Cardanas of Riemen?

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
als je kijkt naar de auto's tegenwoordig zijn bijna alle touringscars met riemen
en in offroad ongeveer 50/50

ik persoonlijk vind een riem om je broek omhoog te houden...
mar geloof best wel dat het voor touring cars beter is, een cardan zorgt namelijk voor torsiekrachten en je wagen gaat niet perfect rechtdoor gaan

Een probleem waar de HPI Pro-4 mee worstelt is ook de momentkracht die de auto onberekenbaar maakt in de bocht.
Ik denk dat de fabrikanten er nog niet uit zijn, tot zover lijkt snaar toch beter te zijn.

Op een parkeerplaats zal wegligging niet zo'n issue zijn en speelt levensduur een grotere rol in rijplezier en is een shaft beter.

ik rijd zelf met een TL-01 (cardan) en mijn neefje (tintel) met een TA-03 (riem).... wat mij opvalt bij zijn auto is dat hij veel meer geluid maakt dan mijn autootje. Kan dat door die riemen komen of is er iets anders mis met dat ding? P.S. hij is zo'n 7 jaar oud geloof ik (kan me vergissen)

naar mijn weten is een riem overbrenging minder efficient dan een stijve as.
omdat een riem nog al eens kan slippen

maar het voordeel van een riem is weer het lichte gewicht en het aantal onderdelen.
als ik namelijk kijk naar me hpi evo dan zitten daar veel meer onderdelen op die kapot kunnen gaan dan op die serpents die ik gezien heb bij de nk 1:10 vorig jaar in Apeldoorn
die dan weer belt drive heben.

het zogenaamde torqsteer waar roelof het over heeft bestaat ook bij een belt (riem) maar dan voor/achter ipv links/rechts

MAARRRR

een as is directer en een snaar.belt.riem is effiecienter vooral omdat er minder lagerpunten nodig zijn ... maaar ja zo`n belt is rekbaar en dus minder direct want een as torst niet door de kracht van je motor ...

het is en blijft vooral persoonlijke voorkeur en het cirquit waar je rijd ....

in ieder geval kan ik hier de argumenten voor en tegen bekijken en overwegen wat ik zou nemen.

En ik begin te denken dat ik de TA-05 van tamiya ga proberen.

Een met as aangedreven heb ik al, nu maar eens met belt proberen. Maar ik ben nog even aan het dubben. :)

ok, nu een vraagje over de riem. er staat in de handleiding heel leuk, de riem moet je strak spannen, maar niet te strak. Hoe strak is nou strak en niet te strak?
Is er een soort van manier om dat uit te meten? Hij moet net niet doorbuigen ofzo? of als je er met je vinger op duwt moet je toch wel een beetje moeite doen om hem door te buigen?

Ik hoop dat juie me hierbij kunnen helpen.

dat moet je een beetje op gevoel doen,gewoon redelijk strak maar dat het nog steeds soepel loopt.
En ja als je er met je vinger op duwt moet ie ietsje doorbuigen.

Overgens heb ik ook een TA05(snaar)en ik heb sinds een paar dagen ook een Associated TC3(shaft)ik ga binnenkort eens met de TC3 kijken en dan zal ik wel zien wat ik beter vind.

roderick_schmitz zei:
ok, nu een vraagje over de riem. er staat in de handleiding heel leuk, de riem moet je strak spannen, maar niet te strak. Hoe strak is nou strak en niet te strak?
Is er een soort van manier om dat uit te meten? Hij moet net niet doorbuigen ofzo? of als je er met je vinger op duwt moet je toch wel een beetje moeite doen om hem door te buigen?

Ik hoop dat juie me hierbij kunnen helpen.

Ik heb net héél die berekeningmethode moeten leren maar ik denk dat het in RC op't gevoel/ervaring afgaan is.
er moet een minieme voorspanning zijn maar zeker niet veel, net genoeg zodat de tandriem niet kan verspringen.

Ik heb een TT-01 (cardan)
Een DF-03 (cardan)
en een TA-04 (riem)
En ik rij veel liever met cardan!!

Back