Carbon tailboom in plaats van alu

Hoi collega helivliegers,
Ik heb begrepen dat je de alu tailboom van een heli met alu belt-wieltjes aan de min van de accu moet leggen om statische elektricitieit af te voeren en geen storing te krijgen. Maar hoe zit het nou als je een carbon boom hebt? Heb je daar dan geen last van of moet dan de boel op een andere manier "geaard" worden?

Alvast bedankt, Marco.

In koolstof kan je alsnog statische electriciteit opwekken, dus je bent niet van het probleem af. Als je een klein beetje van de epoxy afschuurt kan je alsnog de boel aarden via de min.

Je kan met een multimeter de continuiteit doormeten van de min tot je staartuiteinde.
Mocht je geen doorstroming meten dan isoleert hij nog ergens.
een klein schroefje kan de verbinding tussen carbon en alu ook verzorgen, zet je ook gelijk je staartbuis goed vast tegen het uitwerpen in een pirouette bijv.
Je wilt gewoon dat je heli overal dezelfde lading heeft, dan kan je nooit vonkvorming krijgen.
Ben geen electroman.... maar er moet volgens mij wel een weerstand tussen de Mindraad en het frame (veligheid)...
Als je + doorschuurt/losraakt kan het vervelende taferelen opleveren.

Op mijn protos heb ik 1 van de motor draden met een K-ohm weerstand aan het gehele frame gehangen

Laatst bewerkt:
Beste EricW,

De afgebeelde weerstand heeft een weerstand van 62 Ohm. Ik neem aan dat je niet deze weerstand ertussen hebt zitten?

Groet,

Han

Klopt, verkeerde plaatje gepost gisteravond...
Had er toch 1K ohm en 1/4 watt bijgezet.
En duidelijk vermeld dat ik geen elektroman ben :)
Heb er maar een linkje bij gezet naar een ander forum.
Je lijkt het allemaal prima te weten.... ;)

Back