Carbon Wes-technik 8*4 Prop

waar kan je eigelijk vandie props halen? mijn gwsje weegt nu 3 gram, is niet veel vind ik.
is het zo dat je ook meer trust hebt me een lichtere prop, omdat de motor de prop
makkelijker kan ronddraaien?
dat zou betekenen dat de wescarbon prop dan ongeveer 1,3 a 1,5 meer toeren epr minuut draait lijkt me?
gwsje kost 50 cent
wes prop kost? 10 euro?

Laatst bewerkt:
Die redenering gaat niet op. Het toerental is grotendeels afhankelijk van de diameter en de spoed van de propeller.Zo'n carbonpropje is wel efficienter en geeft dus meer vermogen dan een gws prop van dezelfde maat.
Zo'n carbon propje kost wel snel €25 en is minder crachbestendig dan een gws propje.

Laatst bewerkt:
De motor zal er niet sneller door gaan draaien, maar wel sneller oppakken (massatraagheid). Of je dat in de praktijk merkt, weet ik niet, waarschijnlijk niet echt.

maar is het dan goed om een keer een carbon prop te kopen, of zal ik ngo lekker op m'n gwsje blijven vleigen?

waar koop je zo'n wes technik 8x4 prop?

De motor zal er niet sneller door gaan draaien, maar wel sneller oppakken (massatraagheid). Of je dat in de praktijk merkt, weet ik niet, waarschijnlijk niet echt.

Bij grote props (benzine motoren) is het verschil tss vb hout en carbon goed te merken.

Tsja, maar ja, dat is dan ook appels met peren vergelijken. ;).. ten eerste omdat het gewichtsverschil tussen die props zowel absoluut als relatief veel groter is en ten tweede omdat electromotoren anders met 'koppel' omgaan dan benzinemotoren.

Maar goed, misschien dat de echt goede piloten het merken, ik weet het dus neit, maar het lijkt mij stug. Denk dat ze dan meer merken van het gyroscopische moment, zoals Bert ook al aangeeft.

En vergis je niet; zo'n wes propje is supergevoelig, er breekt zo een puntje af.....

Denk dat je het kunt overwegen als je in de top 3 vliegt en je prop de grond nooit meer raakt.. in alle andere gevallen.. even kijken hoor.. 25 dollar voor een enorm kwetsbare prop van 3~4 gram of 1.50 voor een prop die ook 3~4 gram weegt, veel minder kwetsbaar is, maar heel iets minder rendement heeft.. tsja.. mijn keuze is dan in elk geval erg snel gemaakt.

Het is ook een combinatie van. Doordat de prop lichter is én efficienter gebruikt je motor minder stroom... dus kan je regelaar lichter worden (6A ipv 8A) .. en je lipo mag kleiner omdat je minder ampere trekt en dus lagere C waarde kan hebben. Een 150/200 of 350 mah lipo scheelt toch weer grammetje of 8 á 9. Regelaar pak je ook een paar gram op 2 á 3. Per saldo makkelijk 14 gram eraf. Op een beetje shocky is dat minimaal 10%... tel uit je winst :-) Dit merk je in vliegbeeld denk ik wel heel goed.

Heb zo'n een propje in bestelling staan omdat ik het wel is wil proberen en dan ook wil kijken wat het verbruik nu doet op een axi 2203-52 met WES of GWS prop.

gr
ruud

Die carbon props zijn dus niet lichter, wel mogelijk iets efficienter. Of je daarom veel minder stroom verbruikt.. ik geloof het niet. Sowieso kom ik met het oranje GWS propje (8*4.3) niet boven de 6A uit.. ik vlieg nu nog noodgewdongen met een 2s 400mAh flightpower pakketje, maar zou ook met GWS propje ook met een 200mAh lipo kunnen vliegen.

Ergo.. ik denk dat je redenatie niet klopt, ruud :)

Ik dacht dat het om de gyroscopische werking van de propeller gaat.
de bladen van een carbon prop zijn lichter daardoor dus minder gyroscopische tegenwerking in de figuren.
(heb ik ooit horen zeggen)

Dat is wel wat 'de kenners' zeggen inderdaad en ook al wat in dit topic gezegd werd.

Al betwijfel ik of het waar is dat de bladen van die carbon props lichter zijn tov. de plastic GWS propjes in dezelfde maten..

@Hezik: Ik weet het niet... ik ga ervanuit dat het zo werkt. 1+1=....De motor moet het makkelijker krijgen met de carbonprop. En als je daardoor ca. 10% van je vlieggewicht eraf kan halen moet je stroomverbruik naar benden gaan voor dezelfde prestaties. Beetje kinetisch effect. Is geen wet van Ruudje, maar GBV. :D

Maar to be sure ga ik het zeker meten en zal het hier nog posten. Ik wil kijken of ik mijn lipo naar de 150 mah kan krijgen zonder deze met twee vluchten gedag te zeggen doordat hij boven zijn C waarde is gekomen. Het pakketje dat ik heb zou 20C kunnen geven met pieken tot 40C. Pakketje weegt maar 10 gram met BEC connector...

Heb nu zelf 250 20C en 300 20C pakketjes. Die houden het vol met een axi 2203-52 met GWS 8x4.3. Op half gas gemiddeld iets van 3,5A...wat kleine piekjes tot 5A in flight. Dit kunnen ze hebben en ik vlieg ze gemiddeld voor 180 /200 mah maximaal leeg. Dan blijft de spanning in orde. Moet dus 3A wel kunnen halen denk ik met wat modificaties.

Als het goed is heb ik van het weekend de prop binnen en als ik hem goed gemonteerd krijg (is een Axi...past niet 123...) dan ga ik hem aan de Wattsup hangen. To be continued....

We gaan het volgen, ben erg nieuwsgierig. Denk niet dat je er tientallen grammen mee zult gaan winnen, maar wie niet probeert..

De carbon WES Technik props zijn veel lichter dan de GWS van de zelfde maat. Vandaar ook mijn opmerking over het verminderde gyroscopisch moment. De thrust is een fractie minder maar de stroom behoorlijk lager. Als je nog vaak de grond raakt is het niet de moeite waard.

Dan kloppen de gewichtsopgaves op de site van WES niet, want volgens de opgaves op hun site, wegen ze hetzelfde.. als je tenminste bij de GWS propjes het middenstuk uitboort en afvijlt..

Minder thrust en lager stroomverbruik, zijn ze dan minder efficient? Of is de spoed kleiner dan opgegeven, of die van GWS groter dan opgegeven?

Zou je dan niet hetzelfde effect kunnen bereiken door, bijvoorbeeld, ipv een GWS 8x4.3 een GWS 8x3.8 te pakken? Dan zal je ook minder thrust en een lager stroomverbruik hebben?

Ik vermoed dat de carbon propjes veel stijver zijn dan de toch wel slappe GWS propjes?

Begrijp mij niet verkeerd, het zijn oprechte vragen, het is niet mijn bedoeling te doen alsof ik het allemaal weet..

Laatst bewerkt door een moderator:
Tegen de tijd dat je een plastic GWS prop zo veel hebt afgeschuurd dat hij evenveel weegt als een Carbon WES prop, dan kun je de GWS in de afvalton deponeren. Dat is nu eenmaal het verschil in sterkte tussen koolstofvezel en plastic. Het uitboren van het middenstuk veranderd weinig aan het gyroscopisch moment...

Het rendement van de Carbon prop is behoorlijk beter, scheelt ongeveer een 1/2 minuut op een accu, je moet wel een fractie meer gas geven want de thrust is iets minder.

Wat betreft het uitboren en het moment heb je helemaal gelijk, wat betreft het weggooien niet. Die GWS-sen zijn onder de 3 gram te krijgen, en toch nog bruikbaar dan.

Het gewichtsverschil zit 'm volgens mij niet in de bladen, maar in het middenstuk.

Het accuvoordeel is wel een overweging natuurlijk.. maar goed, voor mij is het in elk geval nog niet interessant.. ik zou ze toch direct kapotvliegen ;)

Back