Carrier

Heb het wel eens gezien in utrecht.
Bij de circuits van raco2000.
Het vlieg gedeelte wat daar nog gebruikt wordt.
zal je even hier moeten neuzen welke vereneging dat is.
Sul als ik het goed heb.

Carrier, of eigenlijk 'basic carrier'. was de afgelopen jaren een van de meest florerende lijnbesturingsklassen in Nederland, al is de afgelopen 6-8 jaar de deelname weer een stuk afgenomen.

Carrier wordt bij voorkeur boven gras gevlogen. Gestart en geland wordt van en op het dek van een 'nagebouwd' vliegdekschip, ongeveer 30 cm boven de grond.

Carriertoestellen hebben een motor met gasregeling, meestal 4-8cc, die met een derde lijn wordt bestuurd. 'Basis' carrier betekent dat je behalve de gasklep en de haak (die je kunt 'lossen' voor de landing) niets tijdens de vlucht aan het model mag veranderen (je mag dus geen kleppen naar beneden laten gaan en het zwaartepunt niet veranderen, zoals bij het oorspronkelijke carrier, dat zo goed als uitgestorven is behalve in de USA, wel mag).

Na het loskomen moet je eerst een aantal ronden zo snel mogelijk vliegen en daarna een aantal ronden zo langzaam mogelijk, waarbij de hoek tussen romp en grond niet meer dan 30 graden mag bedragen (om prophangen, waardoor je vreselijk lange rondetijden zou kunnen bereiken, te vermijden). Als je te langzaam vliegt en de grond raakt (vandaar bij voorkeur boven gras) is dat 'plons' en scoor je geen punten met je vlucht. Bij het landen haakt het toestel bij een geslaagde landing in de lijnen die over het dek zijn gespannen. Afhankelijk van hoe je landt krijg je punten. Het totaal aantal punten hangt af van een formule waarin alle onderdelen worden meegerekend.

Carrierwedstrijden worden in Nederland in ieder geval gevlogen op de jaarlijkse Karel Doormancup en het NK (de laatste jaren steeds op vliegbasis de Peel bij Venray). De modellen moeten semi-schaalmodellen zijn van toestellen die vanaf vliegdekschepen hebben geopereerd met een plankromp. De modellen zijn eenvoudig, de motoren zijn goedkoop (je kunt een gebruikte radiomotor van een aziatisch kloonmerk gebruiken) en je hoeft geen figuren te kunnen vliegen. De motoren worden vaak met een startmotor gestart, dus een ideale klasse voor mensen die al radiomodellen met dergelijke motoren hebben gehad.

Als je iets op dit vlak wilt gaan proberen kan ik je in contact brengen met mensen die het zelf veel doen.

@ FOX35
"Je schrijft: " Als je iets op dit vlak wilt gaan proberen kan ik je in contact brengen met mensen die het zelf veel doen."

Ja graag. :D
Wil je a.u.b. ook vragen op zij ook met Brushless – motoren en Lipo - batterijen vliegen?

Ik heb degene die ik in gedachten had een mailtje gestuurd en wacht nu antwoord af. Overigens ken ik in Nederland niemand die electrisch carrier vliegt, maar het is heel goed mogelijk. In Duitsland en Engeland zitten er wel een aantal, maar de beste op dat gebied zit in België, maar da's natuurlijk een heel eind weg. Ik geloof zelfs dat hij met electro nog beter presteert dan met motortoestellen. Overigens is het niet zo heel anders. Voor motor, lipo en regelaar is het niet anders dan RC. Je moet alleen bekijken hoe je het signaal voor de motorregeling overbrengt. De meeste mensen gebruiken een handvat waar een servotester in is gebouwd waarmee ze het signaal via de (geïsoleerde?) lijnen doorgeven. Om mee te beginnen zou je het model gewoon via twee lijnen kunnen besturen, handvat in je rechterhand houden (als je rechts bent!), en een eenvoudig zendertje aan je riem kunnen bevestigen aan je linkerkant, en dan met je linkerhand de gasregeling bedienen.

De meeste mensen gebruiken een handvat waar een servotester in is gebouwd waarmee ze het signaal via de (geïsoleerde?) lijnen doorgeven. Om mee te beginnen zou je het model gewoon via twee lijnen kunnen besturen, handvat in je rechterhand houden (als je rechts bent!), en een eenvoudig zendertje aan je riem kunnen bevestigen aan je linkerkant, en dan met je linkerhand de gasregeling bedienen.
Als ik er nu mee zou beginnen, dan ging ik echt niet meer knoeien met geisoleerde lijnen.
Gewoon zo'n supergoedkoop auto RC setje, vasthouden in je vrije hand. en vliegen!
Sterker, met een verbrandingsmotor hetzelfde setje, maar met een microservootje voor de carburateur.
Alle andere oplossingen zijn nodeloos ingewikkeld en veel lastiger af te stellen.

Als ik er nu mee zou beginnen, dan ging ik echt niet meer knoeien met geisoleerde lijnen.
Gewoon zo'n supergoedkoop auto RC setje, vasthouden in je vrije hand. en vliegen!
Sterker, met een verbrandingsmotor hetzelfde setje, maar met een microservootje voor de carburateur.
Alle andere oplossingen zijn nodeloos ingewikkeld en veel lastiger af te stellen.

Dat wordt dan radio controled control line (RCCL) genoemd ? :D

Bedankt voor jullie reacties.:D
Ik heb ook iets kunnen vinden:
Indoor-Fesselflug-Shocky

groetjes , catdog

Niet zo ver weg zoeken, er is een Nederlander (ikke) geweest die ook aan indoor lijnbesturing deed.......
Ikke gebruik een timer van Robert-Jan en heb de nodige vluchten gemaakt. Hierbij heb ik in Zutendaal Barile Salvatore aangestoken met het indoor lijnbesturingsvirus en die vliegt nu nog steeds met een shockie indoor lijnbesturing...... De nodige verslagen hierover zijn op dit forum wel te vinden....... Helaas voor jou geen carierdeck, maar dat is ook niet veel moeilijker te realizeren.

De indoor groep waar ik nu vlieg kan helaas niet overweg met lijnbesturing en de zaal is er helaas niet geschikt voor........

Bedankt voor jullie reacties.:D
Ik heb ook iets kunnen vinden:
Indoor-Fesselflug-Shocky

groetjes , catdog
Als je naar de video aan het eind van dat topic kijkt dan zie je iemand die het nog nauwelijks in de hand heeft -ik zie een aantal dingen die helemaal niet kloppen-, kortom, geen voorbeeld om te volgen.
Hoe het (volgens mij) beter kan:

Ik heb tot mijn grote genoegen twee weekends terug twee vluchtjes mogen maken met het B-model van de door Theo al genoemde Sal Barile uit Genk (B.)
file.php

Het A-model:
file.php

Hier Sal met zijn A-model: ([URL="
2:57 tot 4:17 [/URL] )

Bij deze vorm van LB wil je absoluut geen handgeregelde motor, dat zou veel te traag zijn en bovendien, je hebt al je concentratie nodig om de kist alleen al te besturen.
Daarom wordt vaak gebruik gemaakt van een automatische regeling die reageert op de op gewekte middelpuntvliedende kracht, die een maat is voor de vliegsnelheid.
Daarmee worden vertragingen en versnellingen tijdens de figuren voor een groot deel weggeregeld.
Sal heeft dat (nog ) niet, zijn systeem is in principe gelijk aan dat waarmee we in 2006 voor het eerst echt electrisch aangedreven outdoor kunstvlucht (F2B) vlogen. Eigenlijk een aangepaste heliregeling, waarmee de regelaar het motor toerental constant op een vooraf ingestelde waarde houdt, ook als bijv. bij het stijgen de belasting op de motor toeneemt.
Maar je ziet hoe goed dit hier al gaat.
Ik daarentegen stond nog wat te schutteren met een te groot handvat :oops:, zodat ik het idee had een stuiterende pingpongbal in bedwang te moeten houden, maar ik heb een herkenbaar programma gevlogen :banana:
Kan het nog iets beter? Zeker: [URL="
Burger[/URL] (wereldkampioen outdoor).
Hij heeft dus zo'n actieve regeling, je hoort de motor oppakken als hij omhoog gaat. Daardoor kan hij in de horizontale vlucht langzamer vliegen en dat maakt de figuren nog beter te sturen.

De handbediende regeling is natuurlijk wel 'the way to go' voor carrier.

Laatst bewerkt door een moderator:
he, had je niet even kunnen melden dat je naar Zutendaal kwam, niet dat ik een lb model vliegklaar heb nu, maar wel de programatuur van mijn cc regelaar nog steeds vliegklaar heb staan.
Ik weet niet met welke regelaar Sal nu vliegt.

Nee, de afspraak was nogal kort dag.

Ik ben nu materiaal aan het verzamelen om zelf een indoor F2B model te maken.

Sal heeft de CC Phoenix 10 en die doet het goed.
Maar het denkwerk is al in gang gezet om de actieve regeling ook in miniatuur te maken.:D

Eigenlijk een aangepaste heliregeling, waarmee de regelaar het motor toerental constant op een vooraf ingestelde waarde houdt, ook als bijv. bij het stijgen de belasting op de motor toeneemt.

Governor mode dus... op 80, 90% max. vermogen?

Iemand een idee wat de spanwijdte, totaal gewicht en lengte stuurlijnen zijn van het model waarmee Sal vliegt?

~80% is inderdaad de ingestelde waarde, want dan zit je binnen het vangbereik van de regelaar als deze in governor high staat.
Metingen hebben aangetoond dat buiten met een lijntrekgecompenseerde regeling het vermogen varieert tussen 180 en bijna 800 (!) watt.
Dat kan een governor dus nevernooitniet alleen.
Daar komt nog bij dat, als je tegen de wind in vliegt, de governor het vermogen zal terugregelen. En dat is het laatste wat je daar kunt gebruiken, helemaal als dat hoog gebeurt.

Indoor heb je geen last van wind, dus daar zou je met een simpele regeling kunnen wegkomen.
Ik krijg de gegevens nog van Sal, maar hij zit ook op dit forum, dus je kunt hem ook rechtstreeks benaderen.

~80% is inderdaad de ingestelde waarde, want dan zit je binnen het vangbereik van de regelaar als deze in governor high staat.
Metingen hebben aangetoond dat buiten met een lijntrekgecompenseerde regeling het vermogen varieert tussen 180 en bijna 800 (!) watt.
Dat kan een governor dus nevernooitniet alleen.
Daar komt nog bij dat, als je tegen de wind in vliegt, de governor het vermogen zal terugregelen. En dat is het laatste wat je daar kunt gebruiken, helemaal als dat hoog gebeurt.

Indoor heb je geen last van wind, dus daar zou je met een simpele regeling kunnen wegkomen.
Ik krijg de gegevens nog van Sal, maar hij zit ook op dit forum, dus je kunt hem ook rechtstreeks benaderen.

Dus als ik het goed begrijp loopt men bij outdoor acro elektro CL tegen 2 problemen aan:
- variabele snelheid: hoog genoeg voor voldoende trekkracht op de stuurlijnen in alle flight attitudes vs zo laag mogelijk voor zo veel mogelijk reactietijd (effect wat bij verbrandingsmotoren evenvoudig weg wordt bereikt door net ietsje te rijk af te stellen in horizontale vlucht)
- snelheidsregeling bij 'storingen' in dit geval windinvloeden

Dat laatste valt weg bij indoor CL vliegen.

Ik neem dat Sal in het filmpje met constant vermogen vliegt waardoor de snelheid in horizontale vlucht, en vooral in de vertikaal neerwaardse delen van de figuren, noodzakelijkerwijs hoger ligt dan wat minimaal nodig zou zijn voor voldoende trekkracht op de stuurlijnen...

Misschien snij ik de komende dagen wel even snel een indoor shocky uit 3 mm depron om te experimenteren.

Ik ben meer dan 20 jaar geleden begonnen met CL... soms kriebelt het om toch opnieuw te proberen, zeker als je zo'n filmpje ziet ;-)

Dus als ik het goed begrijp loopt men bij outdoor acro elektro CL tegen 2 problemen aan:
- variabele snelheid: hoog genoeg voor voldoende trekkracht op de stuurlijnen in alle flight attitudes vs zo laag mogelijk voor zo veel mogelijk reactietijd
Niet helemaal, wat je nastreeft is een constante snelheid t.o.v. de grond omdat alleen zo de stuuracties steeds op het goede moment komen.
(effect wat bij verbrandingsmotoren evenvoudig weg wordt bereikt door net ietsje te rijk af te stellen in horizontale vlucht)
Dat is zo mogelijk het wijdst verbreide fabeltje. Geen enkele verbrandingsmotor blijkt in staat te zijn om de vliegsnelheid ook maar bij benadering constant te houden, zelfs niet door 2/4takt loop of met een constant toerental door een afgestemde uitlaatpijp.
Sterker, toen het eerste electro F2B model met een echt effectief werkende regeling op een wedstrijd werd voorgevlogen, waren de commentaren over het vermeende 'versnellen tijdens de figuren' niet van de lucht.
In werkelijkheid verloor het model veel minder snelheid dan men van brandstofmodellen gewend was.....
- snelheidsregeling bij 'storingen' in dit geval windinvloeden
Het betekent, dat de 'luchtsnelheid' inderdaad varieert. Hoe meer wind, hoe groter de verschillen. Mijn electro F2B model -het eerste dat in Nederland in wedstrijden werd ingezet- had alleen maar een simpele governor regeling en was dus altijd het haasje als er meer dan 2,5 Beaufort wind stond. Daaronder was het een der best vliegende modellen.
Dat laatste valt weg bij indoor CL vliegen.
Vergeet het effect van de zelf opgewekte turbulentie niet. Bij drie loopings zijn de tweede en derde vaak een wiebelige vertoning.
Ik neem dat Sal in het filmpje met constant vermogen vliegt waardoor de snelheid in horizontale vlucht, en vooral in de vertikaal neerwaardse delen van de figuren, noodzakelijkerwijs hoger ligt dan wat minimaal nodig zou zijn voor voldoende trekkracht op de stuurlijnen...
Scherpe observatie!
Misschien snij ik de komende dagen wel even snel een indoor shocky uit 3 mm depron om te experimenteren.

Ik ben meer dan 20 jaar geleden begonnen met CL... soms kriebelt het om toch opnieuw te proberen, zeker als je zo'n filmpje ziet ;-)
Als ik jou was, zou ik zeker eerst even contact opnemen met Sal, hij is op dit moment het verst van ons allemaal.
Al weet ik zeker dat mijn ideale model flink zal afwijken van waar hij nu mee vliegt, begin ik wel op basis van zijn bevindingen tot nog toe.

Ben op zolder ns gaan zoeken naar wat er nog ligt aan LB materiaal en wat misschien nog bruikbaar is

full

Houten handvatje komt de doos van een Bratco SkyBaby (een RTF plastic rondvluchtertje met een Norvel .061 motortje wat ik tussendoor ns gekocht heb). Een Cox 400 startersetje lag er ook nog.

Het rode handvat en de rode haspel zijn van Hegi - Schuco en zijn nog van m'n vader geweest. Die dingen moeten meer dan 40 jaar oud zijn :D

BTW dit begint helemaal off topic te worden...misschien moet er maar ns een draadje CL elektro komen om dit verder te zetten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Sal en ikke vlogen in Zutendaal met 5 meter lijn. Ik gebruikte heel dunne dyneema vislijn. Welke lijn Sal gebruikte weet ik niet meer.
Tijdens een demo van mij in een sporthal in Geleen bleek die 5 meter lijn ineens toch te lang te zijn. Tijdens een wingover raakte ik iets aaan het plafond van de hal en crashte..... Dus eigenlijk voor elke zaal opnieuw opmeten en aanpassen voor de zekerheid.

ps, er zijn enkele draadjes al hierover......

Back