fluitje van een cent?
Dan dien ik toch wel de beide Main Blades in een vaste bladhoek van 8 graden positief te zetten?
Ik heb nog wel een FBL kop liggen maar zal dan toch ook in het menu van mijn DX7s geen 3 servo's 120 graden Swash moeten hebben maar 1 servo normaal aansturing?
Ik zou dit best wel eens willen proberen om mijn 450 size CP Heli alszijnde een FP te laten vliegen.
Was het alleen al om te kieken hoe het vliegt.
Iemand nog meer adviezen hoe de ombouw te realiseren of is het via Google te vinden hoe exact te doen?
Vr Gr D

Nee.... niet als FP, maar als "CP, non-E-stab FBL"....

Daarmee bereik je een vlieggedrag wat qua eigenschappen weliswaar volledig anders is als "90 graden FP", maar qua niveau van "ouderwets knuppelen" weer heel vergelijkbaar met FP....

En die "CP non-E-stab FBL" (hele mond vol) is na voldoende oefening wél gewoon onder (bijna) alle weersomstandigheden te vliegen waarbij minimaal een flybarred heli te vliegen is.

Ofwel, dezelfde lol met een "verhoogd knuppelniveau" maar dan niet meer wachten op die windstille dag....

Maar eerlijk is eerlijk: je zult wél een aantal middagjes moeten oefenen bij windstil weer, voor je het bij wind kunt gaan proberen....

Ik kan je aanraden, te beginnen met een simpele trainer met (bijvoorbeeld CopterX) driebladskop, daarmee schijnt de overstap het gemakkelijkst te zijn. Daarna een rompje er om heen, of door naar de twee of vierbladskop (en eventueel een rompje er om heen).

Héél ander niveau van heli-vliegen.... Als je 90 graden FP leuk vind, ga je dit helemaal geweldig vinden....

Maar wat je NIET moet doen, is een CP heli ombouwen naar FP, ongeacht FBL, non-E-stab, of flybarred.... dat is t.o.v. je 90 graden FP een achteruitgang wegens het trage reageren op gas en de grote toerental wisselingen....

@ Student: die heli is geen seconde in gevaar geweest: dat was gewoon aftasten van de gyro-setting wat je in de eerste seconden ziet (Je hoort héél zachtjes op de achtergrond zeggen "dat deed ik zelf, hoor....").
De feitelijke maiden had daarvoor al plaatsgevonden.... in zijn woonkamer (OK, niet erg verstandig, maar geeft aan dat de kop rustig genoeg stuurt)

Groet, Bert

Hoi Bert.
Super bedankt voor je relaas.
Ik begrijp het nu en zat dus op een verkeerd spoor met te denken mijn HK450Pro CP Heli om te bouwen naar FP toestel.
Ik zal er eens op zoek naar gaan betreffende de informatie hoe dit nou het beste te doen want ik heb 2 stuks HK450Pro Heli's staan waarvan ik er eentje graag wil ombouwen naar hoe jij het vertelde.
Mooi winterprojectje dit.
En heb ook nog FBL koppen liggen dus zou goed moeten komen.
Ik zal eens gaan graven naar info om dit project letterlijk en figuurlijk van de grond te krijgen.Ha ha ha ha
Vanmiddag tussen de buien door weer vliegen met de maatjes op het grote veld en de HM-UFLY FP machine gaat dan zekers weer mee. Heerlijk.
Vr Gr D

Back