Carl Goldberg Ultimate 10-300

Een hele aardige afmeting ja! Mooi ding, ik blijf dit zeker volgen!

Suc-7 Han

:puppydogeyes:Eerst moet ik maar eens goed leren vliegen en het begeerde brevet halen, dan pas wil ik gaan bouwen.

Maar ff een vraagje m.b.t. je hoogte servo's zijn deze nu verschillend in hoogte in het achterstuk gemonteerd of is dit gezichtsbedrog??

En voor de koppeling van je allirons zeg je draadeind te willen gebruiken, kan je niet beter een rvs staaldraad met aan de uiteinde een stukje draad getapt nemen? dit i.v.m. de stugheid dus misschien nog minder kans op resonantie. Dit is een vraag van een leek hoor correct me if i'm rong.:puppydogeyes:

mvgr
Marcel

Maar ff een vraagje m.b.t. je hoogte servo's zijn deze nu verschillend in hoogte in het achterstuk gemonteerd of is dit gezichtsbedrog??

Ja, dat heb je goed gezien, omdat de romp op dat punt te smal was zijn ze links en rechts op verschillende hoogte gemonteerd. De ene servoarm wijst straks naar beneden en de andere naar boven waardoor ze in de dezelfde aanstuurlijn terecht komen...:cool:

Ik heb dit op andere kisten ook zitten en dat werkt prima.

foto10awn.jpg

En voor de koppeling van je allirons zeg je draadeind te willen gebruiken, kan je niet beter een rvs staaldraad met aan de uiteinde een stukje draad getapt nemen? dit i.v.m. de stugheid dus misschien nog minder kans op resonantie. Dit is een vraag van een leek hoor correct me if i'm rong.:puppydogeyes:

Geen verkeerde vraag hoor...;)...voor de langere aansturingen gebruik ik inderdaad RVS M3 draadeind i.v.m. sterkte / stijfheid :)

Laatst bewerkt:
Afgelopen dagen helaas niet veel tijd gehad voor de Ultimate :(

Wel de bevestigingsplaat voor het landingsgestel verder geoptimaliseerd zodat het landingsgestel onder de juiste hoek op de romp staat.

foto1kf9.jpg

De wielen bewust iets verder naar voren laten uitkomen t.o.v. tekening zodat de salto's voorover iets de kop in worden gedrukt.

Wielen nog niet gemonteerd, alleen alles even provisorisch vastgezet voor de foto…

Prop op de foto is wat aan de grote kant ( 16x8 ) , dit gaat een 15x8 worden.

Zo…en nu eens kijken of we vanavond wat verder kunnen komen… :roll:

Weer wat verder met de Ultimate;

foto1nq5.jpg

Vleugelbevestiging er in gezet. Nauwkeurig werkje…meten, nameten etc. maar het is uiteindelijk weer goedgekomen…

foto2ek5.jpg

Vleugel voor het eerst op de romp geschroefd. Het begint al ergens op te lijken…

foto3dh0.jpg

Bijgeleverde bouten niet gebruikt, gekozen voor inslagmoeren met metrisch draad en nylon breekbouten

foto4az3.jpg

Halfronde spanten op bovenkant van de romp gezet.

foto5eq9.jpg

Balsa latten ingelijmd evenals de bevestigingsplaat voor de tank.

mooi bouwverslag!! maar als ik mijn mening mag geven over die vleugelbevestiging?? welke metric heb je gebruikt? 3/4/5?? en waarom niet gekozen om achteraan de vleugel links en rechts een bout?? is volgens mij stuk stabieler dan enkel 1 in de midden. (1in de midden zal natuurlijk wel vlugger breken bij een verkeerde landing)

@eclipse : ik heb M5 gebruikt. Normaal gesproken gebruik ik 2 bouten achter en een houten pen in de voorlijst. Bij dit model was dit niet mogelijk vandaar dat ik het zo heb opgelost. Het moet in een noodsituatie wel breken natuurlijk...

@cor123 : Doordat de twee vleugels onderling verbonden zijn ontstaat een doosconstructie waarbij de krachten gelijkmatig worden verdeeld over het hele vleugeloppervlak. Een glasdoek over het midden lijkt me daarom overbodig.

Het gaat al wat worden, wat is de planning voor de eerste vlucht?

Nog een vraagje m.b.t. de servo's voor je hoogte roer die ziten nu aan de buitenkant van het staartstuk, geeft dit geen problemen door b.v. gras en brandstof afval uit de uitlaat wat ook nog wel eens langs de romp kan lopen:confused:

Het gaat al wat worden, wat is de planning voor de eerste vlucht?

Eerste vlucht staat gepland voor begin maart...exacte datum volgt nog...:)

Nog een vraagje m.b.t. de servo's voor je hoogte roer die ziten nu aan de buitenkant van het staartstuk, geeft dit geen problemen door b.v. gras en brandstof afval uit de uitlaat wat ook nog wel eens langs de romp kan lopen:confused:

Mijn ervaring is dat dit reuze meevalt. Zolang je de servo's maar niet direct achter de uitlaatopening schroeft gaat het prima...:cool:

smallzv8.jpg

Landingsgestel, wielkappen en vleugelsteunen van de eerste laklaag voorzien...ben gelijk door m'n verf heen dus eerst even shoppen voordat we weer verder kunnen...

Eerste vlucht staat gepland voor begin maart...exacte datum volgt nog...:)

Mijn ervaring is dat dit reuze meevalt. Zolang je de servo's maar niet direct achter de uitlaatopening schroeft gaat het prima...:cool:

De methanol resten zijn misschien wel een probleem! Ik heb een servo gehad die er mee kapte door resten die toch stiekem naar binnen glippen. Maar als de romp lang genoeg is, geft het geen probleem ;)

Veel winkels hebben anders ook nog van die mooi servo-afdek kapjes liggen, ziet er mooi uit als ze in kleur gespoten zijn! :D

groeten,
niels

Bedankt voor de tip Niels!

foto1bkm8.jpg

Verder gegaan met het stabilo en hoogteroer…eerst de lijsten in de folie gezet…

foto2pb1.jpg

Scharnieren op ‘de klassieke manier’ geborgd, dat wil zeggen met stukjes cocktailprikker en wat lijm…

foto3bff0.jpg

Passen en meten met het hoogteroer…gaten geboord voor borging…

foto4zb6.jpg

En dan de rest in de folie…bovenkant hoogteroer is als laatste aan de beurt…

foto5xa4.jpg

Klaar…ook gelijk maar de aanstuurhevels erop geschroefd…

Laatst bewerkt:
Met het kielvlak en richtingroer hetzelfde gedaan, foto’s spreken voor zich;

foto1bf4.jpg

foto2vtd.jpg

foto3pvh.jpg

Om het kantelen van de scharnieren tegen te gaan deze keer twee borgpennen per scharnier gebruikt…

foto4li1.jpg

foto5tbs.jpg

En we zijn weer wat opgeschoten…

Laatst bewerkt:
@cor123: gaat inderdaad lekker, maiden staat vooralsnog voor maart gepland, ik ga namelijk ook nog op vakantie in Februari...:cool:

@marcel: waarom ook niet, IK hou je niet tegen...:D

servo's buiten de romp

TIP: Ik smeerde de servo's van binnen vol met zuur vrije vaseline smeer goed de tand wielen
en veroorzaak geen sluiting en belangerijker nog houd vloeistoffen en vocht buiten.
ik heb op deze wijze nog nooit problemen gehad zelfs niet met watervliegen.

Weet ik maar ik weet nog niet wat.
Een Piper Cup word afgeraden omdat deze niet makkelijk te vliegen zijn met aardige wind ( ben nog beginnend vlieger vandaar :rolleyes:) nu zag op ook van Top flight de " the Piper Arrow II" nu weet ik nog niet of deze laag dekker een goede opvolger voor mijn trainer zou kunnen zijn.

Dus bouwen ga ik, maar het moet een geschikte bouwdoos zijn voor een beginnend bouwer en het moet dus een goede opvolger 2e kist worden.

Ik heb niet veel wensen, maar het moet eigenlijk wel een beetje een realistische kist zijn zeg maar een schaal model.

Maar als ik wat gevonden heb komt er een bouw verslag van:D.

mvgr,
Marcel

Back