carbon of glas fiber

Ligt aan de heli, opbouw merk en type.

Zoals alle materialen, kan een heli opgebouwd uit een goed type kunststof (wat wij vaak niet meer willen) vele malen beter zijn dan een heli van "bagger"carbon/glasfiber.

Het gebruikte spul, de opbouw, kwaliteit doek, type hars, vacuum getrokken of niet, alles werkt mee om de eindsterkte te bepalen.

Dus daar is geen sluitend kort antwoordt op te geven.
beide werkt, en de meeste heli's vallen niet zomaar uit elkaar, dus met beide zul je ook niet snel problemen krijgen.
Tot je gaat crashen, maar daar heb ik geen ervaringen mee met beide materialen.

Yup... het ene materiaal is het andere niet.

Buiten Glasfiber en carbon bestaat er ook nog zoiets als GFK (Glasfaser verstärkte Kunststoff) waar de Vario's grotendeels uit geconstrueerd zijn.
Is ook absoluut sterk, en kan een beetje meegeven waardoor het niet zo snel breekt. Voor sommige gebruiksdoelen kan dat beter zijn dan glasfiber of carbon.

Groet, Bert

Ik gebruik voor mijn frame epoxy/glasvezelplaten... werkt perfect, doet iig niet onder voor carbon kwa sterkte, en heel veel goedkoper(vooral de gele bulkplaten van 500x1000mm), enige nadeel is dat t vrij zwaar is tov Carbon.

Ik gebruik voor mijn frame epoxy/glasvezelplaten... werkt perfect, doet iig niet onder voor carbon kwa sterkte, en heel veel goedkoper(vooral de gele bulkplaten van 500x1000mm), enige nadeel is dat t vrij zwaar is tov Carbon.

Daarom word sterkte ook gerelateerd aan gewicht: een carbon plaat die even sterk is als een glasvezelplaat is lichter maar kan desnoods nog wel dikker zijn (hoeft niet, weet ik niet uit mijn hoofd)....

Een kunstof kabel die even sterk is als een staalkabel, is wellicht 3 x zo dik maar wel nog steeds veel lichter.

Het is dus heel moeilijk om te stellen "glasvezelplaat doet niet onder voor carbonvezel plaat qua sterkte" als je niet tegelijertijd relateert aan de afmetingen van het materiaal EN het gewicht.

Verder kan het ook zo zijn dat je voor de ene materiaalsoort andere constructiemethoden moet gebruiken dan voor de "concurrent".

Je kunt prima bijvoorbeeld een achterbrug voor een motorfiets uit carbon maken, maar dan moet je wel de "hard points" (de schroefdraadbussen, lagerpunten etc) uit metaal produceren en inlamineren. Want je kunt nu eenmaal maar heel beperkt in carbon "een gat boren en een bout erdoor steken"; dan kraak je het materiaal en is alle werk voor niets geweest.

Erg lastig dus om blind te stellen dat het ene materiaal niet onderdoet voor het andere, er komt nog een hoop bij kijken als je een gegeven materiaal écht optimaal wilt benutten.

Voor onze heli's maakt het minder uit, maar toch...
Vermoedelijk kun je uit Glasvezel een vrijwel even zware en stevige heli construeren, als uit carbon plaat, maar dan zal het wel een ruimtelijk gezien veel ingewikkelder ontwerp moeten worden, niet uit plaat....

Groet, Bert

De keus voor Glasvezel komt bij mij voornamelijk uit kosten... 500x1000 plaat kost me 50 euro op mn deurmat, een carbon plaat van dergelijke afmetingen ben je gauw het 4 dubbele voor kwijt.. niet grappig als je een hoop prototypes moet maken...;)

Heb het nu gewoon opgelost door een zwarte plaat te halen.. dan wordt er kleurstof door de epoxy gemengt.. wordt ie zwart ipv geel.

Dat snap ik, en zeker als je nog in het prototype stadium bent, zijn die kosten natuurlijk een behoorlijk lastig beheersbare factor.

Hou er wel rekening mee, dat een constructie die in glasvezel goed voldoet, niet per se 1:1 in carbon gekopieerd kan worden mocht je uiteindelijk toch carbon voor de productieversie willen gaan gebruiken.
Meestal is het geen probleem, maar soms kom je toch rare verschijnselen tegen, door de verschillen in flexibiliteit en eventuele spanningsconcentraties (heeft Carbon veel meer een hekel aan dan glasvezel)

Groet, Bert

Back