Cardanas of Riemen?

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
Ik heb misschien een stomme vraag..Maar waarom gaan de merken steeds meer over op Cardanassen inplaats van Riemen?(kijk maar naar de HPI RS4 3 ..de HPI RS4 1 en 2 waren riemen)Ik zelf heb een auto met riemen (Corally)en 2 met Cardanas(TL01 ,TB Evolution) Met het rijden (Wel tussen de Corally en Tb Evo) merk ik geen verschill met de snelheid of met de grip ofzo..Wie weet waarom meer merken overgaan op Cardanas?

Ik heb geen ervaring met riemen wel met cardan.. het enige wat ik kan bedenken is slijtage van de riemen?

Ze gaan er niet allemaal op over, hpi heeft al een cardanas systeem bij de nitro ss, maar hun nieuwe competitie auto de r40 is toch weer met riemen.

tja maar merken die dat hadden, gebruiken nu ook weer riemen (zoals het voorbeeld van hpi hierboven) dus das vaag :)

Riemen lopen wat zwaarder vaak, slijten en verbruiken meer energie en kracht.
Cardanassen zijn technisch gezien dus beter.

Kaptein koek dat is niet waar een riem loopt ruist lichter waarom zie je wedstrijd auto's altijd met riem en goedkopere (beginners) auto's bijna nooit.

de cardan is juist onderhouds vriendelijker en als daar een steenje bij komt gebeurt er niet veel gebeurt dat bij een riem dan is je riem en je tandwielen slijten heel erg snel!!

Dus conclusie: Riem is sneller maar heeft meer onderhoud nodig en cardan is onderhouds vriendelijker!!

Ooh, sorry ik dacht juist dat een riem zwaar liep.

Excuse moi!

Pasqual zei:
Kaptein koek dat is niet waar een riem loopt ruist lichter waarom zie je wedstrijd auto's altijd met riem en goedkopere (beginners) auto's bijna nooit.

de cardan is juist onderhouds vriendelijker en als daar een steenje bij komt gebeurt er niet veel gebeurt dat bij een riem dan is je riem en je tandwielen slijten heel erg snel!!

Dus conclusie: Riem is sneller maar heeft meer onderhoud nodig en cardan is onderhouds vriendelijker!!
Dat is niet waar... Ik heb een Tamiya Tb EVO ..en die is toch aardig wat geld (dikke €500.-) en dat is GEEN beginnerswagen.Ik heb een Riem aangedreven wagen gehad (Corally...is verkocht)en vond die niet zo soepel lopen als de Tamiya TB-EVO :?

het princiepe van een cardan as heeft meer wrijving daar door wordt er heel veel de riem gebruikt in de wedstrijd wagens!! misschien dat die Tb evo op een iets andere manier werkt maar over het algemeen is een riem soepeler dan een cardan (en dat komt door de haakse tandwielen en degelijk die hebben veel wrijving bij een cardan systeem)

en de cardan wordt regelmatig in de beginners auto's gebruikt omdat het bijna geen afstelling nodig heeft!! en ook in offroads is de cardan veel terug te vinden!! een riem die moet je beetje strak zetten enzo en ze slijten erg hard!!

en ik had er ff bij moeten zetten dat de cardan "VAAK" in beginners auto's worden gebruikt niet altijd.

maar me conclusie blijft riem is sneller door minder wrijving!!

f3rdy zei:
riemen zijn voor mietjes ze schieten steeds los. ;)

laat me niet lachen. Dat is dus echt onzin...Dat jouw mooie RS4 3 auto nou cardan-aandrijving heeft, hoeft nog niet te zeggen dat dat beter is...Ga eens naar het circuit en kijk daar eens naar de 1:10 en 1:8 on road wagens. Topsnelheden van 120 km/u en van 0-100 in 2 seconden ( 1:8 ). Dat vindt ik nou niet echt voor mietjes en deze auto's hebben dus ook riemen.

Dat je tegenwoordig wat meer cardan-aandrijvingen ziet in onroad-wagens heeft waarschijnlijk te maken met het succes van de Associated Nitro TC3. Dit was ongeveer de eerste cardan-aangedreven nitro auto voor wedstrijdgebruik. Deze auto scoorde meteen ontzettend hoog en werd heel populair in de 200 mm klasse. Andere fabrikanten zagen dit en hebben het cardan-idee overgenomen...

Nu zijn er ook hele goede riem-aangedreven auto's en ik denk dat de riemaandrijving ook het populairst blijft. Dit is toch de meest efficiente aandrijving. Vandaar dat HPI in zijn wedstrijdmodel weer riemen gebruikt en Serpent enz. ook

Riemen mogen door het met de hand aanduwen zwaar aanvoelen, het is zeker een minder ronddraaiend gewicht en riemen geven bij hogere toeren minder frictie dan tandwielen.

De (N)TC3 mag dan wel inderdaad races winnen, ik zet nog steeds twijfels met de in de lengte richting geplaatste motor. Bij veel vermogen en een soepel geveerde chassis zal de kracht van de motor het chassis doen kantelen......

Ik wil even opmerken dat er - wanneer je op parkeerplaatsen rijdt - nogal eens wat troep tussen je riemen / tandwielen krijgt. Het lijkt me (ik heb zelf geen cardan-aandrijving) dat deze troep bij riemen + tandwielen meer schade kan aanrichten dan bij een cardan-aandrijving. Over efficientie ed. kan ik niet meepraten.

heren,

ik had precies dezelfde vraag. Als ik al jullie reacties zo bekijk, blijkt een riem voordeliger met energie om te gaan, maar als je op de parkeerplaats rijd is een auto met een gesloten cardan-as weer beter in verband met slijtage?

Back