Carcharhinus Amblyrhynchos

Beste Raf, als erkend lid van de Federatie mag je deze gerust houden voor een wetenschappelijk verantwoord kweekprogramma. Maar dan moeten er wel regelmatig kleintjes bijkomen.
icon6.gif

Groetjes, Jos

hallo jos

een kweek programma zal er niet mee opgestart worden
maar om de weten hoe deze dieren in elkaar zitten zal er nog eentje van een andere soort gevangen moeten worden
want alleen dit specimen geeft nog geen volledige uitsluiting om te weten of de onder soorten ook zo werken als dit exemplaar

groetjes raf

O bliksem, ik voorzie problemen op de komende subsail...
Lex heeft zo'n dolfijn van Norbert momenteel in proefvaartstadium...

Flipper vs Jaws...

hallo

roel orka niet vergeten die ik reeds heb
flipper vs jaws ,orka
gaat met dat flippertje nie goe aflopen

maar verschil moet er zijn dus heb ik nu eens een vis gebouwd

terwijl een dolfijn en een orka geen vissen zijn

ra ra waarom en jos mag nie mee doen hahahaha

groetjes raf

hallo

de haai luister niet of heel slecht naar het roer
dit mede doordat er helemaal geen plaats aan de voorkant is en het profiel verre van ideaal
dus nu zoeken naar een oplossing die zowel de haai redelijk bestuurbaar maakt en toch niet teveel afbreuk doet aan het model
eerst een proefje in abs en kijken hoe hij dan reageerd
daarna datzelfde in plexi glas met een gekleurde sectie om het wat toonbaar te maken en een sectie die doorscheinend blijft om geen afbreuk aan het model te doen

groetjes raf

Een groter, deels doorzichtig roer lijkt me wel werken verandert het model niet.

Of anders, mischien zoals op speedboten een meesturende schroef (sterndrive) ?
Te verwerken in de voorzijde van de staart (roer)

hallo pergo

de boot is af en daar kan niets meer aan veranderd worden
het probleem is dat de opening net groot genoeg is om een 400 speedje door te mikken
en dat de spant waar de motor inzit deel uit maakt van de romp
er is echt niet veel ruimte in dit modelletje hoor
ik zou nu als de motor er nog eens uit moet een paar gewichtjes achter die spant willen plakken zodat de schroef ietsje meer onder water licht
maar dat bewaar ik voor later want de motor moet je der terug in mikken met de koppeling en de as tegelijk en dit door een lipring drukken wat de as water dicht maakt
en dan bestaat de kans dat ik deze beschadig wat dan een nieuwe boot moet worden want je komt er dus niet meer aan

groetjes raf

hallo

vandaag nog maar wat lood van voor naar achter geplaatst
en een nieuw roer er aan gezet
dit is wel enorm groot maar hij reageerd dan ook heel goed op dit nieuwe roer
nu ga ik het steeds weer inkorten en kijken wanneer hij het niet meer goed doet
dan was de vorige maat de juiste
een bochtje van een meter of 2 ben ik zeer tevreden mee
het is wel zo dat dit visje niet traag is vooral onder water flitst het door de bak uit als een echte vis
ik wilde een filmpje maken maar dat lukt door de snelheid niet als ik eens in een ander basin kom en de handen wat meer vrij heb zal het er nog wel van komen
nu nog zien of ik plaats vind voor een balans schakelaar

groetjes raf

hallo

nu een kistje al la jos
om dat visje veilig in op te bergen
nu het ook werkt wil ik er een beetje zuinig op zijn
net zoals al mijn boten dus een kist waar hij netjes in past
als we maar snel terug een dagje kunnen gaan varen dat ik de vis eventjes aan de kant kan testen in open water
en een filmpje maken voor jullie hier op het forum
het roer heb ik weer een stukje ingekort en hij blijft er mooi op reageren
nu nog een plaatsje vinden voor de balans regelaar en de vis is 100% in orde
en dan op naar het volgende project namelijk Manta birostris

groetjes raf

hallo Raf, Flipper hier ....

Mooi idee van je, die schroef ín de staart in plaats van onder de romp. Of is het lijf ... hahaha Ziet er meer natuurgetrouw uit zo.

Ziet er sowieso erg goed uit jouw haai. Norbert is er nu zelf ook één aan het ontwikkelen, maar die wordt ietsje groter. Metertje of anderhalf! Maar dat zal nog wel een jaartje of twee duren voor die klaar is, jij hebt in ieder geval zo de primeur!

Met dat filmen heb ik ook problemen. Krijg dat beest er niet fatsoenlijk op, veel te snel! Bij de subsail zal het niet lukken, maar we laten ze in Mol wel een keertje gezamelijk uit! Hoe lukt dat met die vinnen als diepteroer? Ze zitten zo te zien bijna in het midden van de romp (o nee, lijf..) en er is geen 'stabilo' aan de staart. Stuurt die stabiel zo?

Laatst bewerkt:
Na jullie berichten over de MbA heb ik Frans eens gebeld, ik heb namelijk zelf nog niets gezien. Blijkt er iets met de verzending misgegaan te zijn :evil: :onweer: :-( , wordt nog nagestuurd. Mochten er meer mensen zijn, even een mailtje naar info@modelbouw-aktueel.nl met je naam, postcode, en huisnummer en hij wordt nog nagestuurd.

Einde dienstmededeling ....

Laatst bewerkt:
hallo lex

er moet nog een duikstabilisator in komen
en hij is met die 400 flitsend snel onder water
het test basin is er eigenlijk te klein voor om degelijk te kunnen varen
dus ik zit ook te wachten tot ik hem in mol kan proberen
hij duikt alleen op de voorste vinnen en het richtings roer is nog wat groot maar ik ben aan het proberen het te verkleinen tot dat hij niet meer goed stuurt en dan zet ik terug een maatje groter
er is voorlopig nog een balans probleem daar ik geen gewicht achter de motor krijg (die is vast gelijmt)dus als die er eens uit moet dan doe ik meteen gewicht naar achter verplaatsten
nu komt tijdens het beginnen duiken de schroef boven water wat snelheids verlies teweeg brengt en zo blijft hij maar half onder
daarom zit bij die dolfijn die schroef dieper (ik heb de prototype's van norbert weten ontstaan )
maar dit vind ik mooier en de volgende wordt weer anders maar dat zie je terzijner tijd wel
eerst experimenteren met dit visje dan er een vervolg aan breien

groetjes raf

hallo

vandaag toch maar de motor er terug uit gehaalt en het lood naar achter geplaatst
het is een kleine opening daar waar die 400 speed in past en het gat zit zo een 25 cm van je weg
dus met een tangetje en allerhande andere materialen het lood er in gepropt en daarna terug open gewrongen
nu licht de boot veel stabieler in het water en reageerd ook beter op de duikroeren midden van het beest
straks in een groter plasje testen en kijken wat hij daar gaat doen
het is en blijft een experimenteel bootje en ik heb reeds een idee voor versie II
ik vind dat roer toch niet zo mooi en een slang (plastieke speel goed ding)heeft me daar weer op een idee gebracht maar of het gaat lukken ????

groetjes raf

hallo

vandaag een duikregelaar toegevoegd en nu is de haai vol
er kan niets meer bij of er moet lood uitgehaalt worden
de accu geladen en hij is klaar voor zondag een test vaart
ik hoop dat het wat mooi weer wordt
of mischien heeft mark reeds zijn zwembadje opgezet en kan daar in gedoken worden
dan kan er ook een filmpje van komen en kunnen jullie de haai eindelijk zien zwemmen

groetjes raf

hallo

zondag wil ik met de haai gaan varen grrrrrrrrrrrrrrr
roer servo los gekomen
ik had die met dubbelzijdige plakband vast gezet maar wat blijkt bij de vliegtuigen werkt dit spul bij een duikboot niet
straks maar tec7 gebruiken zal hij wel niet meer los komen

groetjes raf

hallo

vandaag de motor die uit de kriek gekomen is (die met de vertraging)in de haai gezet
de snelheid is er niet echt minder op geworden maar het stroom verbruik is enorm gedaalt
ik heb wel een nieuwe as moeten maken daar deze motor een iets langere koppeling heeft
doordat de motor anex koppeling ook wat langer is dan de originele 400 motor heb ik de haai terug moeten trimmen
het basin is wat te kort om mooi te kunnen duiken
als de kop omlaag gaat dan haalt hij snelheid maar dan komt de schroef boven daar ik om hier te kunnen duiken op die 2.50 meter de duikvinnen onder een te steile hoek moet zetten
als het basin groter is dan kan ik langzamer duiken net zoals ze dat in het echt doen
rug vin een tijdje boven water en snelheid maken LOL
om dan langzaam onder te gaan
eens de haai onder is dan wordt het een acrobaat want dan is hij heel gevoelig op zijn roer en duikvinnen
een looping zit er niet in en een rolletje ook niet maar misschien met het volgende project
de manta rog zou dat wel kunnen
al heb ik nog wel een paar vis ideetjes
nu nog het grote water op met sharky en dan is dit project ook weer afgesloten en kan aan het volgende begonnen worden

groetjes raf

Hoi Raf,

Dat klinkt als het eerste vaargedrag van mijn dolfijn. Die was toen ietsje 'koplastig'. Ik heb er toen wat gewicht in de staart bij gedaan, en nu vaart ze vlekkeloos. Ik heb de romp nu stilliggend ongeveer 15 graden achterover liggen, zodra er vaart gemaakt wordt gaat ze horizontaal liggen.

Back