Carl Goldberg Anniversary Edition Piper Cub: Electro conversie?

Hallo mede bouwers.

Enige tijd geleden hebben wij van een kennis een Piper Cub over genomen. Ze was voorzien van een OS FS-48 Surpass die helaas de geest heeft gegeven, de compressie vloeit hard weg. Ook was het model vergeven van de nitro troep en liet de folie op meerdere plaatsen los.

Folie eraf, hout schoonmaken en behandelen, nieuwe folie erop. Het lijkt weer ergens op. Nu ze mooi schoon is willen wij haar graag elektrisch aandrijven.

Model: Carl Goldberg Anniversary Eddition Piper Cub

Gewicht Kaal: 2.0 Kg
Wingspan: 195 Cm

Originele aandrijving: OS FS-48 Surpass + 11 x 7.5 Inch prop

Vuistregels topic: nieuwe-vuistregels-nodig

Net vliegen: 150 Watt / Kg
Normaal vliegen: 200 Watt / Kg
Kunstvlucht: 350 Watt / Kg
3D: 500 Watt / Kg

Na het lezen van bovenstaande lijkt ons een streven van zo'n 200 Watt / Kg een juiste keuze. (?)

Dat brengt ons tot deze setup:

Motor: Emax Motor GT2826/04 Borstelloze Outrunner 1090kv

Prop: 11 x 5.5 Inch

LiPO: 3S 4000+ mAh

Na wat spelen met eCalc (even op calculate drukken) geeft dat deze resultaten:
Total Drive
Drive Weight: 655 g
All-up Weight: 2655 g
Power-Weight: 193 W/kg
Thrust-Weight: 0.86 : 1
P(in) @ max: 512.1 W
P(out) @ max: 420.2 W
Efficiency @ max: 82.1 %

Normaal gesproken bouwen wij naar aangeraden aandrijving, wat in de regel prima bevalt. Een conversie van nitro naar electro is nieuw gebied, wij zouden een ervaren oog en wat feedback zeer waarderen :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Als alternatief kan dezelfde motor ook op een 4S LiPO draaien met een 10.5 prop:

Drive Weight: 776 g
All-up Weight: 2776 g
Power-Weight: 281 W/kg
Thrust-Weight: 1.02 : 1
P(in) @ max: 779.8 W
P(out) @ max: 642.1 W
Efficiency @ max: 82.3 %

Het CG zal, gezien het gewichtsverschil, wel een stevige plaat lood vereisen. Mijn grootste vraag is de hoeveelheid vermogen per kilogram: Waar moet ik op richten?

Een korte vergelijking met een Multiplex Funclub:
Dit is een toestel van zo'n 2 Kg, gebruikt een HIMAX C 3528-1000 met een 12x6“ Thin electric prop.

Dat komt neer op zo'n 250 W/kg. Is dit een betere waarde?

Mijn Goldberg Piper vliegt al meer dan 25 jaar met een elektromotor. De laatste 5 jaar met een Robbe Roxxy 4250/07 voorzien van een 12x6 propeller. In de romp ligt een Li-Po 3200 mAh bestaande uit 5 cellen.

Het gebruik van 6 A123 cellen (2300 mAh) is ook goed mogelijk. De prestaties liggen dan iets lager.

Volgens de log's uit de Castle Creatons ESC (ICE Lite 75) is de stroom bij gebruik van 5 Li-Po cellen maximaal 47 ampére en het maximale vermogen 900 watt. Het propellertoerental is dan 11050 rpm.

Met 6 A123 cellen is de maximale stroom 44 ampère, vermogen 728 watt en het maximale toerental 9559 rpm.

Voor een toestel van rond de drie kilo zijn beide opties ruim voldoende...

Het maximale vermogen is alleen bij de start nodig. Om rustig horizontaal te vliegen is een stroomsterkte van 12 -15 ampère voldoende.

Met deze motor en accu is het toevoegen van lood om het zwaartepunt goed te krijgen niet nodig. De Li-Po ligt in de romp, ca. 3 cm van het motorschot.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is nog eens informatie op maat :)

Een korte extra vraag: Hoe vliegt het toestel met deze setup?

U heeft het over ruim voldoende, enkel vol vermogen bij take-off... Hoeveel throttle is nodig voor level flight, hoe rap gaat ze de hoogte in?

E-calc geeft voor Uw setup 371 Watt / Kg weer bij een gewicht van zo'n 3Kg, dat is een aanzienlijk stukje meer dan wat ik voor ogen had. Ik zou dus graag horen of U ruim vermogen over heeft of dat U het met minder niet zou willen doen?

Mijn dank voor de input tot dusver.

Hoe ver de gasstick "open" staat is niet echt belangrijk. Met deze setup vliegt het toestel horizontaal met een stroomverbruik van 12-15 ampère. Dat is 225-275 watt. Toestel klimt na de start heel sterk, kan ook niet anders, maar het vermogen gaat snel weer terug om een beetje "schaal" vliegbeeld te krijgen.

Minder vermogen zou kunnen, maar een beetje extra kan nooit kwaad, vooral als je start van wat hoger gras.

De Piper heeft afgelopen zaterdag nog op de Pipermeeting in Nistelrode gevlogen.

De eerste motor waar de Piper vele jaren mee heeft gevlogen was een oude "Keller" motor. In zijn tijd een geweldig ding, maar inmiddels links en rechts ingehaald door de borstelloze motoren...

Op deze motor zat een 10x6 propeller die 10.000 toeren draaide. Daarmee vloog de Piper, maar het hield niet over. Een grondstart was niet mogelijk. Het vlieggewicht was door 16 Ni-Cd cellen ook nog een aanzienlijk hoger dan nu.

Als je echt een goede motor met een hoog rendement zoekt, kijk dan eens bij Kontronik ( www.kontronik.de ). Niet goedkoop, maar goede, mooie en lichte motoren...

Duidelijk verhaal.

Mijn twijfel werd voornamelijk veroorzaakt door de vele "vuistregels" betreffende elektro modellen die op de fora rondzweven, U noemt hier echter een cruciaal punt: Voor een grondstart is aanzienlijk meer vermogen nodig dan de daadwerkelijke vlucht.

Een opgelapte Piper die geen grondstart kan maken is niet de bedoeling, dat moge duidelijk zijn.

Dit argument was mij bij het maken van de setup even ontgaan. Op basis van Uw ervaringen zal ik de setup aanpassen :)

Back