Carburateur probleem????

Is ook helemaal geen onmogelijkheid, nee.... Scherp gezien!

Groet, Bert

Hoi.

Foto's gaat niet lukken.Sorry.

Zoals ik al had gezegd bestel ik de spullen gewoon nieuw.

Maar heb het spul alvast los gedraaid en toch maar weer een beetje aan het rommelen gegaan.Zoals Henk eerder zei moet je de inlaat kleppen kunnen horen ploppen.Dat hoorde ik niet met de motor in het model maar nu ik de carburateur er weer af heb wel.Als ik naar de inlaat kleppen kijk zie ik dat ze lichtelijk open staan.2mm was te voorbarig van mij.

Nu doe ik het volgende.Bougie gaat eruit en draai de prop hard in het rond en zie dan duidelijk de klepjes verder open gaan en ze sluiten ook helemaal.
Staat de prop weer stil dan staan de inlaat klep weer lichtelijk open en dat blijven ze ook.

Gewoon ter informatie hoor maar als de inlaat klep in rust stand staat moet die dus volledig zijn gesloten?Het brandstof word dus tussen de klep en klep houder weg geknepen als het goed is.

Tis mooi weer dus ik ga naar het veld.

Dat de klep nét dicht staat is wel het mooiste, want met name bij het aanslaan, als de motor nog geen snelheid heeft, gaat daar dan toch een deel van de vulling verloren.
Bekijk het zo: als je met "lege" motor begint, kan de motor niet met de eerste klap starten, want er is nog geen brandstof in de cylinder. Geef je die eerste mep tegen de cylinder, dan zuigt het carter lucht+brandstof aan, en aan het einde van die slag, als de zuiger weer naar beneden gaat, wordt dat mengsel via de poorten naar boven geblazen, ALS tenminste die klepplaat goed sluit.. Sluit die slecht, dan verdwijnt een groot deel weer via de carburateur naar buiten, en dan heb je er weinig aan. Als die klep een beetje kiert, zal hij niet zomaar sluiten, maar pas als de zuiger enigszins snelheid heeft opgebouwd. Zou hij lopen, dan functioneert het wel. Maar het vervelende van starten is, dat hij dan nog niet loopt en de omstandigheden dus anders zijn.

De truuk is dus mengsel boven de zuiger te krijgen, en als dat eenmaal ontsteekt, zou de snelheid die de motor daarvan krijgt, voldoende moeten zijn om die klep goed te laten openen en sluiten.
Wat ik vroeger veel zag op de club waar ik destijds vloog, is een kleine poelie achter de propeller, waar je een touwtje een slag of drie a 4 omheen kon wikkelen. Dan bouw je wat meer snelheid op tijdens het starten. Wie weet werkt dat voor jou....

Groet, Bert

klep moet afsluiten zoals eerder vermeld en niet open staan .
Je kunt proberen de klep een slag om te draaien en zo weer te monteren . wel de boutjes met locktite vastzetten .

Back