Dat de klep nét dicht staat is wel het mooiste, want met name bij het aanslaan, als de motor nog geen snelheid heeft, gaat daar dan toch een deel van de vulling verloren.
Bekijk het zo: als je met "lege" motor begint, kan de motor niet met de eerste klap starten, want er is nog geen brandstof in de cylinder. Geef je die eerste mep tegen de cylinder, dan zuigt het carter lucht+brandstof aan, en aan het einde van die slag, als de zuiger weer naar beneden gaat, wordt dat mengsel via de poorten naar boven geblazen, ALS tenminste die klepplaat goed sluit.. Sluit die slecht, dan verdwijnt een groot deel weer via de carburateur naar buiten, en dan heb je er weinig aan. Als die klep een beetje kiert, zal hij niet zomaar sluiten, maar pas als de zuiger enigszins snelheid heeft opgebouwd. Zou hij lopen, dan functioneert het wel. Maar het vervelende van starten is, dat hij dan nog niet loopt en de omstandigheden dus anders zijn.
De truuk is dus mengsel boven de zuiger te krijgen, en als dat eenmaal ontsteekt, zou de snelheid die de motor daarvan krijgt, voldoende moeten zijn om die klep goed te laten openen en sluiten.
Wat ik vroeger veel zag op de club waar ik destijds vloog, is een kleine poelie achter de propeller, waar je een touwtje een slag of drie a 4 omheen kon wikkelen. Dan bouw je wat meer snelheid op tijdens het starten. Wie weet werkt dat voor jou....
Groet, Bert