Carley C12 schaal 1:3

Tssss jongens toch :teacher: dat was echt niet om de piloot een plekje te gunnen; die zit gewoon riant áchter de motor.
De motor is zo geplaatst om het koppel op te heffen, dat wat wij met zijwaartsstelling doen, sorry die Fokker is een FII en die ken ik op mijn duimpje ;)

Euh, Frank ... die Fokker op de betreffende foto is geen F.II, maar een F.III waarin de piloot naast de motor zat. :teacher:

CarleyC12a001.jpg
 
Wat hebben wij toch een heerlijke 'hangplek' hier bij de vliegende schaalmodellen :D

Frank, dank voor het plaatsen van de foto!
Altijd gaaf weer een stukje historie te zien
De radiator heeft een andere vorm en hij lijkt breder dan de FII van jou.
De luchthapper links mist ook.
Verder lijkt de registratie HN-ABC wel overeen te komen?
Toch wel heel erg leuk dat de kleine Carley steeds als 'pitspoes' bij de grote jongens mag staan ;).

Heb vrijdag in de pauze nog even wat met Inventor 3D gedaan:

inv4.jpg


De Go387 profielen uit Profili (DXF formaat) gehaald en in dit part geplaatst (wortel en tip)
Hier een 'loft' (schil) uit gegenereerd en de liggers en vleugelpen eruit 'gefreesd'.

inv2.jpg



En vanuit een andere hoek te zien.

inv3.jpg


Om nu de ribben te genereren plaats je een 'derived component' (afgeleide van) van het gemaakte onderdeel in een nieuw part (onderdeel).
In dit nieuwe part plaats je een workplane (werkvlak) waarop je in een schets de doorsnede pakt van het afgeleide part.
Deze schets (het profiel op die plek) extrudeer je (verdikken, massa aan geven) en je het nu een rib.

Als je nu een nieuwe samenstelling maakt en je haalt weer het 1e part (vleugelvorm) binnen , kun je ook de gemaakte ribben plaatsen en ze komen op de juiste plek binnen.
Zo bouw je het 3D model op.
De vleugelvorm kun je op onzichtbaar zetten en je onderdelen blijven over.

@Wouter, thanks!, mag ook wel weer eens na 2 jaar ;)
@Hans, dank, ja de foto's zijn heel goed referentiemateriaal.
@Max, ik bedoelde ook de maat die de achterlijst 'naar voren toe' loopt.

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Ralf, het duurt waarschijnlijk nog wel even voor je er aan toe bent ;) ,maar vergis je niet in de registratieletters! Op de vooraanzicht-foto van de C12a zie je de registratie H-NACI, maar de C12 is eerst geregistreerd geweest als H-NACB.

Max.
 
Die kende ik nog niet Han, dank!
Je hebt gelijk Max, staat in de lijst van Han:

Carley C.12

17.12.1923 J.D. Carley, 's-Gravenhage/*Waalhaven.
Het Bewijs van Inschrijving was geldig tot 1 maart 1924.
00.03.1924 Inschrijving doorgehaald, naar verluidt ná een ongeval. "Ingetrokken"
H-NACI
BvI 33 vermeldt: "De bewijzen zijn ingeleverd 8.3.1924".



acb.jpg


Groet, Ralf
 
Hier de laatste 5 plaatjes :D

CarleyC12002.jpg


CarleyC12004.jpg


CarleyC12006.jpg


CarleyC12007.jpg


CarleyC12008.jpg


Zo, dat waren alle plaatjes uit het archief van Thijs Postma.
Hopenlijk kom ik morgen toe aan het uitzoeken van het juiste vleugelprofiel in Profili :D

Groeten, Ralf
 
OK deze dan nog in Hi-res, was al eerder geplaatst.
(edit: door op de plaatjes te klikken krijg je een groter formaat)

CarleyC-12transport.jpg


Groeten, Ralf
 
Hallo Tuuur, goede vonst!
Welkom hier en dank je wel voor het plaatsen.
Goede site trouwens.

Het tekenwerk voor de Carley ligt op het moment even stil maar wat in het vat zit...;)
Eerst maar weer eens lekker vliegen.

Groeten, Ralf
 
Zomaar een plaatje van de laatste stand van zaken van mijn ontwerp:


max-z-albums-diversen-picture111809-carley-update.html]Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van max z: Diversen - Afbeelding
 
Dat ziet er goed uit, Max!
Waarmee heb je dit getekend?

Zelf ben ik de laatste tijd weer met Rhino aan de Beaufighter bezig. Zal binnenkort ook weer eens wat posten.
 
Waarschijnlijk een feature van een nieuwere versie? Ik kom niet hoger dan Rhino 4.0.
 
Ik werk met de WIP (Work In Progress) versie 5 voor Mac, die door McNeel voor evaluatie vrij ter beschikking word gesteld.
 
Misschien een rot opmerking, maar de Carley 12 had een spanwijdte van 7 meter en de 12a 7,50 m.
Jjr
 
Hallo Ralf zijn er nog verdere plannen voor de Carley C12 het is ineens zo stil rond dit project.
 
Wat mij betreft niet meer Dickie.
(dat 'ineens' is ook pas trouwens sinds 2015 :D)
Medeforummer mac is bezig met een prachtexemplaar van de 1/3 Carley welke een machtige Brown Bear 3 cilinder op de neus krijgt.
Wellicht dat hij zijn vorderingen wil laten zien.

Groeten, Ralf
 
Back
Top