Ik gebruik voor mijn frame epoxy/glasvezelplaten... werkt perfect, doet iig niet onder voor carbon kwa sterkte, en heel veel goedkoper(vooral de gele bulkplaten van 500x1000mm), enige nadeel is dat t vrij zwaar is tov Carbon.
Daarom word sterkte ook gerelateerd aan gewicht: een carbon plaat die even sterk is als een glasvezelplaat is lichter maar kan desnoods nog wel dikker zijn (hoeft niet, weet ik niet uit mijn hoofd)....
Een kunstof kabel die even sterk is als een staalkabel, is wellicht 3 x zo dik maar wel nog steeds veel lichter.
Het is dus heel moeilijk om te stellen "glasvezelplaat doet niet onder voor carbonvezel plaat qua sterkte" als je niet tegelijertijd relateert aan de afmetingen van het materiaal EN het gewicht.
Verder kan het ook zo zijn dat je voor de ene materiaalsoort andere constructiemethoden moet gebruiken dan voor de "concurrent".
Je kunt prima bijvoorbeeld een achterbrug voor een motorfiets uit carbon maken, maar dan moet je wel de "hard points" (de schroefdraadbussen, lagerpunten etc) uit metaal produceren en inlamineren. Want je kunt nu eenmaal maar heel beperkt in carbon "een gat boren en een bout erdoor steken"; dan kraak je het materiaal en is alle werk voor niets geweest.
Erg lastig dus om blind te stellen dat het ene materiaal niet onderdoet voor het andere, er komt nog een hoop bij kijken als je een gegeven materiaal écht optimaal wilt benutten.
Voor onze heli's maakt het minder uit, maar toch...
Vermoedelijk kun je uit Glasvezel een vrijwel even zware en stevige heli construeren, als uit carbon
plaat, maar dan zal het wel een ruimtelijk gezien veel ingewikkelder ontwerp moeten worden, niet uit plaat....
Groet, Bert