carburateuras modificatie

De carburateur-as wil door zand nogal eens zwaar gaan lopen.
Dit probleem doet zich veel voor aan de bedieningskant van de carb, niet aan de kant van de veer.
Het gas blijft dan zeer vervelend hangen, komt net niet terug in de neutrale stand.
Als de schade aan de as eenmaal is aangericht kun je aan het schoonmaken blijven.
Het zand zit er zo weer tussen.

Dit is mijn oplossing voor dit probleem.
Er zullen echter meer oplossingen zijn,,,,,,,,

Ik heb een busje gedraaid met een kleine uitsparing voor de O-ring.
Het busje loopt net vrij van carburateur, en is exact op maat vanaf de O-ring tot gasheveltje.
Het O-ringetje blijft zo mooi op zijn plaats zonder dat de gashevel zwaar loopt.
zie de foto's

IMG_1367.jpg

IMG_1368.jpg

IMG_1373.jpg

IMG_1372.jpg

IMG_1371-1.jpg

Doordat er op verschillende forum's veel animo is onstaan voor dit product, heb ik materiaal aangeschaft en ben een kleine productie begonnen.

Er zijn inmiddels 50 exemplaren klaar.
na deze 50 betekend het,,,,,,,,, OP IS OP!!!!

De kosten zijn dus €7,50 per stuk excl. verzendkosten.

Ik doe bij elke bestelling 1 O-ring erbij. (gratis)
Todat mijn voorraad op is.
Deze O-ring is een standaard maat die ook in vele assortiment dozen te vinden zijn, zoals bij Conrads.

IMG_0796.jpg

Mensen die belang hebben kunnen mij via een PB benaderen voor zo'n busje.

RonW

Laatst bewerkt:
Let op!

Bij montage moet het kleine c-klipje van de carburateuras verwijderd worden.
Deze wordt vervangen door de O-ring.

Laatst bewerkt:
Volgens mij is dit soort handel niet toegestaan, maar ik heb wel interesse.
Al vind ik 7,50 wel wat veel voor een kunstof busje..

Volgens mij is dit soort handel niet toegestaan, maar ik heb wel interesse.
Al vind ik 7,50 wel wat veel voor een kunstof busje..

Tja, ik heb geen idee wat het materiaal kost. Feit is wel dat je nogal veel afval materiaal hebt...

Commerciele handel is niet toegestaan, maar een stukje huisvlijt zonder al te veel "rendement" is natuurlijk altijd handig, zeker als het dingen betreft welke je normaal niet kan kopen, of vinden..

Mocht je echt denken dat hier absoluut veel rendement op zit, dan kun je een bericht doen naar Robert, of een topic report..

Emil

Ik heb deze een 2 jaar geleden gekocht en moet zeggen dat het wel werkte, er kwam minder snel speling op de as.
Wel heb ik het niet heel lang gebruikt, ik vond het gasklepje in de carb teveel weerstand hebben door de rubber o-ring waardoor het gas niet snel genoeg dicht ging naar m'n zin.

carb. modificatie

Ik heb het topic weer naar voren gehaald omdat er in een ander topic mijn naam is genoemd met betreking tot deze modificatie.
Eigenlijk was ik gestopt met deze modificatie.
Omdat er toch veel personen dit een zeer goede oplossing vinden komt het zo nu en dan weer naar voren, en wordt ik gevraagd deze weer te fabriceren.
Het is niet mijn bedoeling om er een handel voor op te zetten.
Maar om de rijders die hier problemen mee hebben te kunnen helpen wil ik wel een kleine productie opstarten.
Echter het moet wel rendabel zijn.
Ik maak deze busjes op een conventionele draaibank.
Echter gaat hier veel tijd in zitten en inderdaad met veel afval.

Als de gasschuif niet snel genoeg dicht gaat kan dit beteken dat de gasklep niet helemaal de juiste positie heeft op de as.
Het komt zo af entoe wel eens voor.
Maar door het schroefje van de gasklep los te draaien zet de as zich iets.
Het gaatje van de klep is iets groter dan het schroefje.
Ik heb dit hier ook bij 1 carburateur meegemaakt, probleem was zo opgelost.
Echter het vastlopen van de as door zand zal niet meer gebeuren.

Het busje is makelijk erop te zetten.
Draai het kleine schroefje van gashevel/as los en verwijder de gashevel.
Verwijder de kleine c-clip van de as die tegen de carburateur zit.
Zet nu op deze plek de meegeleverde o-ring en plaats vervolgens het busje.
Nu de gashevel weer monteren en weer vastzetten met het schroefje.

Laatst bewerkt:
Wellicht is dit een optie...
Het een nadeel is namelijk dat je gashendel maar aan een kant gefixeerd zit en ook nog eens moet draaien middels een trek en druk beweging in de langsrichting.
Hier door moet de handel niet alleen de gasklep dicht en open draaien, maar ook nog eens de pendelende beweging opvangen van de gas/rem handel.

Misschien zou het een idee zijn om de gashendel die uit de carb komt, te verlengen naar een 2e steunpunt waardoor deze niet meer kan wrikken.
Hier door zal de hendel altijd "recht" draaien en de zal dit het uitslijten van de carb. moeten verminderen...
Op deze manier krijgt zand ook minder "ruimte" om tussen te gaan zitten...denk ik ;)

zo iets,
ophanginggasklep.jpg

links de normale bevestiging, rechts een 2e steunpunt wat wrikken zou kunnen voorkomen.

carburateur modificatie

Het lijkt erop dat we de 25 stuks niet gaan halen.
Ik ga kijken wat ik voor de geïnteresseerden kan doen.

Ook maar even reageren.

Toen ik vorig jaar maart mijn 5T kreeg, had ik na 2 (kleine) tankjes al last van een vastzittend as. Het busje van Ron sinds die tijd gebruikt, en inmiddels zijn we al enkele liters verder, en nooit, maar dan ook nooit geen last meer gehad!

De afgelopen tijd heb ik regelmatig gereden met anderen in het (mooie) zand van Havelte.
De anderen om de 5 minuten met de WD40 bus aan de gang om het asje vrij te houden, en ik maar doorrijden! (uiteraard wel geholpen, voordat iemand hierop reageert ;) )

M.a.w. het busje is zijn geld meeeeeeeeeer dan waard.
De pasvorm is gewoon perfect, en sindsdien heb ik nooit geen ellende meer gehad met (fijn) zand, gewoon rijden!

..maar ook nog eens de pendelende beweging opvangen van de gas/rem handel.
Oplossing is veel simpeler, in plaats van een gebogen gasstang te gebruiken die met behulp van 2 tunneltjes op zijn plek wordt gehouden kan je beter een stangdoorvoer monteren... stang gaat dan recht naar voren/achteren zonder wringen...

Snelwissel-03x.jpg

Oplossing is veel simpeler, in plaats van een gebogen gasstang te gebruiken die met behulp van 2 tunneltjes op zijn plek wordt gehouden kan je beter een stangdoorvoer monteren... stang gaat dan recht naar voren/achteren zonder wringen...

Snelwissel-03x.jpg

Klopt niet helemaal :rolleyes:
Die pendelbeweging blijft omdat deze niet van de servo uit komt, maar door de gasklep van de carburateur ontstaat. Je kunt de stang dan wel door een "tunneltje" voeren, maar dit maakt het eenzijdig wrikken aan de gasklep niet minder hevig, enkel het wrikken aan de gas-stang zelf word gereduceerd.
Het gaat er vlgs mij namelijk om dat de gashendel eenzijdig belast blijft, omdat het enigste draaipunt, het punt is waar de gashendel de carburateur uit komt...ondersteun je deze aan de tegenovergestelde zijde, dan voorkom je dat je het gat ruimt ;) met alle gevolgen van dien....

Laatst bewerkt:
... je kan het zo complex maken als je zelf wilt... dat hetgeen ik je laat zien werkt heeft het in de praktijk al bewezen... in 3 jaar tijd nog geen carburateuras hoeven te vervangen... ;)

Oke oke da's toch prima.
Mijn oplossing is overigens verre van complex, eerder simpel en doeltreffend.
Er zijn duidelijk meerdere mods die positief werken.
:D

Back